Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

5 manieren om zelf de conversie van je webshop te verhogen

Zelf De Conversie Van Je Webshop Verhogen
281
0

Een hoge conversie (het percentage bezoekers van je webshop dat uiteindelijk echt een aankoop doet) is enorm belangrijk voor de omzet en het succes van jouw webshop. Simpel gezegd: hoe hoger de conversie, hoe meer je verkoopt. Voor het verhogen van je conversie hoef je geen enorme investeringen te doen. Je kunt een heleboel namelijk zelf – met de tools van WebwinkelKeur!

Vertrouwen speelt een grote rol in de conversie van je webshop. Voordat bezoekers iets in hun winkelmandje doen en afrekenen, zoeken ze namelijk naar de bevestiging dat jouw webshop betrouwbaar is. Die bevestiging geef je hen door op de juiste plekken die betrouwbaarheid te tonen.

Dit zijn de 3 belangrijkste plekken om de betrouwbaarheid van jouw webshop te laten zien:

  • De homepage: Hier krijgen bezoekers de eerste indruk van jouw webshop.
  • De productpagina’s: De klant heeft het product gevonden, maar is nog niet 100% overtuigd om het bij jouw shop te kopen.
  • Checkout: Zeker bij het betalen hebben klanten behoefte aan de zekerheid dat het goed gaat komen.

Toon op deze plekken bijvoorbeeld het keurmerk van WebwinkelKeur, (product-)reviews en een aantal extra zekerheden (bijvoorbeeld: ‘Voor 12 uur besteld, vandaag verstuurd’, of ‘Gratis verzending vanaf 75 euro’).

Om je te helpen meer consumentenvertrouwen op te bouwen, hebben we een aantal handige tools ontwikkeld. Hieronder lees je hoe daarmee zelf de conversie van je webshop verhoogt:

1. Zichtbaar keurmerk

Dankzij het keurmerk van WebwinkelKeur zien bezoekers dat jouw webshop is gecontroleerd op belangrijke aspecten, zoals betrouwbaarheid, klantenservice en veiligheid. Vaak breken consumenten het bestelproces af als zij twijfelen of de webshop wel veilig is. Plaats het keurmerk daarom op prominente plekken zoals de header, footer en je checkout-pagina. Over het optimaliseren van je online check-out lees je hier meer.

2. Extra zekerheid rond wet- en regelgeving

Aangesloten webshops worden door WebwinkelKeur gecontroleerd op onder andere de Algemene Voorwaarden, zichttermijn en klachtenafhandeling. Dit geeft klanten extra zekerheid dat jouw webshop zich aan de regels houdt. En dat vergroot het vertrouwen van je (potentiële) klanten, wat zich al snel vertaalt in een hogere conversie.

Goed om te weten: Veel klanten kijken eerst naar hoe er met retouren wordt omgegaan. Staat de retourinformatie duidelijk zichtbaar op de homepage? Wat biedt de webwinkel aan termijnen? Kost retourneren de klant geld? Wat is het retouradres? Bij onbetrouwbare webwinkels is retourinformatie vaak niet of moeilijk te vinden. Ook het retouradres ontbreekt regelmatig. Transparant zijn over jouw (retour)voorwaarden biedt vertrouwen.

3. Onafhankelijke reviews als social proof

Consumenten willen graag de ervaringen van anderen zien voordat ze overgaan tot aankoop. Social proof heet dat: ‘Als anderen het goed vinden, is het vast een goede keuze.’ De gebruiksvriendelijke review-tool van WebwinkelKeur verzamelt en toont automatisch onafhankelijke reviews van jouw klanten. Met de review-widget van WebwinkelKeur (zie punt 4 hieronder) laat je die reviews zien waar het telt. Dat geeft jouw klanten de bevestiging die ze nodig hebben om hun aankopen af te ronden. Met product-reviews werkt dat effect ook nog eens door op je product-pagina’s. Daar lees je hier meer over.

Overigens hebben klanten er alle begrip voor dat er af en toe iets mis kan gaan. Dus staat er tussen al jouw mooie reviews een keer een minder goede review omdat de klant terecht niet zo tevreden was, dan is dat niet iets om je enorm druk over te maken. Sterker nog: de meeste mensen vinden reviews geloofwaardiger en meer betrouwbaar als er niet alleen super positieve reviews staan. Reageer begripvol op de review en geef in je reactie aan dat je het probleem op wilt lossen. Zo zien andere klanten hoe je met dit soort situaties omgaat en wat ze van jou kunnen verwachten.

4. Verhoogd vertrouwen via widgets en de sidebar

Met widgets en de sidebar heb je de keuze hoe en waar je jouw reviews en je totale review-score toont op je website. Deze elementen leiden tot meer vertrouwen en daarmee wordt de drempel om tot aankoop over te gaan verlaagd. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld op de sidebar klikken om al jouw reviews te bekijken en hoeven daarvoor geen externe website te bezoeken.

De beoordelingssterren van WebwinkelKeur kunnen in sommige gevallen worden doorgegeven aan Google (bijvoorbeeld via Rich Snippets of Google Seller Rating). Hierdoor vallen de zoekresultaten van jouw webshop meer op in Google, en dat kan weer leiden tot een hogere doorklikratio (CTR) én een verhoogde conversie.

5. Waardevolle inzichten door klantfeedback

Het reviewsysteem van WebwinkelKeur maakt het mogelijk snel op reviews van klanten te reageren. Door openbaar te reageren op de reviews die je krijgt, zien klanten dat je de reviews bekijkt en er iets mee doet. Dat schept vertrouwen. Maar reviews zijn niet alleen interessant voor potentiële klanten. Ze bieden jou namelijk ook waardevolle inzichten over jouw bedrijf. Op basis van de feedback van klanten kun je jouw processen, productomschrijvingen of klantenservice verbeteren. Dit leidt op langere termijn tot hogere klanttevredenheid en een betere conversie. Bovendien delen tevreden klanten hun goede ervaringen vaker met anderen. Dat betekent extra bezoekers en potentiële kopers voor jouw webshop!

Met deze tips kun jij snel en eenvoudig aan de slag om zelf de conversie van jouw webshop te verhogen. Ben je nog geen lid van WebwinkelKeur? Check dan hier welk pakket helemaal aansluit bij wat jij nodig hebt.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn