Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

De P van “Packaging” als vijfde onderdeel van de marketingmix

Webshop verpakkingen worden steeds belangrijker binnen de e-commerce. Waarom zou ‘Packaging’ een toegevoegde waarde kunnen zijn binnen uw marketingmix? In dit eerste blogartikel zal ik de huidige marketingmix in kaart brengen en hoe de ‘P’ van packaging hier een aanvulling op kan zijn.

Waar bestaat de huidige marketingmix uit en waarom zou “Packaging” het vijfde onderdeel van de marketingmix kunnen zijn?

De marketingmix is een combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken om een marketingstrategie te bepalen. Het wordt vaak toegepast bij de implementatie van geformuleerde strategie. Het is een belangrijk onderdeel voor uw marketingplan.

De deelgebieden van de marketingmix hebben een onderlinge wisselwerking en afhankelijkheid van elkaar. Daarbij worden ze van buitenaf (extern) en intern beïnvloed.

De marketingmix bestaat uit de volgende vier P’s:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

Product

Bij de eerste P van de marketingmix gaat het om het product. Alle eigenschappen van het product (of de dienst) staan hier centraal. Het product wordt vaak onderverdeeld in drie categorieën. Het kernproduct, tastbaar product en het uitgebreide product. Bij het kernproduct wordt bijvoorbeeld de functie of de afmeting bedoeld. Het tastbare product geeft onder andere de kwaliteit aan. Tenslotte hebben we nog het uitgebreide product. Dit is het kernproduct inclusief toegevoegde eigenschappen zoals service en garantie.

Prijs

De tweede P van de marketingmix staat voor prijs. Het gaat hier om alle factoren die invloed hebben op de prijs van het product. De prijs wordt in het algemeen bepaald door vraag en aanbod. Een andere factor die de prijs kan beïnvloeden is een actie. De prijs is daarnaast erg afhankelijk van het product. Een luxe product kan een veel hogere prijs hebben, omdat het bedrijf in dit geval ervoor heeft gekozen dat prijs voor exclusiviteit staat.

Plaats

De derde P van de marketingmix staat voor plaats. Het gaat hierbij om alle factoren die van invloed zijn op de verbinding tussen de aanbieder en het product. U kunt hier denken aan het distributiekanaal en de logistieke functies. Dus op welke manier kan ik de dienst bij mijn klanten krijgen?

Promotie

De vierde P in de marketingmix staat voor promotie. Dit zijn alle factoren die van invloed zijn op de communicatie en het bereiken van de doelgroep. Activiteiten die hierbij uitgevoerd kunnen worden zijn bijvoorbeeld reclame, direct marketing en persoonlijke verkoop.

Steeds vaker worden er meer P’s aan de marketingmix toegevoegd. Voorbeelden hiervan zijn packaging, proces, presentatie of personeel. Niet al deze deelgebieden zijn van belang voor alle webwinkels. De marketingmix kan dus naar wens worden aangevuld.

Product, prijs, plaats en promotie. Aan alles heeft u gedacht. Toch is er nog een P die tegenwoordig cruciaal kan zijn voor het succes van uw product of webwinkel. De P van Packaging. De verpakking is een steeds belangrijker marketinginstrument. Het kan uw merk versterken en voor meer verkoop zorgen. Steeds meer marketeers zien de ‘P’ van packaging daarom ook steeds meer als de vijfde P.

De ideale verpakking verschilt per product, per doelgroep en is afhankelijk van de context. Houdt u hiermee rekening bij het samenstellen van uw verpakkingsmateriaal.

Het verpakkingsdesign moet niet alleen mooi zijn, maar ook de juiste kleurstelling, materiaal en het gebruiksgemak/ snelheid waarmee de verpakking geopend kan worden, is steeds belangrijker.

Een opvallend en herkenbare verpakking of een veilig en stevig verpakkingsmateriaal om uw product kan het verschil maken. Het biedt diverse voordelen:

  • Hogere zichtbaarheid en herkenbaarheid
  • Snellere conversie
  • veilige transport van uw producten
  • Meer verkoop

In mijn volgende blogartikel zal ik de trends op het gebieden van webshop verpakkingen beschrijven en hoe u zich als webwinkel kunt onderscheiden op het gebied van webshop verpakkingen.