Herroepingsrecht bij digitale cursus

DWQA QuestionsCategorie: JuridischHerroepingsrecht bij digitale cursus
Eline Mermans asked 4 jaar ago
Beste,Ik heb 7 dagen geleden een cursus gestart bij EC-succes. Dit is een cursus om een online webshop te maken dit duurt een maand lang. Ik heb enkele filmpjes gekeken 18 van de 54 hiermee kan ik geen webshop maken. Ze vertellen ook niet op voorhand dat je extra geld moet investeren... Dit is €50 die ze op voorhand hadden moeten vermelden. Ik persoonlijk ben niet tevreden over de service die ze mij leveren en zij willen dit bedrag niet terugbetalen ondanks ik dit binnen de 14 dagen terugvraag.Kan u mij verder helpen aub?
Daniel La Porta answered 4 jaar ago
Beste Eline, ik zou je graag willen helpen maar ik zie dat deze webwinkel/ website niet bij ons is aangesloten maar bij Qshops. Ik wil je vriendelijk verzoeken om je vraag bij hen neer te leggen. Je kunt hun pagina bereiken via https://www.qshops.org/webshop/view/ecsucces-nl Wens je er veel succes mee! Groet Daniel
Eline Mermans answered 4 jaar ago

Beste, Als ik op hun site kijk en ik kijk bij klachten. Dan zie ik dat ik bij jullie terecht kan... Hier staat het volgende: 'GARANTIE EN KLACHTEN [vc_row][vc_column][leadinjection_textblock]Klachten Het kan altijd voorkomen dat er iets niet helemaal gaat zoals gepland. We raden u aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar info@ecsucces.nl . Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om uw geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur via webwinkelkeur.nl/consument/geschil/.'

Daniel La Porta answered 4 jaar ago
Zij hebben destijds wel een aanvraag bij ons ingediend zie ik nu alleen is deze geannuleerd door ze. Waarschijnlijk hebben ze onze voorbeelddocumenten gebruikt en helaas niet meer uit hun webwinkel gehaald. Ik heb hen hierover al gecontacteerd en deze vermelding is uit hun voorwaarden gehaald.Tevens heb ik jouw verhaal doorgestuurd naar ze met het verzoek om daar aandacht aan te schenken. Ik hoop dat ze er iets mee gaan doen anders verwijs ik je door naar de eerder genoemde instantie, Qshops. Succes en fijne dag! Groet Daniel
Eline Mermans answered 4 jaar ago
Hallo Daniel, Du jij kan men geen info geven of ik recht heb op terugbetaling binnen de 14 dagen. Ze mailde me juist: 'EC Succes cursus is het normale herroepingsrecht van 14 dagen niet van toepassing omdat het gaat om een digitaal product zoals vermeld in onze algemene voorwaarden (artikel 8.9 uitsluitingen heroepingsrecht). Voor aankoop van de cursus moet je expliciet akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Zodra de verzegeling van de cursus is verbroken (bij opening) vervalt het recht op een retournering/ontbinding.' Is dit echt zo en heb ik geen herroepingsrecht meer binnen de 14 dagen? Hopelijk wil je toch nog antwoorden Met vriendelijke groeten Eline Mermans
Daniel La Porta answered 4 jaar ago

Voor zover ik weet, wanneer digitale producten worden aangeboden, moet je dit als webwinkelier aangeven tijdens de checkout, dat je als consument afziet van je herroepingsrecht, omdat het gaat om een digitale aanschaf.

Of zoals we dit verwoorden op: https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/

Digitale inhoud zoals Apps, waarbij de consument nadrukkelijk afstand heeft gedaan van zijn bedenktijd
Het gaat hier om digitale inhoud die niet op bijvoorbeeld een drager als DVD of CD worden geleverd. Wel moet je dan tijdens de bestelling toestemming vragen voor directe levering en moet je de consument vragen om afstand te doen van zijn bedenktijd.

De webwinkel moet je dus nadrukkelijk om toestemming vragen om af te zien van de bedenktijd. Dit kan middels een vinkje náást het vinkje voor de AV tijdens bestelprocedure. Als je dit niet hebt gezien of aangevinkt, dan heb je wellicht de mogelijkheid om hier iets mee te doen. Inmiddels heb ik ook al contact gehad met de klantenservice van ecsucces en zij gaven aan dat ze contact met jou gingen opnemen hierover om de mogelijkheden te bespreken. Voor verdere assistentie hierover verwijs ik je toch graag door naar Qshops, zij zijn tenslotte de aangewezen partij hiervoor op dit moment.Succes Daniel