Skip to content

Blog

Adressen voor e-mailmarketing liggen voor het oprapen

Adressen voor e-mailmarketing liggen voor het oprapen

3113
0
0

Met e-mailmarketing bereikt u op een makkelijke en doeltreffende manier uw doelgroep. Het lijkt in eerste instantie voor u als webwinkelier lastig om adressen te verzamelen. Maar als u dichtbij zoekt, heeft u al een groep potentiële ontvangers. Juist uw bestaande relaties zijn een geschikte aanvulling op het adressenbestand van uw marketingmail of nieuwsbrief.

Verzamelen van e-mailadressen voor e-mailmarketing
Het is belangrijk om uw e-mailadressenbestand regelmatig in te zetten. Laat een klant zijn adres achter, dan moet u dat binnen zes maanden benutten. Heeft u lange tijd niets met uw adressenbestand gedaan, dan kunt u klanten benaderen met een e-mail. Dat moet u doen binnen twee jaar nadat zij hebben ingestemd met het ontvangen van de nieuwsbrief. Om te voorkomen dat de klant de e-mail meteen naar de spambox verplaatst, legt u in een inleiding uit waarom u de e-mail stuurt. De ontvanger moet kunnen aangeven dat hij geen e-mail meer wil ontvangen. Bouw daarom altijd een afmeldfunctie in. Daarmee voorkomt u klachten.

E-mailcontact met bestaande klanten
Bij bestaande klanten heeft u twee opties om te informeren dat hij in de toekomst andere informatie zoals een nieuwsbrief krijgt:

  • Bij het vakje waar de klant zijn e-mailadres moet achterlaten, meldt u dat u het emailadres gebruikt om de klant bijvoorbeeld nieuwsbrieven te versturen.
  • In uw privacyverklaring neemt u in de tekst op dat het e-mailadres gebruikt wordt om de  klant e-mailberichten te versturen.

Zoals hierboven beschreven is, is het hier belangrijk om de afmeldoptie duidelijk in te bouwen. Heeft uw klant nooit actief een vakje aangevinkt om de updates te ontvangen, dan zal hij zich sneller afmelden. Zorg daarom altijd voor een passend en interessant aanbod in de e-mail.

Abonnees voor nieuwsbrief werven
Bezoekt een klant regelmatig uw website, dan kunt u hem vragen om abonnee te worden van uw nieuwsbrief. Dat doet u door op uw website de klant aan te bieden hem wekelijks of maandelijks op de hoogte te houden van nieuwe producten, aanbiedingen, acties en nieuwtjes. De nieuwsbrief biedt u bijvoorbeeld aan in het bestel- of aankooptraject. De klant is dan al geïnteresseerd in uw product en de kans is dus groot dat uw nieuwsbrief in de smaak valt. Tot slot heeft u de mogelijkheid om na het besteltraject de nieuwsbrief onder de aandacht te brengen. Stuurt u een bevestigingsmail na een bestelling of informatieaanvraag, dan kunt u daarin de nieuwsbrief aanbieden.

Dit item is geschreven door Checklist Webwinkel. Meer weten over marketing van uw webwinkel? Lezers van Webwinkelkeur profiteren van 20% inschrijfkorting op de Themadag Marketing op 28 maart in Utrecht.

Checklist Webwinkel organiseert de Themadag Marketing speciaal voor webwinkeliers die in één dag een volledig beeld willen krijgen van alle marketingmogelijkheden voor hun eigen webwinkel. Hoe werf ik meer klanten? Hoe verkoop ik meer aan mijn bestaande klanten? Hoe behoud ik mijn klanten? Stap voor stap krijgt u antwoord door stil te staan bij de mogelijkheden van uw nieuwsbrief, online adverteren, zoekmachinemarketing, social media en marketinguitingen op uw product.

Schrijf u in via www.checklistwebwinkel.nl/themadagenrelatiekorting.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *