Skip to content

Blog

Het verbod op fake reviews: voorkom boetes!

Het verbod op fake reviews: voorkom boetes!

Fake reviews, het was al onethisch, maar binnenkort echt strafbaar. Het kabinet heeft bekendgemaakt dat zij een verbod gaan instellen op het plaatsen en laten plaatsen van fake reviews op het internet. Hiermee willen zij consumenten beschermen bij het doen van online aankopen. Als verkoper betekent dit dat er nieuwe regels komen waar je je aan moet houden. Dit is het punt waarop wij als reviewaanbieder jou kunnen ontzorgen. In dit artikel lees je hoe we dit doen.

Het verbod op fake reviews

Uit een onderzoek van Capterra blijkt dat 61% van de consumenten altijd de reviews checkt voordat zij online een aankoop doen. Je kunt je dus wel voorstellen dat de echtheid van deze reviews ontzettend belangrijk zijn. Het is al jaren bekend dat er veel neppe reviews in omloop zijn. Het AD schreef hierover het volgende:

Hoeveel reviews nep zijn is onduidelijk, maar de schattingen in diverse onderzoeken variëren van 16 procent tot een derde of misschien nog wel meer. Eén op de tien beoordelingen is bovendien het gevolg van actieve manipulatie. Dat is het geval als een fabrikant klanten in ruil voor een positieve recensie iets belooft. Ook zijn er malafide bedrijven die tegen betaling positieve beoordelingen achterlaten bij webwinkels of op sociale media.

Voor veel online platforms – waaronder wij als WebwinkelKeur – is het tegen gaan van neppe reviews een ware sport geworden. Het kabinet vindt gelukkig dat dit ook niet langer door de beugel kan, en zij zijn hierom met nieuwe regelgeving gekomen. Deze nieuwe regels staan allemaal in het wetsvoorstel Modernisering Consumentenbescherming dat ministers Stef Blok (Economische Zaken & Klimaat) en Sander Dekker (Rechtsbescherming) gisteravond bij de Tweede Kamer hebben ingediend.

Welke regels gaan er gelden

Om het wat overzichtelijker te maken hebben wij de nieuwe regels omtrent fake reviews even opgesomd:

• Consumentenreviews moeten op echtheid worden gecontroleerd voordat deze worden geplaatst. (dit is jouw verantwoordelijkheid als verkoper)
  • Er komt een verbod op het laten plaatsen van fake reviews tegen betaling.
  • Als verkoper moet je gaan informeren of en hoe jij controleert of je reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.

Boetes van minimaal 4% van je omzet

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert of online verkopers zich aan deze regels houden. Wanneer dit niet het geval is kunnen zij een boete opleggen van minimaal 4% van je omzet. Het is natuurlijk onze taak je zo goed mogelijk beschermen tegen dit soort maatregelen.

WebwinkelKeur controleert reviews op echtheid

Zoals hierboven omschreven moet je als verkoper straks je reviews gaan controleren op echtheid. Dit is waar wij als reviewaanbieder jou te hulp schieten. Onze software zorgt ervoor dat echte klanten reviews en productreviews kunnen achterlaten. Zo koppelt onze software een review aan een bestelling, waarmee wij kunnen valideren dat het om een echte klant gaat. Daarnaast detecteert onze software bedrijven die gebruik maken van gekochte reviews.

Hiermee voldoe je niet alleen aan de wetgeving die bepaald dat je reviews op echtheid moet controleren, maar door reviews via WebwinkelKeur te verzamelen weten consumenten ook dat jouw reviews authentiek en betrouwbaar zijn.

En hoewel nepreviews plaatsen verleidelijk kan zijn, het is echt niet nodig! De basis blijft gewoon een goede dienst of product leveren en het makkelijk maken voor jouw (tevreden) klanten om een review achter te laten. Wij helpen jou daarbij door gegevens als ordernummer, klantnaam en e-mailadres al voor in te vullen zodat een klant met één klik een review kan plaatsen.

Zorg jij voor de goede service? Dan ontzorgen wij jou op reviewgebied!

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

Reacties

Nou dat wordt lastig. Want op de deze site staan de nodige nep reviews. Waaronder eentje onder mijn naam voor een tegel zaak waar ik nooit iets besteld heb. Kunnen jullie die overigens verwijderen?

Met vriendelijke groet, Steven

Beste Steven,

Bedankt voor je melding dat er waarschijnlijk een nep review onder jouw naam is geplaatst. Ik heb de betreffende webwinkel gevraagd mij het orderbewijs aan te leveren, zodat ik daarmee de echtheid van deze beoordeling kan vaststellen. In de tussentijd heb ik de beoordeling in quarantaine geplaatst, deze is niet meer zichtbaar.

Nogmaals bedankt voor het melden. Tegengaan van fake reviews is voor ons enorm belangrijk.
Groet,

Daan
WebwinkelKeur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *