Skip to content

Blog

4 misverstanden rondom website veiligheid

4 misverstanden rondom website veiligheid

Steeds vaker komen beveiligingsproblemen in het nieuws. De belangen van het internet worden groter, ook het belang voor veiligheid neemt daarmee toe. Toch zien we nog veel misverstanden bij gebruikers. In deze blog bekijken we samen met BeveiligingsKeur vier veelvoorkomende misverstanden onder website eigenaren.

Mijn website is niet interessant om te hacken

De meeste hacks vinden niet plaats bij gerenommeerde websites; de meeste hackers gaan juist voor makkelijke doelwitten. Het hele internet wordt constant gescand om te kijken welke websites te hacken vallen. Er wordt gezocht op veel voorkomende lekken en verouderde software. Daarbij moet je niet alleen denken aan open-source software (hoewel het risico daar groter is), ook maatwerk software wordt gescand. Daarbij is dus vrijwel elke website interessant voor hackers, hoe groot of klein deze ook is.

Ik merk het wanneer mijn website gehackt is

Bijna iedere actieve internet gebruiker kent ze, de pagina’s “hacked by …” waarna een gehackte website in zijn geheel niet meer te bereiken is. De meeste hacks zijn echter niet zo duidelijk. Waren vroeger hacks nog principieel of uit plezier, tegenwoordig hebben de meeste hackers ontdekt dat hun hacks geld waard zijn. Gehackte websites worden dan ook meestal niet offline gehaald. Veel vaker gebruiken hackers je website voor illegale activiteiten; het hosten van illegale bestanden, het versturen van SPAM, het verspeiden van malware en ga zo maar door. Hoewel je het niet (direct) merkt, heeft dit grote gevolgen. Deze illegale activiteiten kunnen ervoor zorgen dat je website geblacklist wordt in Google met als gevolg dalende Google resultaten. E-mail komt steeds vaker niet meer aan, omdat je server op een blacklist kan komen te staan. Of nog erger, er volgen juridische consequenties. Zonder dat je het weet kan jouw website nu al gehackt zijn!

Een duidelijke indicatie dat u gehacked bent
Een duidelijke indicatie dat u gehacked bent

Mijn hoster zorgt voor een veilige hosting

Naast mogelijke ingangen op uw website, kunnen hackers ook via uw hosting binnen komen. Veiligheid staat bij veel hosters hoog op de agenda. Gehackte sites zorgen namelijk voor veel extra werk. Toch zien we nog erg veel hosters die hun software niet goed op orde hebben. Oude versies van PHP en het weergeven van uitgebreide server informatie is de orde van de dag.

Ik heb goede backups

Waarschijnlijk maakt u regelmatig backups, maar wanneer uw server gehackt wordt, lopen ook uw backups gevaar. U doet er dan ook goed aan deze backups extern op te slaan. Te denken valt dan aan een usb hardisk zonder directe toegang. Ook met goede backups loopt u echter nog steeds gevaar. Wanneer uw site gehackt is zonder dat u het merkt, dan staat de hack ook al snel op uw backups. Voorkomen blijft dus beter dan genezen.

Een veilige website is niet vanzelfsprekend. Het grootste deel van de websites bevat nog eenvoudige veiligheidslekken. Wilt u er zeker van zijn dat uw website goed beveiligd is? Neem dan een kijkje op www.beveiligingskeur.nl en laat uw website controleren.

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *