Reviews zijn onmisbaar voor webwinkels. Het zorgt voor vertrouwen bij potentiële klanten. Dit is dan ook één van de doorslaggevende factoren om een aankoop te doen. Toch kan het soms lastig zijn om reviews binnen te halen voor een webshop. Iskander van Blije Reviews geeft je 4 handige tips!
Tip 1: Vraag na drie tot zeven dagen om een review
Zorg dat je op tijd om een review vraagt. Doe dit drie tot zeven dagen na het bezorgen. Dan heeft de klant namelijk alles nog vers in het geheugen. Daarnaast is de kans groot dat het product al een keer gebruikt is.
Houd hierbij rekening met de daadwerkelijke bezorgdatum en niet de verzenddatum. Zo kan de klant het pakketje bijvoorbeeld pas twee dagen later ophalen bij een PostNL- of DHL-punt. Je wilt ze eerst de tijd geven om je product te ervaren.
Voor de meeste webwinkels werkt deze tijdsindicatie goed, vooral bij producten zoals:
- Kleding
- Telefoonhoesjes
- Lampen
- Tuinmeubelen
Je kunt hier nog een onderscheid in maken. Een klant die een telefoonhoesje bestelt, gebruikt het waarschijnlijk direct. In dat geval is een reviewverzoek na drie dagen prima. Iemand die een overhemd koopt, draagt het misschien pas later in de week. Je zou dan na vijf dagen een uitnodiging kunnen sturen.
Let op:
Bij sommige producten is het beter om langer te wachten. Denk aan beautyproducten of reizen. Hierbij wil men vaak eerst het resultaat nog even afwachten. Bedenk dus goed wanneer jouw klant resultaat ziet.
Tip 2: Maak je eigen reviewuitnodiging
Wees uniek en schrijf een eigen reviewuitnodiging. Dit komt persoonlijker over en je valt op. Veel webwinkels gebruiken namelijk nog standaard templates. Door het net wat anders te schrijven, spring je er bovenuit. Hier mag ook best een grappige twist in zitten. Dit maakt het ook leuk voor de klant om te lezen.
Een vleugje humor kan dus ook werken, zolang het bij je merk past. Klanten waarderen het als ze zien dat je bericht niet zomaar een ‘geautomatiseerd verzoek’ is, maar écht van jou komt. Daardoor vergroot je de kans dat ze een review schrijven. Dit is een tip die je vandaag al kunt toepassen.
Houd dit in het achterhoofd:
- Benoem de voornaam van de klant.
- Maak het niet te lang.
- Speelse toon (als dat past bij je webwinkel).
Daarnaast is ook het onderwerp belangrijk. Test verschillende varianten om te zien wat werkt. Begin met een onderwerpsregel waar je direct om een review vraagt. Schrijf het de volgende maand iets algemener, zoals ‘Hoe bevalt je kledingstuk?’. Door af te wisselen, ontdek je wat het beste werkt voor jouw webshop.
Tip 3: Geef aan over welke details ze kunnen schrijven
Maak je reviewverzoek zo laagdrempelig mogelijk. Dit kun je doen door een voorzetje te geven waar de klant over kan schrijven, zoals de service of de werking van het product. Of je kunt simpel vragen of ze blij zijn met het product. Zo hoeven klanten zelf niet meer na te denken waarover ze moeten schrijven.
Dit vergroot ook de kans op gedetailleerde beoordelingen. Klanten geven niet alleen sterren, maar delen ook waarom ze tevreden zijn. Dit is waardevolle informatie voor andere potentiële klanten.
Stel bijvoorbeeld deze vragen in je reviewuitnodiging:
- Ben je blij met het product?
- Wat vond je van onze service?
- Is het wat je verwacht had?
Het schrijven van een review kost weinig tijd. Daarom mag je ook best aangeven dat het slechts 30 seconden duurt. Zo maak je het voor klanten een kleine moeite, wat de kans vergroot dat ze sneller een review achterlaten. Het is vervolgens ook belangrijk om te reageren op reviews.
Tip 4: Vraag het de klant persoonlijk na een positieve ervaring
Dit is een tip die nog niet veel webwinkels toepassen, maar wel effectief is. Klanten hebben namelijk een trigger nodig om een review te schrijven. Dit kan een e-mail zijn, maar daarnaast kun je het ook persoonlijk vragen. Regelmatig krijgen webwinkels nog berichten van klanten, na ontvangst van het product. Zijn ze blij met je hulp? Dan kun je vragen of ze hun ervaring in een review willen zetten, mocht dat nog niet gebeurd zijn.
Vergeet niet om gelijk de link naar de reviewpagina toe te voegen. Zo maak je het ze extra makkelijk. Houd dit in elk geval in gedachten:
- Vraag het als klanten blij zijn met je hulp.
- Stuur direct de link van de reviewpagina mee.
- Bedank ze alvast voor het plaatsen van een review.
Kort samengevat: ideale tips om te zorgen dat klanten een review plaatsen.
Hieronder nog even kort de punten samengevat. Zo kun je hier vandaag nog aan de slag mee.
- Stuur binnen 3 tot 7 dagen een verzoek. Doe dit vanaf de bezorgdatum en bedenk hoeveel dagen daarna klanten meestal het product gebruiken.
- Maak je eigen reviewuitnodiging. Hierdoor val je meer op en het ziet er niet uit als een geautomatiseerd verzoek.
- Geef aan over welke details ze kunnen schrijven. Bijvoorbeeld over de service of werking van het product. Hierdoor maak je het makkelijker voor de klant.
- Vraag het ze persoonlijk na een positieve ervaring. Dit is handig als je ze bijvoorbeeld via de e-mail hebt geholpen, na ontvangst van hun product.
Blije Reviews
Iskander helpt dagelijks webwinkels bij het beantwoorden van reviews. Dat zorgt voor meer vertrouwen en draagt bij aan de conversie. Zijn reageerservice Blije Reviews is nu ook beschikbaar via WebwinkelKeur. Wil je zelf minder tijd kwijt zijn aan reviewreacties of hulp krijgen bij de juiste tone of voice? Meld je dan eenvoudig aan via onze partnerpagina.