Skip to content

Blog

Antwoord voor Wat te doen met (terugkerende) klanten die wel bestellen, maar niet betalen?

Antwoord voor Wat te doen met (terugkerende) klanten die wel bestellen, maar niet betalen?

2903
0
0

Hallo Wendy,

Dat is een lastige vraag maar gelukkig heb je opties:
Je bent als webwinkelier niet verplicht zomaar aan iedereen te verkopen.
Je mag klanten vooraf weigeren op basis van verschillende gronden. Dit kan al zijn op basis van levergebied of een wanbetalers-register (zwarte lijst) bijvoorbeeld (discrimineren mag uiteraard niet). Als zo’n klant dan toch een bestelling heeft weten te plaatsen dan zul je je eigen voorwaarden moeten raadplegen, dit verandert de zaak namelijk.

Je moet binnen je algemene voorwaarden duidelijk aangeven dat op bepaalde gronden een bestelling geweigerd mag worden. Ook kun je aangeven een krediet check uit te willen voeren, in sommige gevallen kan dit bepaalde ‘klanten’ ook al afschrikken. Belangrijke is dus dat je duidelijk communiceert!
Pas dus je voorwaarden aan waar nodig, desnoods ook een aparte pagina maken voor deze informatie.

Risico klanten kun je op basis van wetgeving vragen voor een aanbetaling van 50%.
Zo stel je jezelf al wat veiliger.