Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Veelgestelde vragen

De volgende veelgestelde vragen voor consumenten zijn bekend.

Veilig online kopen

Hoe weet ik of een webwinkel echt is aangesloten bij WebwinkelKeur?

Het komt soms voor dat webwinkels ten onrechte een keurmerk voeren. Wij raden u af om zaken te doen met deze webwinkels. Hoe weet je echter of een webwinkel echt is aangesloten bij Stichting WebwinkelKeur?

(meer…)

Alle veelgestelde vragen bekijken

Wat betekent het WebwinkelKeur keurmerk?

Leden worden allereerst door ons gecontroleerd. Dit doen we door de website te keuren op regelgeving, de bedrijfsinformatie te verifiëren en te controleren of er meldingen bekend zijn.

Regelgeving Deze controle omvat o.a.:
– Voldoet de webwinkel aan het herroepingsrecht
– Worden bedrijfsgegevens waaronder adres, telefoonnummer, kvk en BTW ter beschikking gesteld
– Is er een privacy statement
– Zijn er duidelijke algemene voorwaarden

Verificatie van bedrijfsinformatie
– Komt het adres overeen met de KVK inschrijving
– Is het BTW nummer juist

Controle meldingen:
– Zijn er ervaringen met het bedrijf op internet te vinden?
– Is het bedrijf niet bekend bij het Meldpunt Internet Oplichting (MIO check)

Op basis hiervan besluiten we of het bedrijf het keurmerk mag voeren. Het voeren van het keurmerk is vervolgens de start van de samenwerking. Net zo belangrijk is jouw beoordeling. Op basis van deze beoordelingen kunnen we zelf de kwaliteit van het bedrijf bepalen en problemen in een vroeg stadium signaleren.

Het keurmerk is dan ook geen garantie, maar een extra middel om de betrouwbaarheid van de webwinkel te controleren. Controleer altijd zelf of de webwinkel te vertrouwen is en doe bij twijfel melding. Op die manier kunnen we vroegtijdig ingrijpen wanneer nodig.

Regelgeving

Is een SSL-certificaat verplicht?

Stichting WebwinkelKeur controleert tijdens haar keuringen wel op een SSL-certificaat maar stelt deze niet verplicht voor een goedkeuring. We lichten hier graag toe waarom.
(meer…)

Alle veelgestelde vragen bekijken

Moet de webwinkel mijn verzendkosten terugbetalen?

Wanneer u een volledige bestelling onder het herroepingsrecht ontbind, dan moet de webwinkel u het volledige orderbedrag terugbetalen. Dit is inclusief eventuele kosten voor een heenzending. Behoudt u toch een deel van de bestelling, dan hoeft de webwinkel de verzendkosten voor de bestelling niet terug te betalen. U draagt zelf de kosten voor de terugzending, mits u hier geen andere afspraken over heeft gemaakt en mits de webwinkel u hier op heeft gewezen.

Alle veelgestelde vragen bekijken

Moet de webwinkel ook de verzendkosten van een retour vergoeden?

Nee, een webwinkel hoeft de verzendkosten voor  terugzending van het retour niet te vergoeden. Wel moet de webwinkelier u vooraf wijzen op het feit dat er kosten verbonden zijn aan de retourzending. De kosten voor de heenzending moeten wel vergoed worden (wanneer u de gehele bestelling herroept).

Geschillen

Heeft Stichting WebwinkelKeur een waarborgfonds?

Stichting WebwinkelKeur heeft geen waarborgfonds. We controleren onze leden primair op juridische zaken waaronder algemene voorwaarden, informatieplichten en adresgegevens. Tevens vragen we om het delen van klantbeoordelingen om zo de betrouwbaarheid van webwinkels weer te geven. We kunnen echter niet waarborg staan voor bestellingen.

Alle veelgestelde vragen bekijken

Ik heb een product besteld, maar krijg moeilijk contact met de winkelier.

Erg vervelend! Om diverse redenen verloopt communicatie soms niet soepel. In veel gevallen kunnen we hierbij goed bemiddelen. Wel vragen we hierbij om zelf eerst zoveel mogelijk te doen om er samen uit te komen. Probeer daarom altijd eerst om op verschillende manieren contact op te nemen (mailen, bellen, enz.). Blijft het contact slecht, neem dan gerust met ons contact op. We helpen jou dan graag en houden ook direct in de gaten of er vaker problemen zijn met het aangesloten lid. Vermeld bij het contact opnemen wel even relevante gegevens waaronder bestelnummer, bestelde artikelen en andere relevante informatie.

Klachten over Stichting WebwinkelKeur

Heeft u klachten over Stichting WebwinkelKeur? Maak deze dan kenbaar via de contactgegevens op onze contactpagina. We zullen dan uiterlijk binnen 7 werkdagen met een passende oplossing komen.

Bent u het niet eens met de geboden oplossing? U kunt dan altijd schriftelijk een formele klacht indienen. Dit kan door uw klacht te versturen naar:

Stichting WebwinkelKeur
t.a.v. Klachten
M.H. Tromplaan 8
7511JK Enschede

Wij zullen vervolgens binnen 7 werkdagen een bevestiging van in behandeling neming van de klacht toesturen. Het bestuur van Stichting WebwinkelKeur zal vervolgens binnen 30 dagen met een oplossing komen.

Klantervaringen

Mijn klantervaring is niet zichtbaar?

Iedereen kan zijn beoordeling plaatsen over aangesloten leden. Deze ervaring wordt zichtbaar na het doorlopen van de volgende stappen:
1. Je hebt je klantervaring bevestigd door het klikken op de bevestigingslink in de e-mail welke je toegezonden krijgt na het plaatsen van je ervaring. Heb je een uitnodiging gekregen voor het plaatsen van een beoordeling? Dan is deze stap niet noodzakelijk.
2. Je beoordeling wordt in sommige gevallen door ons bekeken voor plaatsing. Dit duurt maximaal 2 werkdagen.
3. In het geval van negatieve ervaringen wordt je beoordeling maximaal 14 dagen in quarantaine geplaatst. Deze termijn is nodig om de webwinkel de kans te geven om met een oplossing te komen. Na deze periode wordt de beoordeling gewoon publiek online geplaatst.

Heb je dus een beoordeling geplaatst + bevestigd, maar is deze na verloop van tijd nog niet zichtbaar? Neem even contact met ons op als bovenstaande uitleg niet voldoende is.

Alle veelgestelde vragen bekijken

Neem geen risico! Winkel veilig met WebwinkelKeur.