Draag zorg voor je website en hou deze up-to-date

Content is hip, dat weten we allemaal. Sterker nog, bijna geen enkel bedrijf kan meer zonder content marketing. Om deze reden worden de beste schrijvers ingehuurd door bedrijven om voor hun content te zorgen. Ondertussen wordt er na het schrijven en publiceren van de data nog weinig naar omgekeken.

Eén van de taken die ik bij Stichting WebwinkelKeur heb is het verzorgen van de content marketing. Dat betekent ook dat ik nauwlettend andere websites in de gaten hou over wat ze over WebwinkelKeur schrijven. Zo worden op diverse websites overzichten gepubliceerd waarin de diverse online keurmerken vergeleken worden. Het doet dan pijn dat er in het overzicht oude data gebruikt wordt. We zitten momenteel boven de 4800 leden, waar in sommige overzichten slechts een honderdtal genoemd wordt.  Niet altijd werken andere organisaties evengoed mee om de data up-to-date te houden. Daarom ga ik in dit blog in op waarom het van belang is om de website up-to-date te houden.

Is de informatie op de website nog relevant?

Stel dat je favoriete krant elke dag dezelfde kopie was, dag in en week uit. Waarschijnlijk zou het dan niet lang duren voordat je zou stoppen met het kopen van de krant. Dit kun je vergelijken met de content op je website. Als de inhoud van de website niet regelmatig wordt aangepast dan zullen bezoekers afhaken. Sterker nog, je kunt compleet vertekende beelden schetsen waarop mensen vervolgens verkeerde conclusies kunnen trekken.

In het aangehaalde voorbeeld worden er in bepaalde overzichten op websites aangegeven dat WebwinkelKeur slechts een honderdtal aan leden zou kennen. Wanneer een bezoeker dit ziet zonder dat hij of zij het juiste aantal kent dan kan de bezoeker dat als ‘de waarheid’ aannemen. Vervolgens moeten wij aangeven dat dit ‘niet de waarheid is’, wat we eenvoudig kunnen doen via onze zoeksysteem, echter beschadigen we daarmee indirect de betrouwbaarheid van de partij die de onjuiste data weergeeft op hun website. Dit is natuurlijk een voorbeeld, het laat echter zien dat het niet up-to-date houden van de website beschadigd in verre mate je bedrijf.

Een website is een investering. Je bent uren bezig om een artikel te schrijven. Echter vergeten content managers om ook zorg te dragen voor de content nadat deze is geplaatst. Een website is een waardevolle investering, het is daarom belangrijk om de investering tot zijn maximale potentie te benutten. Hieronder valt het reflecteren op de effectiviteit, inhoud en uitstraling van de website. Hieronder geven we je graag vijf tips tot het actueel houden van de website.

1. Bezoek regelmatig je eigen website

Veel website-eigenaren vergeten met regelmaat hun eigen website te bezoeken. Wanneer ze dit dan wel doen dan komen ze al snel allerlei verouderde informatie tegen. Opeens zijn de verzendkosten gestegen, zijn er bepaalde producten allang niet meer op voorraad en worden bepaalde betaalmethodes bijvoorbeeld niet meer aangeboden. Bezoek daarom eens per maand je eigen website en hanteer hierbij een checklist waarop je de website wilt toetsen. Wanneer bepaalde zaken niet meer kloppen dan kun je deze eenvoudig aanpassen.

Tijdens een dergelijke controle kun je ook gelijk de belangrijkste functies van je website testen. Vul het contactformulier in. Meld je aan bij de mailing list. Doe een bestelling bij je webwinkel. Werkt alles nog naar behoren? Komen de mails goed aan?

Voorkom dat je een eigenaar van een website bent die deze niet beheert. Er is niets schadelijker dan aangeven dat je 12.000 artikelen in het archief hebt waar je geen verantwoordelijkheid voor deze artikelen en het up-to-date houden hierover voelt.

2. Delegeer

Loslaten is voor veel mensen lastig, vooral eigenaren van kleine bedrijven lijken de neiging te hebben alles zelf te willen uitvoeren. Het gevolg van niet kunnen loslaten is een burn-out. Vandaar dat het belangrijk is om te (leren) delegeren. Het bijhouden van de inhoud van de website kan prima uitgevoerd worden door personeel danwel een partij die ingehuurd wordt. Blijf verantwoordelijkheid hierover houden, delegeer echter een deel van de werkzaamheden aan derden.

3. Er een gewoonte van maken

Zorg dragen voor je website en de content hierop behoort tot de gewoontes die je jezelf als eigenaar van een website zou moeten aanleren. Reserveer daarom bijvoorbeeld een plek in je agenda om aan je website te werken. Dit kan bijvoorbeeld de vrijdagmiddag zijn als afsluiter van de week. Hoeveel tijd je bereid bent te investeren in je website maakt onderdeel uit van hoe succesvol de website kan worden. Als je de tijd niet reserveert en je agenda altijd laat vollopen met afspraken dan weet je wat er met de website gebeurt; niets. Vooral online telt dan het principe dat stilstand achteruitgang is.

Door tijd te reserveren voor je website en het bijhouden van de content hierop hoef je op de lange duur er niet meer over na te denken. En het is dan net zoals met het opbouwen van andere patronen (bijvoorbeeld het goed schoonhouden van je omgeving, voldoende lichamelijke beweging, gezond eten, et cetera) na een periode volhouden merk je hoe waardevol het is.

4. Denk vooruit

Er lijkt bijna niets zo snel te gaan als onze technologische ontwikkelingen. Wanneer je als ondernemer dan online wilt mee kunnen komen dan is het belangrijk om vooruit te denken.

Bedenk wat de klantvraag van morgen kan zijn en zorg dat je vandaag alvast klaar bent voor morgen. Denk je dat je klanten straks graag meer interactie met jouw bedrijf willen? Installeer dan alvast een online chatprogramma. Wil je slim de feedback van je klanten benutten om zodoende tot een betere website of product te komen? Vraag dan vooral om een klantbeoordeling zodat de klant zijn ervaring met je kan delen.

Overleg daarnaast regelmatig met je webbureau en hou het internet in de gaten over de te verwachten ontwikkelingen binnen jouw segment van de markt.

5. Voldoet je website wel aan de wettelijke eisen?

In het dagelijkse ondernemen kun je het al gauw vergeten; is alles wat je doet wel volgens de regels? Om deze reden melden serieuze ondernemers zich aan bij een keurmerkorganisatie zoals Stichting WebwinkelKeur. Dat je website voldoet bij de initiële goedkeuring wil echter niet zeggen dat deze twee jaar na dato van de goedkeuring nog steeds voldoet. Kwalitatieve keurmerken voeren daarom met regelmaat een hercontrole uit over de websites van de aangesloten leden. In de praktijk wil dit nog niet zeggen dat de webwinkeliers hier iets mee doen. Dat is spijtig. We hopen met deze blog dan ook het belang van het up-to-date houden van de website te hebben kunnen onderstrepen. Door je website up-to-date te houden, ook juridisch, zorg je ervoor dat je website relevant blijft en dat je bijvoorbeeld niet in de problemen komt. Wil je als lid graag weten of je website nog steeds voldoet? Vraag dan eenvoudig bij ons een hercontrole aan. Nog geen lid? Wil je het wel graag weten of je website voldoet aan de wetgeving? Meld je dan eenvoudig aan bij ons.

Conclusie

Het bijhouden van je website is belangrijk. Vlucht dan ook niet naar excuses,  ga met de inhoud van je website aan de slag. Zijn er producten niet meer op voorraad? Verwijder deze dan van je website of stel een 301 in naar een alternatief product. Wil je graag meer online interactie met je klanten? Installeer dan een chatprogramma zodat het voor klanten laagdrempelig is om contact met je op te nemen. Wij hopen met deze blog het belang van het up-to-date houden van je website hebben uitgelegd. Heb je aanvulling of feedback op het blog? Laat dan gerust een comment achter.