Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Bestelknop: kan elke benaming?

Online winkelen is makkelijk en snel. De consumenten plaatsen de gewenste items in hun virtuele winkelwagen. Vervolgens moeten zij een bestelproces doorlopen om de aankoop definitief te maken. Denk aan het invullen van hun gegevens, het kiezen van de gewenste betalingswijze en ten slotte het definitief maken van de aankoop door op de beruchte bestelknop te klikken. Is elke benaming voor een bestelknop oké? Helaas blijkt dat toch niet het geval te zijn. Er zit namelijk een addertje onder het gras.

benaming bestelknop

Geen betalingsverplichting

Enige tijd geleden bestelde een consument een paar concertkaartjes online. De consument geeft echter aan de aankoop niet definitief te willen maken. Daarnaast heeft hij niets van de webwinkel via de mail binnengekregen met betrekking tot de bestelling. De webwinkel is het hier niet mee eens; de klant heeft immers op de knop geklikt tijdens het bestelproces. Hierdoor kwam de zaak uiteindelijk bij een rechter terecht. Wat blijkt? De consument wordt in zijn gelijk gesteld, omdat de bestelknop niet duidelijk aangeeft dat de klant akkoord gaat met een betalingsverplichting.

Richtlijnen bestelknop

Naast de vele informatieplichten waar een webwinkelier aan moet voldoen, kent het bestelproces ook enkele eisen. Dus ook een bestelknop die klaarblijkelijk aangeeft dat een consument ook écht moet betalen aan een webwinkel. Zo staat in het vonnis: “Een knop of soortgelijke functie wordt daartoe op een goed leesbare wijze aangemerkt met een ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt”. In andere woorden, je moet aangeven dat er na bestelling ook betaald moet worden. Wanneer een webwinkelier zich niet aan de richtlijnen houdt, kan de consument de overeenkomst vernietigen. Klik hier voor alle richtlijnen.

Gevolg van niet voldoen

Voldoe je niet aan deze eis, dan mag een klant na bestellen de overeenkomst alsnog ontbinden. Bij een betaalmethode als iDEAL is dat niet zo erg, je levert in de praktijk immers pas na betaling. Bij een bestelling met achteraf betaalmethode is dat anders, zo kan een consument in dat geval ook een bestelling die niet onder de bedenktijd valt alsnog achteraf annuleren.

Tips om te voldoen

Eerder besteedden we al aandacht aan enkele methoden om toch te voldoen aan deze wetgeving, zonder een lelijke knop met de tekst: ‘bestelling met betaalplicht’ te hanteren. Zo’n knop werkt namelijk conversieverlagend. Er zal dus even nagedacht moeten worden over de benaming van zo’n knop. Je zou de knop bijvoorbeeld kunnen benoemen als: bevestig aankoop, betaal nu of koop nu.

Heroverweeg de benaming

Is je gehele bestelprocedure glashelder, maar hanteer je de benaming ‘order bevestigen’? Dan wil je wellicht even brainstormen over een nieuwe benaming. Volgens de rechter mag de consument namelijk bij dit geval de overeenkomst vernietigen. Wat betekent dat er niet betaald hoeft te worden, omdat het niet zonneklaar is gemaakt dat de consument hier akkoord gaat met een betalingsverplichting. Het is helaas nog niet geheel helder of je bijvoorbeeld de tekst over een betalingsverplichting ook onder of boven een bestelknop kan plaatsen. ICT Recht geeft in ieder geval aan dat de Autoriteit van Consument en Markt als standpunt hebben dat het op de knop moet staan. 

Welke benaming voor je bestelknop hanteer jij? Deel het hieronder!