Everything You Need To Keep Your Website Ranked High – Een review over SEOrankmonitor.com

WebwinkelKeur gaat binnenkort starten met een onderzoek naar het effect van SSL op de ranking binnen de zoekmachine Google. Voor dit onderzoek maken we gebruik van de SEO-tool SEO Rank Monitor. Vandaar dat we hier een review geven over wat de tool precies is en wat je als webwinkelier voor baat bij de tool hebt.

Met de tool van SEOrankmonitor.com kun je een campagne starten voor het monitoren van de zoekwoorden waar je als webwinkelier op wilt scoren.

Waarom meten en monitoren?

Als webwinkelier wil je natuurlijk binnen Google gevonden worden op de zoekwoorden die van belang zijn voor jouw webwinkel. Het is daarom ook belangrijk dat je weet op welke woorden je goed gevonden wordt en op welke zoekwoorden minder. Dit kun je natuurlijk handmatig proberen, maar dan loop je tegen 2 problemen aan:

• De plaats waarop je zoekwoord getoond wordt kan per gebruiker en per dag verschillen
  • Het is niet te doen om elke dag op tientallen zoekwoorden je positie te controleren

Dit automatisch meten is daarom belangrijk. Zo weet je hoe je scoort en kun je ingrijpen wanneer nodig.

Monitor and optimize

Stel dat je bijvoorbeeld een webwinkel in tuingereedschap runt dan zouden categorieën van zoekwoorden waar je op gevonden zou willen worden ‘tuinonderhoud’ en ‘elektrische grasmaaiers’ kunnen zijn. Binnen SEO rank monitor kun je de zoekwoorden opgeven waar je op gevonden wilt worden en vervolgens kun je daaraan tags koppelen.

Tags zijn hierbij een manier om een bepaalde groep trefwoorden te organiseren zodat je niet het overzicht verliest. In het voorbeeld van ‘elektrische grasmaaiers’ zouden zoekwoorden bijvoorbeeld ‘elektrische grasmaaier aanbiedingen’ en ‘elektrische grasmaaier accu’ kunnen zijn waar je de tag ‘elektrische grasmaaiers’ aan kunt koppelen. Zo kun je de posities van een bepaalde groep trefwoorden goed in de gaten houden.  Vooral campagnes met 100-1000+ keywords kunnen niet geanalyseerd worden zonder deze goed in te richten met tags en filters. SEO Rank Monitor beschikt dan ook over uitgebreide filter mogelijkheden.

Wanneer je de tags hebt gekoppeld aan de zoekwoorden dan kun je in een overzicht en op termijn de ranking van de zoekwoorden in de gaten houden. Stel dat je bijvoorbeeld een blog gebruikt op de webwinkel waar je schrijft over allerlei relevante onderwerpen dan kun je onderzoeken wat voor effect het schrijven over een bepaald onderwerp heeft op de ranking van het zoekwoord in de zoekmachine. Misschien kom je er achter dat bijvoorbeeld het zoekwoord ‘gespecialiseerd tuinontwerp’ goed rankt binnen je webwinkel maar dat je minder scoort op het zoekwoord ‘gespecialiseerd tuinonderhoud’. Hier kun je vervolgens enkele nieuwe blogberichten over schrijven en na verloop van tijd kun je vervolgens meten wat voor effect dat heeft op de ranking binnen de zoekmachine.

Zo heb je een mooi overzicht per week met het aantal zoekwoorden per positie. Wat we hier enkel in missen is de prioriteit per zoekwoord, zo levert een zoekwoord als “elektrische grasmaaier” waarschijnlijk meer zoekverkeer op dan een zoekwoord “rode elektrische grasmaaier met accu”. Een veranderde positie in een zoekterm die extra belangrijk is, zou extra mogen opvallen. Voor zover gezien is daar nu geen eenvoudige oplossing voor. Dit zou nog een verbeterpunt zijn voor SEO Rank Monitor in de toekomst. Wat wel erg handig is binnen SEO Rank Monitor is dat je zelf een vergelijkingsdatum kunt instellen. Over het algemeen worden bij trackers de ranks vergeleken met de dag ervoor, maar met SEO Rank Monitor kan dit over een bredere periode waardoor de effectiviteit van content marketing acties beter gemeten kunnen worden.

Overzicht van hoe je scoort met de zoekwoorden
Overzicht van hoe je scoort met de zoekwoorden

Monitor jouw ranking en vergelijk het met die van jouw concurrenten

Helaas ben je geen Remi en ben je ook niet alleen op de wereld. Waar jij hard strijd om een goede ranking te behalen op relevante zoekwoorden, strijden jouw concurrenten net zo hard voor hetzelfde. Vandaar dat het van belang is om de positie van de zoekwoorden van jouw concurrenten eveneens in de gaten te houden. Merk je dat je in positie bent gezakt op een zoekwoord doordat een concurrent hier in is gaan investeren? Dan kun je dat met SEO Rank Monitor opmerken en vervolgens de strijd aangaan door hierin zelf ook extra te investeren. Zo voorkom je dat jouw webwinkel minder goed gevonden wordt op een voor jouw belangrijke zoekwoord.

Prijs

De prijs van SEO Rank Monitor is in vergelijking met andere concurrenten betaalbaar. Prijzen beginnen bij 15 dollar per maand voor 100 zoekwoorden. Wil je meer woorden monitoren, dan kom je terecht in een pakket van 39 dollar per maand. Deze prijzen zijn bij betaling per jaar, betalen per maand is ook mogelijk, maar is iets duurder.

Conclusie

SEO Rank Monitor biedt een mooie tool welke je inzicht geeft in je prestaties in zoekmachine’s. Als serieuze webwinkel is het naar ons idee een must om je posities bij te houden. Er zijn wellicht tools welke uitgebreidere mogelijkheden bieden, maar hier betaal je dan ook vaak extra voor zonder dat je van de uitgebreide mogelijkheden gebruik te maken. Zelf denk ik dan ook dat SEO Rank Monitor een uitkomst is voor mening webwinkel.

Maak zelf gebruik van ProRankTracker. Ook een erg fijne tool die voor 15 dollar 250 zoekwoorden geeft. Wat is de reden dat jullie specifiek voor deze tool gekozen hebben?

Die was mij nig niet bekend. Ik heb diverse tools vergeleken. Daarbij wilden we rankings in de gaten houden en destijds ook subdomeinen monitoren. Uit die vergelijking kwam seorankmonitor het beste, er zijn tools die meer kunnen, maar de prijs is dan vaak ook stukken hoger. Bijkomend voordeel vond ik de Nederlandse support.

Er zijn natuurlijk ook prima andere tools, ik zou echter elke webwinkelier aanraden in ieder geval automatisch je rankings te monitoren.