Skip to content

Blog

Duurzaamheidsclaims: Hoe ga jij ermee om?

Duurzaamheidsclaims: Hoe ga jij ermee om?

836
0
0

We gaan het hebben over een onderwerp dat helemaal van deze tijd is namelijk: duurzaamheid. Termen als: duurzaam, energietransitie, circulair en CO2 vliegen je tegenwoordig om je oren. Omdat producten met deze duurzaamheidsclaims tegenwoordig zo populair zijn claimen verkopers steeds vaker dat hun producten een bijdrage leveren aan een groenere toekomst. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat handhaven op het gebied van ongegronde duurzaamheidsclaims.

Boetes kunnen hoog oplopen

Volgens het werkdocument van commissie Richtsnoeren en Richtlijn 2005/29/EG heeft het ACM onderzoek gedaan naar de duurzaamheidsclaims van verschillende ondernemers. Hieruit bleek dat bijna de helft (!) van de duurzaamheidsclaims twijfelachtig waren. Bij 66% was het zelfs zo dat er onvoldoende informatie was om de claims op juistheid te controleren.

Even een beetje uitleg over duurzaamheidsclaims. Want wat valt hier nu allemaal onder? Onder duurzaamheidsclaims vallen milieuclaims en ethische claims. Bij milieuclaims kun je denken aan CO2 en stikstof – waarom we nu allemaal 100 moeten rijden overdag – tot biologische producten. Op het gebied van ethische claims zijn dit arbeidsomstandigheden, dierenwelzijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Met deze claims worden consumenten verleidt om producten te kopen. Hier is op zich niets mis mee. Het is alleen niet eerlijk wanneer de consument hiermee wordt misleid, bijvoorbeeld als de claims niet kloppen. Dit is in strijd met artikel 6:193a e.v. Burgerlijk Wetboek. De boetes kunnen zelfs oplopen tot € 900.000 per overtreding of een percentage van je omzet!

Waar moeten duurzaamheidsclaims aan voldoen?

Om er zeker van te zijn dat jij als hardwerkende ondernemer niet in strijd bent met deze regels, heeft het ACM een leidraad duurzaamheidsclaims gepubliceerd waarin 5 regels zijn opgenomen.

  1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft.
    Wees concreet over de duurzaamheidsclaims zodat er geen verwarring kan ontstaan bij consumenten. Je mag niet doen alsof een product duurzamer is dan dat het in werkelijkheid is.
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel.
    Je moet kunnen aantonen dat een duurzaamheidsclaim klopt. Controleer regelmatig of deze nog juist is en pas aan indien nodig. Alleen dan kunnen consumenten erop vertrouwen dat het juist is.
  3. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn.
    Je moet ervoor zorgen dat vergelijkingen met andere producten of bedrijven niet voor misverstanden zorgen bij consumenten.
  4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidsinspanningen van je bedrijf.
    Het is belangrijk dat je onderscheid maakt tussen algemene informatie en productinformatie. Consumenten hebben niks aan vage of onduidelijke duurzaamheidsplannen van je bedrijf. Toon dus alleen concrete plannen. Toekomstige doelstellingen mogen wel worden gedeeld voor marketingdoeleinden.
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.
    Gebruik geen keurmerken, symbolen of afbeeldingen die een verkeerde indruk geven over de duurzaamheid van jouw bedrijf. Het moet duidelijk zijn waarom je het keurmerk hebt. Overweeg ook voor de tijd bij welk keurmerk je je gaat aansluiten.

Vanaf half juni 2021 is de Autoriteit Consument en Markt met verder onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims begonnen. Zorg er dus voor dat je controleert of jouw uitingen voldoen aan de bovenstaande regels.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *