Verwijder de slider van je homepage

Je ziet het nog bij menig website, de homepage slider. Om en om komt er een mooie afbeelding voorbij. De reden? Het ziet er mooi uit of er moet veel informatie op de homepage komen, maar er is te weinig ruimte. Bij deze verklaren we echter de oorlog aan de homepage sliders!

Oorlog aan de Homepage Sliders!
Oorlog aan de Homepage Sliders!

Niet gebruiksvriendelijk
Je wilt jouw bezoeker op een gebruiksvriendelijke manier informatie voorschotelen. Een slider helpt daar niet bij, zeker niet op de homepagina. Je hebt namelijk geen sturing welke slide jouw bezoeker als eerste ziet, ook weet jouw bezoeker niet welke informatie er nog volgt in volgende slides. Het enige wat jouw bezoeker dus kan doen, is wachten en zien wat er voorbij komt. Heeft hij iets gezien wat hij interessant vindt, dan is de inhoud vaak al weer verdwenen voor hij er erg in heeft. Zelf heeft een slider op een homepage mij dan ook nog nooit geholpen te vinden wat ik zoek.

Thrivethemes legt dit ook goed uit, in principe zijn er namelijk 2 situaties waarbij beide situaties in een slider slecht presteert.

1. Je bezoeker vindt de inhoud die hij als eerste ziet interessant.
    Nadeel: De inhoud is al weer verdwenen voordat hij deze goed heeft bekeken.
  2. Je bezoeker vindt de inhoud die hij als eerste ziet niet interessant.
    Nadeel: Hij scrollt of klikt al weer verder voordat hij de rest van de slides heeft bekeken.

Slecht voor conversie
Uit vrijwel alle onderzoeken blijkt dat sliders slecht zijn voor de conversie. Zo is het doorklikratio in 1 onderzoek slecht 0,1%! of in een ander onderzoek slechts 1%. Dit is echt bedroevend laag voor inhoud die zo prominent op je homepagina staat. Dit valt overigens goed te verklaren met in het achterhoofd het verhaal rondom de gebruiksvriendelijkheid. Ook hebben sliders overeenkomsten van reclamebanners, waardoor bezoekers getraint zijn om deze te negeren. Waarom dan sliders gebruiken als ze niet gelezen worden en bezoekers niet doorklikken?

Slecht voor zoekmachine’s
Voor elke webwinkel is de notering in Google erg belangrijk. Toch zal een homepage slider je daarbij niet bij helpen. De meeste homepageslider hebben weinig content, grote afbeeldingen en veranderende kopjes; allemaal zaken die slechts zijn voor zoekmachine’s. Daarbij duwt een slider vaak de content beneden de vouw waardoor deze minder waarde krijgt. Tevens zorgen homepageslider vaak voor een slechtere laadtijd. Meer informatie over homepagesliders en SEO vind je hier.

Waarom gebruiken we dan toch zoveel sliders?
Er zijn eigenlijk slechts 2 reden te bedenken waarom er zoveel sliders op een homepagina staan.

1. Het ziet er cool uit (maar dat levert geen conversie op!)
  2. We willen veel informatie kwijt op de homepagina, maar de ruimte is beperkt (met als resultaat dat niets goed vindbaar is)

Toch een slider?
Is een slider dan nooit een goed idee? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen te bedenken. Zo’n voorbeeld is naar ons idee bijvoorbeeld een slider met laatste klantervaringen. In zulke gevallen wil je namelijk primair laten zien veel tevreden klanten te hebben, dat kan door de ervaringen voorbij te laten scrollen. Mocht je ondanks onze waarschuwingen tot voor een slider gaan, dan raden we je minimaal aan om de volgende regels in acht te houden:

• Minder slides is beter.
  • Laten bezoekers zelfs van slide wisselen door middel van duidelijke en GROTE buttons.
  • Zorg ervoor dat de inhoud van de slides voor al je bezoekers interessant zijn, niet voor een kleine doelgroep.
  • Denk om laadtijd, zoekmachine vriendelijkheid, enz.

Meestal is het gebruik van een slider echter sterk af te raden. Je moet dus wel heel goede redenen hebben om een slider op je homepage te verwerken.  Twijfel je nog?

Wat wel op je homepage?
Je homepagina is erg belangrijk, omdat jouw bezoeker erg snel een eerste indruk heeft. Een 5 seconden test is daarom een goede manier om jouw homepagina te testen. Kijk daarbij of jouw homepagina binnen 5 seconden de volgende zaken duidelijk kan maken:

• Wie ben je?
  • Welke producten of diensten verkoop je?
  • Waarom zou ik bij jou kopen?

Beperkt dus de informatie op je homepagina en probeer niet teveel te vermelden. Maak keuzes tussen wat wel belangrijk is en wat niet belangrijk is.