Skip to content

Blog

De omzet van je webwinkel verhogen in 4 stappen

De omzet van je webwinkel verhogen in 4 stappen

Als webwinkelier ben je altijd op zoek naar manieren om meer producten of diensten te verkopen. Door te groeien kun je immers nog meer gaan uitbreiden en gavere dingen doen. Om klanten meer te laten bestellen, is het belangrijk om te weten wat de reden is dat ze op de bestelknop klikken en wat er juist voor zorgt dat ze aan het einde van de rit afhaken. Aan de hand daarvan geven we jou een aantal bruikbare tips om de omzet van jouw webwinkel een flinke boost te geven.

Laten we eerst eens kijken naar waarom klanten winkelen bij een bepaalde webshop. Uit onderzoek blijkt dat er drie belangrijke redenen zijn waarom klanten op de bestelknop klikken: een prijsverlaging of kortingsactie, snel antwoord op vragen of een eerdere, positieve ervaring met het merk. Aan de andere kant laten consumenten hun winkelwagentje in de steek als de verzendkosten hoger zijn dan verwacht, het product niet meer voorradig is of omdat ze enkel de prijzen wilden vergelijken met andere webshops en dus niet de intentie hadden om iets te kopen.

Uit deze gegevens kunnen we veel bruikbare informatie halen om de omzet van jouw webwinkel te verhogen. Hoe je dat doet? Wij geven je graag vier gouden tips.

1. Zorg voor een goede klantenservice

Maar liefst 25% van de respondenten gaf aan dat snel antwoord op vragen een belangrijke drijfveer is om op de bestelknop te klikken. Zorg er dus voor dat je op de productpagina’s vertelt dat mensen bij je terecht kunnen met vragen. Laat ook weten hoe ze het beste contact op kunnen nemen, bijvoorbeeld door te bellen, mailen of door een bericht te sturen via social media. Daarna is het de beurt aan jou om zo snel mogelijk op de potentiële klant te reageren. Wedden dat hij bij jou komt shoppen?

2. Communiceer duidelijk wat de kosten zijn

55% (!) van de consumenten haakt af als de verzendkosten achteraf hoger blijken dan verwacht. Dit zorgt immers voor een vervelende verrassing. Laat dan ook duidelijk en vooraf weten wat de kosten voor de bezorging zijn. Bonustip: om je omzet te verhogen, kun je ook gratis verzending boven een bepaald bedrag aanbieden, bijvoorbeeld vanaf 20 euro. Als er voor 15 euro aan producten in het winkelmandje van de klant zit, kiest hij er waarschijnlijk voor om nog iets extra’s te bestellen.

3. Verleid de klant met steengoede aanbiedingen

Prijs is en blijft een doorslaggevende factor voor 47% van de ondervraagden. Je kunt de klant voor jou winnen door een betere actie te hebben dan de concurrent. Laat ze bijvoorbeeld meer kopen door 3 halen, 2 betalen acties, stapelkorting of door iets weg te geven bij aankoop van dat product. Een goed voorbeeld daarvan is kledingwebshop Na-kd. Zij geven op internationale vrouwendag altijd een exclusief t-shirt cadeau bij bestellingen boven een bepaald bedrag om de omzet van hun webwinkel te verhogen. Daarnaast geef je de klant een goed gevoel omdat ze iets extra’s hebben gekregen.

4. Verstop je reviews niet

Als de klant iets niet wil, is het risico lopen. Daarom blijven ze vaak trouw aan een merk als dit goed bevalt en is ervaring met het merk voor 21% van de consumenten een belangrijke reden om op de bestelknop te klikken. Maar wat als ze nog geen ervaring hebben met het product? Dan leest hij graag reviews om te ontdekken wat andere mensen vinden. Zorg er dan ook voor dat de klant niet helemaal naar beneden hoeft te scrollen voor deze informatie, maar plaats de ervaringen direct in het zicht. Dit zorgt voor vertrouwen en dat draagt weer bij aan de verhoging van de conversie. Het resultaat? Meer omzet!

Wat is jouw belangrijkste tip voor het verhogen van de omzet van jouw webwinkel? Laat het ons weten in een reactie.

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

Reacties

”Bonustip: om je omzet te verhogen, kun je ook gratis verzending boven een bepaald bedrag aanbieden, bijvoorbeeld vanaf 20 euro. Als er voor 15 euro aan producten in het winkelmandje van de klant zit, kiest hij er waarschijnlijk voor om nog iets extra’s te bestellen”

Verhoging van omzet betekent niet altijd meer geld in het laatje. Vanwege de lage marges kan gratis verzending vaak niet uit. Helemaal niet vanaf €20. Natuurlijk verschilt dit wel per aangeboden product. De meeste webwinkels hebben geen grote investeerders achter zich staan maar moeten er wel op eigen kracht tegenop boksen . Hebben er even een kleine rekensom op los gelaten en deze laat zien dat je bij een aankoopbedrag van €15 plus verzendkosten tenminste iets overhoudt. Bij €20 plus gratis verzending staat er onderaan de streep een dikke 0.

Bij ons zijn verzendkosten 7.95 boven de 90 euro gratis, aangezien wij per 1 juli verplicht zijn bij uitleveren een handtekening te vragen hebben wij onze verzendkosten met 1.55 moeten verhogen. Daarnaast vind ik gratis verzendkosten niet meer van deze tijd. de marges om mijn producten zijn al strak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *