Tag - SSL voor jouw webwinkel

We hebben op ons blog al veel geschreven over SSL voor jouw webwinkel. Op deze pagina vind je alle blogs die met SSL te maken hebben. Dit is dan ook het startpunt voor alles rondom SSL op jouw webwinkel.

Wat is SSL?

SSL staat voor Secure Sockets Layer. Kort door de bocht zorgt SSL voor de beveiliging van een verbinding. Bij een onbeveiligde verbinding zie je normaal http:// in jouw adresbalk staan, bij een met SSL beveiligde verbinding is dat https://.

De meeste browsers geven daarnaast ook een slotje of een groene balk als de SSL verbinding juist is ingesteld en tegenwoordig een melding “unsecure” wanneer dit niet het geval is. Zon beveiligde verbinding is belangrijk op pagina’s waar persoonsgegevens verzonden worden, dus niet alleen tijdens de betaling binnen jouw webwinkel, maar ook bij het contactformulier of de winkelwagen. Hoe die beveiliging precies werkt lees je in ons blog met de titel “Hoe werkt SSL precies?“.

Waarom SSL?

De belangrijkste reden om SSL te installeren op jouw webwinkel is veiligheid. De kosten voor SSL zijn namelijk relatief laag of zelfs gratis, terwijl jij als webwinkel eigenaar verantwoordelijk bent voor de veiligheid van jouw bezoeker. Wettelijk gezien is SSL dan ook een verplichting op pagina’s waar persoonsgegevens verzonden worden.

Er is echter ook een goede reden om jouw gehele webwinkel onder SSL te laten draaien. SSL is namelijk een factor bij jouw positie in de zoekresultaten, je kunt dus hoger in Google terecht komen met SSL.

Samengevat:

Zijn er ook nadelen? Vrijwel niet, technisch kan een SSL verbinding iets langzamer zijn, maar dat verschil is verwaarloosbaar. Ook de kosten van SSL zijn tegenwoordig laag. Eigenlijk zou elke website dan ook SSL moeten ondersteunen.