Skip to content

Blog

Controleer van te voren of een webshop wel betrouwbaar is

controleer betrouwbaarheid webshop
9002
2
0

Soms verbaas ik me over hoe eenvoudig consumenten een bedrag overmaken naar een webwinkel. Zo kregen we vorige week een reeks aan klachten in onze mailbox over een webwinkel. Het ging over een webwinkel welke ons keurmerk zou dragen maar niet over zou gaan tot het leveren van bestellingen. Eenmaal bij onderzoek naar de webwinkel kwam de ene na de andere merkwaardigheid naar voren. Laten we in dit blog eens stilstaan bij de tips welke je als consument kunt gebruiken bij het herkennen van een fraudeur.

Tip. 1 Maakt misbruik van een webwinkel keurmerk.

De eerste tip die we hebben is het controleren van een geplaatst webwinkel keurmerk op de validiteit. Het tonen van een webwinkel keurmerk zorgt namelijk voor vertrouwen. Als fraudeur wil je natuurlijk graag dat mensen jouw louche zaak vertrouwen. Hoe meer mensen immers in je zaak geloven, hoe meer bestellingen je binnenkrijgt welke je niet hoeft te leveren. Tel uit je winst. Wat veel fraudeurs echter vergeten is dat een kwalitatief keurmerk een echtheidscertificaat kent. Met dit echtheidscertificaat kunnen consumenten controleren of de webwinkel wel degelijk is aangesloten bij het keurmerk. Bij WebwinkelKeur hebben we het de consument extra eenvoudig gemaakt om de aansluiting te controleren. Wanneer er met de computermuis over het logo wordt gegaan dan komt er een tooltip naar voren. In de tooltip kan de consument het echtheidscertificaat zien en met wat voor cijfer de webwinkel beoordeeld wordt.

Misbruik WebwinkelKeur logo op webwinkel

Bovenstaand zie je het keurmerk zoals deze geplaatst is op een frauduleuze webwinkel. Het eerste wat hier opvalt is dat het niet het ‘webwinkel webwinkelkeur logo’ is, het gaat hier om het partner logo welke wij aanbieden aan onze partners. Ten tweede valt hier op dat er aan het partner logo ‘gesleuteld’ is, we bieden deze variant immers zelf niet aan. Als laatste is het logo niet klikbaar waardoor er geen echtheidscertificaat naar voren komt. Het een en ander zou genoeg twijfel moeten geven over de validiteit van de aansluiting van de webwinkel bij ons keurmerk. Bij een dergelijke twijfel kun je de validiteit van de aansluiting uitzoeken door gebruik te maken van onze zoekfunctie naar aangesloten webwinkels of bijvoorbeeld via de browser add-on WebwinkelChecker. Helaas blijkt een veelvoud aan consumenten geen onderzoek te doen naar de aansluiting daar er toch bestellingen bij deze webwinkel werden verricht. Hierdoor loont het helaas voor menig fraudeur om een nep keurmerk te plaatsen op de webwinkel.

Tip 2. Hanteert ongeloofwaardige prijzen.

Als je een product wat bij andere webwinkels tweeduizend euro kost voor een fractie van de kosten aanbiedt dan zal menig consument overgaan tot bestellen. Immers, als consument bespaar je jezelf veel kosten als je hetzelfde product ook voor 100 euro kunt kopen. Wellicht koop je er direct meerdere. Bijvoorbeeld bij de fietsen die de voorbeeld fraude webwinkel aanbiedt.

Als je ongeloofwaardige prijzen gebruikt dan zal menig consument sneller zijn bestelling bij je webwinkel doorvoeren

Een snelle zoekopdracht via Google zal aantonen dat de prijzen onrealistisch zijn. Toch neemt menig consument de gok en bestelt het product via de webwinkel. Vervolgens zijn ze verbaasd dat ze geen contact weten te krijgen met de webwinkel en dat levering van het product uitblijft. Ook de politie erkent de verantwoordelijkheid van de consument bij het vooraf controleren van ongeloofwaardige prijzen. Zie hiervoor de volgende quote van het meldpunt internetoplichting met betrekking tot een andere frauduleuze webwinkel:

Daarbij mogen we van de consument ook een bepaalde verantwoordelijkheid verwachten. Is het te rechtvaardigen dat je Adidas schoenen koopt voor minder dan de helft van de normale prijs?

Tip. 3 Maakt veel beloftes; maakt het totaalplaatje te mooi om waar te zijn.

Een truc welke we kennen tijdens de verkiezingstijd; maak veel beloftes en mensen zullen op je stemmen. In de realiteit worden de beloftes vervolgens niet waargemaakt. Frauduleuze webwinkels volgen de dans en schetsen vaak ook een totaalplaatje welke te mooi lijkt te zijn om waar te zijn.

Maak zoveel mogelijk beloftes en mensen zullen sneller overtuigd zijn

Veel van de gemaakte beloftes die je hier ziet kun je echter al vooraf aan de bestelling toetsen. Is de webwinkel bijvoorbeeld wel zo bereikbaar als ze doen beloven? Een eenvoudig telefoontje zou het bewijzen. Toch krijgen we van de consumenten in de klachten te lezen ‘we krijgen totaal geen contact met de webwinkel’. Toets de beloftes van te voren en je had waarschijnlijk dezelfde conclusie getrokken; de betreffende partij is onbereikbaar. Als een webwinkel onbereikbaar is op een door hun aangegeven telefoonnummer dan zou ik als consument sterk twijfelen of ik er wel een bestelling zou willen doorvoeren (hoogstwaarschijnlijk niet).

Tip 4: Spelfouten zijn menselijk. Hoe meer hoe betrouwbaarder? 

Fouten maken is menselijk, zo ook spelfouten. Aangezien mensen graag zaken doen met mensen, lijken frauduleuze webwinkels de gedachtegang te ondersteunen dat ‘hoe meer spelfouten er gemaakt worden, hoe betrouwbaarder het overkomt’. Daar maken ze echter een foutieve gedachtesprong, alhoewel een spelfout in een tekst niet erg is is een tekst welke alleen maar bestaat uit spelfouten dit wel.

Onze laatste tip in dit blog is dan ook om te kijken naar de teksten welke de webwinkel hanteert. Veel fraudeurs maken gebruik van Google Translate om zodoende meerdere varianten van dezelfde frauduleuze webwinkel in verschillende landen te kunnen lanceren. Een webwinkel met teksten welke vertaald lijken te zijn met een automatische vertaalprogramma zou verdacht moeten overkomen. In combinatie met de overige tips zou je zekerheid kunnen krijgen of het verstandig is om een bestelling door te voeren bij de webwinkel.

Conclusie

Het onderzoeken of de aanbiedingen, of de webwinkel zelf, valide is valt vaak reeds van te voren uit te voeren. Controleer of de webwinkel wel echt is aangesloten bij het geplaatste keurmerk en onderzoek of de prijzen enigszins realistisch zijn. Dit laatste kan al eenvoudig via een snelle zoekopdracht via Google. Wijken de prijzen lichtelijk af dan zou de aanbieding kunnen kloppen maar wanneer de webwinkel in kwestie honderden euro’s goedkoper de producten aanbiedt dan een andere webwinkel dan zouden er alarmbellen moeten afgaan. Veel fraude webwinkels bestaan daarnaast slechts kort. Ze komen en ze gaan weer. Controleer daarom via bijvoorbeeld www.scamadviser.com of een webwinkel al enige tijd bestaat of dat ze ‘nog maar net gelanceerd zijn’. Daarnaast is van menig webwinkel online ervaringen te vinden over de dienstverlening. Als je via Google zoekt op ‘naam webwinkel + ervaringen / reviews / beoordelingen’ dan zouden er resultaten naar voren moeten komen. Is dat niet het geval of lijken de ervaringen zelf verdacht? Wees dan slim en voer de bestelling uit bij een webwinkel waarvan je zeker weet dat het betrouwbaar is. Zolang consumenten te snel een bestelling doorvoeren puur op basis van een vermelde prijs zal het makkelijk blijven voor fraudeurs om hier misbruik van te blijven maken.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Goedemiddag,

Is het voor jullie misschien ook een idee om een Google alert in te stellen? Zo zien jullie direct of er nieuwe sites jullie naam gebruiken. Onterecht of terecht.

Bedankt voor je suggestie. Dat zouden we kunnen doen, maar dat is niet effectief bij afbeeldingen, alleen bij tekst. Daarnaast is het met meer dan 4800 aangesloten webwinkels + verloop en dagelijkse groei erg lastig om in de praktijk misbruik middels Google Alert tijdig op te merken. Ben je pas 2 weken later, dan is het meestal al te laat.

We nemen je idee zeker mee en gaan kijken of we het wellicht toch in de praktijk kunnen inzetten in een iets andere vorm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *