De zomervakantie: tips om identiteitsfraude te voorkomen

Regelmatig ga ik met vrienden op citytrip, van Praag, Madrid tot en met Lissabon. Het zinnetje ‘Can I see your passport, please’ komt regelmatig voor tijdens dergelijke trips. Vaak genoeg wordt dan het paspoort of de identiteitskaart door mij afgegeven zodat de betreffende er een kopietje van kan maken. Echter op je vakantie ben je vaak minder waakzaam en voordat je het weet maakt iemand toch misbruik van je gegevens. Want het is relatief eenvoudig om met een dergelijk kopietje fraude te plegen. We geven je graag tips om identiteitsfraude te voorkomen. Zo kan je op gemak met vakantie.

Voorkom fraude met uw identiteitskaart en/of paspoort

Niet alleen een hotel of een reisaanbieder kan om een kopie van je identiteitskaart en/of paspoort vragen. Ook bijvoorbeeld het autoverhuurbedrijf, de camping of een verzekeringsmaatschappij kan er om vragen. Stel jezelf dan ook de vraag; is dat kopietje wel zo nodig? Meestal voldoet het paspoortnummer al voor de vereiste check-in. Wettelijk gezien kan enkel jouw werkgever, de bank of een notaris je verplichten om een kopie van je identiteitskaart of paspoort door hun te laten maken.

Een kopie van uw paspoort geven lijkt zo onschuldig. Maar met uw naam, geboortedatum en Burgerservicenummer kan zomaar een lening of een telefoonabonnement worden afgesloten. – Centraal Beheer Achmea

Het zelf voorkomen van fraude lijkt steeds belangrijker te worden. Van het weekend las ik nog een artikel op nu.nl waaruit bleek dat de politie slechts een gering deel van de aangiftes daadwerkelijk oppakt. Het grootste deel komt in de prullenbak terecht. Daarbij komt dat vooral de aangiftes die over het internet gedaan worden niet in behandeling genomen zouden worden. Kortom; zorg goed voor je eigen gegevens want als het verkeerd gaat dan kan het lastig zijn om er iets tegen te laten doen. De rijksoverheid heeft voor het online delen van je paspoort en/of identiteitskaart een kopieID applicatie uitgebracht.

Met de KopieID app kunt u in de kopie de identiteitsgegevens doorstrepen die organisaties niet nodig hebben of niet mogen verwerken. Ook zet u met de app een watermerk in de kopie met daarin het doel en de datum van de kopie. Komt de kopie dan ooit in handen van fraudeurs terecht, bijvoorbeeld door een hack, dan is het dankzij de KopieID app moeilijker om ermee te frauderen. – rijksoverheid.nl

Ik heb de applicatie zelf op mijn mobiele telefoon geïnstalleerd. Met de applicatie kan ik eenvoudig een foto van mijn paspoort en/of identiteitskaart maken en vervolgens zorg dragen voor de beveiliging hiervan. Dit doe ik door bepaalde gegevens onzichtbaar te maken en een watermerk over de foto te plaatsen. Zodoende weet ik zeker dat bijvoorbeeld de camping waar ik overnacht op mijn citytrip een kopie krijgt waar niet eenvoudig mee gefraudeerd kan worden.

Laat uw identiteitsgegevens en documenten niet stelen

De overheid draagt er zorg voor dat de identiteitskaart en paspoort moeilijk te vervalsen zijn. Een gestolen identiteitskaart of paspoort kan door een dief op het internet verhandeld worden aan iemand die op je lijkt, daarom is het een goud goed voor een dief. Zodoende wordt het lastig bij identiteitscontroles om er achter te komen of het allemaal wel zuiver is. Tijdens vakanties heb je vaak het/de paspoort en/of identiteitskaart bij je. Het is dan belangrijk om zorg te dragen dat een dief het niet makkelijk kan jatten.

Zo maak je het wel heel gemakkelijk voor de dief

Vooral in grote populaire plaatsen zijn er criminele bendes aanwezig. Ik ben zelf in Berlijn wel eens tegenover kinderen van een jaar of 7 of 8 gezet welke onderdeel uitmaakte van zo’n bende. Persoonlijk vond ik dat een hele nare ervaring. Deze kinderen vroegen om een bepaald bedrag voor voedsel. In mijn naïviteit heb ik ze toen vijf euro geven. Op een lijst die ze bij zich droegen schreven ze vervolgens 50 euro op en vroegen om de rest. Daar maakte ik toen korte metten mee; dat ging niet gebeuren. Het meisje ging toen vervolgens over op nep tranen. Uiteindelijk loop je dan met een heel naar gevoel weg, terwijl je wel die vijf euro gegeven hebt. Achteraf bleek een kameraad vervolgens ook nog door deze kinderen bestolen te zijn. Een goede les dat je waakzaam moet zijn, vooral in grote steden waar soms niets is wat het lijkt.

Conclusie

Het paspoort en de identiteitskaart zijn belangrijke documenten welke je goed moet beschermen. Vooral op je vakantie, wanneer je vaak iets minder waakzaam bent, kan het voorkomen dat de documenten gestolen worden. Alhoewel dit soms niet te voorkomen is, blijft het wel belangrijk om zo zorgvuldig met deze documenten om te gaan als maar kan. Zorg ervoor dat de documenten tijdens je vakantie opgeborgen zijn op een plaats waar ze niet eenvoudig gestolen kunnen worden, bijvoorbeeld in je (buidel)tas in plaats van in de achterzak van je broek.

Daarnaast is het verstandig om gebruik te maken van de kopieID applicatie van de rijksoverheid. Hiermee kun je eenvoudig een veilige kopie maken van je paspoort en/of je identiteitskaart.