Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Widget en Sidebar installeren op Mijnwebwinkel

Tot voor kort was het binnen Mijnwebwinkel niet mogelijk om onze sidebar en widget te plaatsen. Daar komt met de ondersteuning van Google tag manager (GTM) binnen Mijnwebwinkel verandering in. Middels de volgende stappen kun je als Mijnwebwinkel klant ook gewoon gebruik maken van onze widget en sidebar.

Account aanmaken voor Google tag manager

Gebruik je Google Tag Manager al binnen MijnWebwinkel en is deze al geheel gekoppeld? Dan kun je verder gaan bij het kopje “Sidebar installeren via GTM”, ben je geheel nieuw, dan moet je eerst een (gratis) Google Tag Manager (GTM) account aanmaken. Doe dit door je via de website van GTM te registreren. Meld je bij voorkeur aan met het e-mailadres dat je ook voor andere Google producten gebruikt, waaronder Google Analytics.

Tijdens het doorlopen van de aanmelding wordt er gevraagd om een accountnaam te kiezen, hieivoor raden we aan de naam van je webwinkel te gebruiken. Tevens dien je een containernaam te kiezen, we raden daar de naam van je webwinkel voor aan gevolgd door Mijnwebwinkel. Bijvoorbeeld “Wehkamp Mijnwebwinkel”. Kies vervolgens dat dat de container wordt gebruikt op Internet en kies dan voor Maken.

Account aanmaken bij GTM

Account aanmaken bij GTM

Google tag manager koppelen aan Mijnwebwinkel

Je hebt nu een GTM account met daarin de WebwinkelKeur code. Nu wordt het tijd om deze te koppelen aan je Mijnwebwinkel. Log hiervoor in op Mijnwebwinkel, klik vervolgens in het linker menu op “Google diensten” onder het kopje Marketing. Kies bovenaan op het tabblad Google Tag Manager. Is dat tabblad nog niet zichtbaar? Contacteer dan Mijnwebwinkel.

Klik op Verbinden met Google. Kies vervolgens voor Toestaan om je Google Account te verbinden met Mijnwebwinkel.

Je account is nu verbonden. Zet nu het vinkje voor “Maak gebruik van Google tag manager” op groen. Kies vervolgens de container die je bij het aanmaken van je GTM account hebt aangemaakt en klik vervolgens op Opslaan.

De sidebar is nu actief. Let op, vraagt jouw webwinkel toestemming voor Cookies? Dan is de sidebar pas actief nadat de bezoeker hiervoor toestemming heeft gegeven.

Jouw Mijnwebwinkel is nu gekoppeld met GTM

Jouw Mijnwebwinkel is nu gekoppeld met GTM

Sidebar installeren via GTM

Je hebt nu een GTM account met container gekoppeld in Mijnwebwinkel.  We gaan nu de javascript integratie met sidebar installeren. De exacte opties kunnen iets anders heten afhankelijk van de taal van je GTM account.

Om de javascript code van WebwinkelKeur toe te voegen maken we een nieuwe tag aan. Klik hiervoor in het menu links op Tags (‘Nieuwe tag’) en klik vervolgens op de knop New (‘een nieuwe tag toevoegen’) om een nieuwe tag aan te maken.

Bovenaan staat nu de tekst “Untitled Tag” (‘naamloze tag’) klik hier op om deze te bewerken en verander de naam naar “WebwinkelKeur javascript” of een andere benaming waardoor jij weet dat het om de javascript code van WebwinkelKeur gaat.

Klik vervolgens op Tag Configuration, er opent zich nu een scherm, scroll naar onderen en onder het kopje Custom voor ‘aangepaste HTML‘ om je eigen code in te voeren.

Er verschijnt nu een venster om je HTML code in te voeren. Kopieer hierin de javascript code welke je vind in jouw dashboard onder Promotie > Sidebar .

De Javascript code ingesteld via GTM

De Javascript code ingesteld via GTM

Klik vervolgens onderaan op Triggering. Kies daarna in het venster wat verschijnt voor All Pages.

Stel Triggering in op "All pages" zodat de sidebar op alle pagina's van je webwinkel verschijnt

Stel Triggering in op “All pages” zodat de sidebar op alle pagina’s van je webwinkel verschijnt

Kies nu bovenaan voor Save om de code op te slaan. Klik vervolgens bovenaan je scherm op Publish (‘publiceren’) om je wijzigingen naar je webwinkel te publiceren. Er verschijnt dan een scherm waar je een naam voor de wijziging kunt opgeven, dit kun je leeg laten door nogmaals op Publish (‘publiceren’) te klikken en vervolgens voor Continue te kiezen. Hierna is de sidebar actief op jouw webwinkel.

Deze gehele stap nakijken? Bekijk dan onze video op Youtube.

Widget plaatsen

De sidebar is nu actief. Nu willen we natuurlijk ook nog de WebwinkelKeur widget plaatsen. Dit kan eenvoudig door de tekst [WEBWINKELKEURWIDGET] op je website te plaatsen op de plek waar je wilt dat onze klantbeoordelingenwidget verschijnt.

Willen we bijvoorbeeld de widget weergeven in één van de zijkanten, dan gaan we links naar Vormgeving en kiezen we vervolgens voor Indeling.

Nu slepen we een blok van het type Tekst naar de plek waar we willen dat de widget verschijnt. Kies een titel voor je blok en zet vervolgens de tekst [WEBWINKELKEURWIDGET] bij de vrije tekst. Kies voor toepassen.

Middels een tekstblok in Mijnwebwinkel onze widget plaatsen

Middels een tekstblok in Mijnwebwinkel onze widget plaatsen

Klik nu onderaan op Opslaan om je wijzigingen op te slaan. Als je nu jouw webwinkel herlaad, dan zul je zien dat op de plek waar je de tekst hebt geplaatst de widget verschijnt.

Tags
Over de auteur
Marcel Landeweerd (Website)

Marcel heeft meer dan 10 jaar ervaring op webwinkel gebied. In 2010 startte hij met Stichting WebwinkelKeur. Doelstelling was op een betaalbare en moderne manier een kwalitatief keurmerk op te zetten. Inmiddels is Stichting WebwinkelKeur hiermee uitgegroeid tot één van de grootste keurmerken van Nederland.

Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 8,95 per maand?

Lid worden

Reacties

5 Reacties
  1. Miranda Zomer schreef:

Beste Marcel,

Stap 1 is gelukt om het keurmerk logo in mijn webshop te plaatsen.
    Stap 3 ook gedeeltelijk, alleen in mijn shop staat letterlijk webwinkelkeurwidget….
    Stap 2……. Ik kan in mijn menu van mijnwebwinkel de tags niet vinden.
    Ben ik op de verkeerde plaats aan het zoeken of begrijp ik de computertaal niet?
    Ik zou het n.l. fijn vinden als ik de beoordelingen van klanten kan zien d.m.v. sterren of een cijfer. En e.v.t. commentaar.
    Ook heb ik fb gekoppeld (als ik dat goed begrepen heb) kan het dan ook dat ik de beoordelingen van fb vermeld zie d.m.v. een getal? Alvast bedankt,
    Vriendelijke groet,
    Miranda Zomer
    Puritywebshop

• Miranda, ik zie je vragen nu pas, excuses wat dat betreft.

Ik zie dat het inmiddels gelukt is. Met dergelijke supportvragen kun je het beste contact met ons opnemen via e-mail. We helpen je dan graag met de installatie.

2. De Thee Winkel schreef:

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

3. Esther schreef:

Beste Marcel,

De sidebar widget is geïnstalleerd op http://www.kralenstulpje.nl maar ik heb ook een live chat.
    Nu zitten de twee widgets bij mobile versies over elkaar heen. Kan dat ook anders?

Esther

• Jelmer schreef:

Dag Esther, Bedankt voor de reactie. Wanneer je met je klantgegevens inlogt op dashboard.webwinkelkeur.nl dan kun je via het tabblad installatie -> sidebar & tooltip kiezen waar de mobiele sidebar gepositioneerd wordt 🙂

EDIT 28 mei 2018: vanaf heden kan dit via Promotie > sidebar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *