Consumenten herroepingsrecht bij vieze of hygiënische producten

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsConsumenten herroepingsrecht bij vieze of hygiënische producten
Tim asked 2 jaar ago
Beste, In het algemeen, als een retour vies terug komt. Mag deze dan geweigerd worden? Moeten wij het retour terugsturen of mogen wij er voor kiezen om slechts een klein deel van de prijs terug te betalen? Wij hebben in het verleden helaas veel vieze in-ear oordopjes terug gekregen. Het liefst ontvangen wij deze helemaal niet meer retour, maar als het moet, wat raden julie dan aan als afhandeling? Wij vroegen ons af waar we op moeten letten als wij retourneringen willen weigeren van producten die vies zijn of vanwege hygiëne niet geopend in de tweede-kans verkoop kunnen. Kunnen wij dit juridisch gezien op onze website plaatsen bij algemene voorwaarden of is dit in strijd met algemeen herroepingsrecht voor consumenten bij online aankopen? Ook willen wij graag weten welke producten hier onder vallen. in-ear oordopjes, mondkapjes, weegschalen, smartwatches? Hoor graag ervaring van anderen en WebwinkelKeur. Groetjes, Tim Eexi.nl
Connor Rakers Staf answered 2 jaar ago
Beste Tim, Bedankt voor je vraag! De meeste producten mogen niet geweigerd worden omdat deze vies zijn, maar in plaats daarvan mag je voor dit soort producten een waardevermindering in rekening brengen. Stel dat je een product nog wel in de verkoop kan doen, maar voor slechts 80% van de prijs, dan hoef je de klant ook slechts 80% terug te betalen (dit moet wel onderbouwt worden tegenover de klant). Gebruikte hygiëneproducten mogen wel geweigerd worden. Er bestaat geen lijst met soorten producten die in deze categorie vallen, maar het gaat om producten die in het algemeen als zodanig worden opgevat. Zo zullen de meeste mensen erkennen dat zwemkleding niet hoort te worden geretourneerd, maar over smartwatches zullen de meningen meer uiteen lopen. Meer informatie over dit onderwerp vind je op onze blog. Het is inderdaad mogelijk om deze informatie op te nemen in je algemene voorwaarden. Je kunt de algemene voorwaarden uit onze voorbeelddocumenten hiervoor gebruiken. Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens je nog een prettige dag toe! Met vriendelijke groet, Connor
Eric answered 7 maanden ago

Schrijf in je algemene voorwaarden dat je geen retouren kunt aanvaarden waar oorsmeer aan zit, omdat de waarde van oordopjes met vieze okergele prut tot nul gereduceerd is. Aanvaard dan wel dat je als bedrijf niet meer kunt controleren of klachten over non-conformiteit, zoals \\\"Er komt geen geluid uit mijn oordopjes, niet meer zelf kunt controleren. Sommige klanten zullen alsnog hun punt willen maken dat hun oordopjes niet werken en ze alsnog retour sturen, omdat ze zeker willen weten dat ze hun geld terug krijgen. Als je snel bent met terugbetalen, dan scheelt dat vieze oordopjes in ontvangst nemen, maar dan zijn er helaas ook klanten die er misbruik van maken en 2 sets oordopjes willen voor de prijs van 1. Goed, geloof niet alles wat ik schrijf en vraag aan een jurist of je \\\"oorsmeer\\\"-clausule alsvolgt geformuleerd kan worden: \\\"Wij aanvaarden geen goederen retour die bevuild zijn met stoffen die het menselijk lichaam bij nauw contact pleegt achter te laten op onze producten: Dit omdat wij deze producten niet meer aan anderen kunnen verkopen\\\"