eHerkenning binnenkort verplicht voor ondernemers

eherkenning

Ondernemers met personeel die vóór 1 november niet beschikken over eHerkenning niveau 3 (EH3) kunnen daarna behoorlijk in de problemen bij het UWV komen. Vanaf die datum is het namelijk niet meer mogelijk om op oude manier in te loggen bij het werkgeversportaal. Vanaf mei 2020 zal ook de Belastingdienst volledig overgaan op EH3. Een online btw-aangifte indienen kan dan alleen nog maar als men beschikt over een eHerkenningsmiddel.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een initiatief van de Rijksoverheid voor veilig inloggen bij (overheids)organisaties, speciaal voor bedrijven en is vergelijkbaar met DigiD voor burgers. Ondernemers of medewerkers van een organisatie kunnen zich met één inlogmiddel veilig en eenvoudig online identificeren bij meer dan 400 organisaties. Zij hoeven hier niet steeds opnieuw wachtwoorden aan te vragen en te onthouden.

Wanneer nodig?

Niet alle bedrijven hebben eHerkenning direct nodig. Zo kan een eensmanszaak die enkel BTW aangifte hoeft te doen en geen werknemers heeft nog gewoon uit de voeten met DigiD. Wel is er een kans dat ook eenmanszaken op termijn eHerkenning moeten gaan gebruiken.

Wachttijden

“Vooral het MKB is zich nog amper bewust van deze nieuwe verplichting; een probleem dat nog veel groter dreigt te worden als ondernemers massaal hun eHerkenningsmiddel gaan aanvragen als dergelijke deadlines dichterbij komen”, legt Tony Moore, Manager Sales & Marketing bij HostingDiscounter uit. “Het aanvraagproces is namelijk nog niet volledig geautomatiseerd, omdat contracten per post verstuurd moeten worden en er een fysieke identificatie plaatsvindt bij uitgifte van het inlogmiddel, hetgeen kan leiden tot lange wachttijden. Het is dan ook aan te raden op tijd met een aanvraag van EH3 te starten”.

Betrouwbaarheidsniveaus

eHerkenning kent verschillende betrouwbaarheidsniveaus (EH1 t/m EH4). Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid dienstverleners hebben over jouw online identiteit en hoe meer gevoelige gegevens je kunt uitwisselen. De dienstverlener waar je met eHerkenning inlogt, bepaalt het betrouwbaarheidsniveau. “Wij adviseren om minimaal eHerkenning EH3 af te nemen, aangezien dit de standaard zal gaan worden”, aldus Moore.

Kosten

In tegenstelling tot DigiD is eHerkenning niet gratis, maar wie tijdig start met een aanvraag hoeft zich niet te wenden tot dure spoedaanvragen om sneller toegang te krijgen bij bepaalde overheidsdiensten. Gelukkig bespaart het de ondernemer ook geld, omdat documenten dankzij eHerkenning online getekend kunnen worden en men minder vaak langs een overheidsloket hoeft.

Volgens mij niet wettelijk verplicht. De organisaties die dit moeten regelen zijn niet goed voorbereid. De aanvragen duren te lang en ze keurden bij ons aanvraag van alle BV’s af, omdat de handtekeningen niet goed vonden. Dit hadden we nog nooit meegemaakt, volgens mij hebben ze het niet onder controle. Verder is heel gek dat je voor een verplichting “belasting aangeven en betalen” nog extra moet betalen om op in de loggen. We worden langzamerhand in een vreemd land.