Het gevaar van verkoop via Google & derden

Volgens berichten op The Wall Street Journal zet Google vol in op mobile commerce. De zoekgigant zal beginnen met het tonen van een koopknop in de mobiele zoekresultaten. Deze knop zal direct leiden naar een eigen productpagina van Google. Hier kan de aankoop worden geconfigureerd of er kan afgerekend worden met behulp van opgeslagen betalingsinformatie. Handig zul je denken, maar in dit gastblog gaat Patrick Heijmans in op het gevaar van zulke directe oplossingen.

Google heeft naar verluidt met een klein aantal retailers, zoals Macy’s een pilot gedraaid waarbij knoppen verschijnen bij een klein percentage van het commerciële zoekverkeer. Hoewel het product door de detailhandel zal worden verkocht, zal Google de landingspagina én het afrekenproces beheren.

Hoewel dit een opwindende nieuwe advertentie-indeling en klantenwervingstactiek voor retailers zou kunnen zijn, en het alleen de betaalde zoekresultaten beïnvloedt, kan het een grote bedreiging zijn voor de relatie van een merk met zijn klanten. Het overhandigen van de klantervaring naar Google elimineert de mogelijkheid om tot een cross-sell, upsell of het opbouwen van een e-mail of sociale lijst voor onder andere remarketing doeleinden te komen.

Dit is, althans voor nu, een pilot. Zoals bij Facebook en Twitter wil Google experimenteren met het direct oproepen tot actie in een mobiele omgeving. Consumenten zullen met hun acties aan Google laten zien of dit uiteindelijk wereldwijd zal worden uitgerold. Natuurlijk zullen de retailers ook een terugkoppeling aan Google gaan geven als deze geen goede return on investment (ROI) zien.

Dit voorbeeld staat echter niet op zichzelf:

1. Google krijgt steeds meer invloed

Google heeft al veel invloed op jouw webwinkel. Zo komen de meeste bezoekers binnen via de zoekmachine van Google, maken de meeste webwinkels gebruik van Google Analytics voor de analyse van de bezoekersstroom van de website, adverteren webwinkels met Adwords en krijgt Google inzicht in de prestaties van je webwinkel middels Google Trusted Stores. Google krijgt hierbij steeds meer invloed in de e-commerce, kortom webwinkels worden steeds afhankelijker van Google.

2. Niet alleen Google

Niet alleen Google maakt rechtstreekse verkoop zonder dat de klant jouw webwinkel bezoekt mogelijk. Google, Facebook en Twitter lijken allemaal te geloven dat aankoopbeslissingen kunnen worden gemaakt zonder het bekijken van een productpagina. ‘Merchandising’ voordat de klant op een productpagina van een webwinkel is geweest is een mobiele en sociale realiteit. Op dit moment zijn we hard op weg om het online winkelen rechtstreeks te laten gebeuren via derden. Denk maar eens aan online prijsvergelijkers als Beslist en Vergelijk welke aankopen rechtstreeks via hen mogelijk maken, maar ook sociale platformen als Instagram, Pinterest, Facebook, Twitter, Youtube, en nu Google Search proberen rechtstreeks te verkopen. Je loopt daarmee het risico om een “dozenschuiver” te worden en het klantcontact te verliezen. Alleen een goede prijs en snelle levering lijken belangrijk. Is iemand anders sneller of goedkoper? Dan is de kans groot dat je aan de kant gezet wordt.

3. Een bestemming worden is het doel

Google is natuurlijk veruit de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Google heeft het vertrouwen verdiend van haar gebruikers als zoekmachine, en nu zal het misschien succesvol worden als shopping platform. In de normale zoekresultaten ben jij een eindbestemming, door die plek echter zelf in te nemen krijgt Google steeds meer invloed en kan daarmee je concurrent worden. Het is daarom zaak als webwinkel om te kijken hoe je de klant aan jou kunt binden. Een deel van je orders indirect binnen krijgen is niet erg, maar blijf innoveren om te kijken hoe je jouw klanten de nodige meerwaarde kunt bieden bij rechtstreeks bestellen via jouw webwinkel.

Google krijgt steeds meer macht in de e-commerc

Conclusie
Google domineert al de zoekresultaten, gaat Google straks ook de aankopen van jouw webwinkel domineren/beheren? Dat is natuurlijk ook meteen gevaarlijk, moet je op een paard gaan wedden, of komt Bing, Apple of Amazon met een alternatief? De manier waarop Google op deze manier steeds meer macht (of invloed) krijgt in elk bestelproces is best wel beangstigend…

Wat doet jouw webwinkel er aan om een bestemming te worden? Je kunt een site of app lanceren die klanten kunnen gebruiken zonder dat ze moeten zoeken, plaats jij je artikelen op Amazon of soortgelijke marktplaatsen, deel je artikelen via sociale netwerken of shopping engines?

Denk mee, Denk verder, Denk vooruit!

Dit artikel werd geschreven door Patrick Heijmans, hij geeft webwinkel advies op maat via WebwinkelAdviseur.nl en is initiatiefnemer van WebwinkelCommunity.nl.

Interessant artikel! Wij bieden onze producten aan via o.a. bol.com en kijk er naar uit om onze producten ook aan te kunnen bieden via bijv Google Shopping. Op deze manier bereiken wij klanten, die wij normaal gesproken niet zouden bereiken. Belangrijk is een stukje aftersales, zorgen dat de klanten de volgende keer rechtstreeks bij jou kopen. Bij elke bestelling die wij verkopen via bijvoorbeeld bol.com voegen wij een bedankkaart met een kortingscode voor onze eigen shop. Ze zijn dan al bekend met je uitstekende service en producten en zullen sneller rechtstreeks bij je bestellen. Ik zie het als een kans en zeker niet als een bedreiging. Ik denk wel dat ondernemers straks moeten om überhaupt nog goed vindbaar te blijven in Google.

@Jeffrey
Dergelijke diensten van derden zijn naar ons idee ook zeker niet per definitie slecht. Het is echter belangrijk om goed in de gaten te houden dat je als bedrijf bestaansrecht houd. Als je klanten bijvoorbeeld kunt verleiden om de volgende keer rechtstreeks te bestellen (middels kortingscode in de doos?), dan hoeft verkoop via derden niet schadelijk te zijn. De key daarin is balans, komt 90% van je omzet via 1 kanaal, dan moet je je afvragen of je niet te afhankelijk van dat kanaal wordt. Wel percentage daarbij nog acceptabel is, is natuurlijk debateerbaar. In de bedrijfskunde worden daarbij vaak percentages gebruikt tussen de 40-60%. Dat geldt niet alleen voor verkoop via derden, maar bijvoorbeeld ook voor verkeer via derden (Adwords, SEO, etc.).