Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Internationaal keurmerk Safe.shop deze week gelanceerd

Deze week lanceerde de Ecommerce Foundation het eerste wereldwijde e-commerce keurmerk, Safe.Shop. Het doel van Safe.Shop is het online consumentenvertrouwen te versterken en de wereldwijde digitale handel te stimuleren.

De eerste deelnemende Ecommerce Keurmerkpartners zijn de nationale associaties van: Brazilië, China, Kroatië, Hongkong, Duitsland, IJsland, Japan, Maleisië, Rusland, Roemenië, Senegal, Zwitserland en Nederland. In Nederland is WebwinkelKeur de vertegenwoordiger van Safe.shop. Het keurmerk wordt operationeel beheerd door de Ecommerce Foundation.

Alweer een keurmerk?

Dat is vaak de eerste reactie die je ziet bij nieuwe initiatieven, deels terecht, omdat er inderdaad veel keurmerken in omloop zijn die weinig toevoegen. Safe.shop is echter meer dan het zoveelste keurmerk. Het is een partij die net als WebwinkelKeur de nodige innovatie laat zien.

Zo is Safe.shop niet een op zichzelf staand keurmerk. Je moet lid zijn van een nationaal keurmerk om lid te kunnen worden van Safe.shop. Wat Safe.shop vervolgens doet is dat nationale keurmerk “vertalen” naar een internationale standaard. Het laat zien welke zekerheden het nationale keurmerk biedt, de toetsing verschilt namelijk nogal eens per land en keurmerk. Zo snapt ook een Braziliaanse klant wat jouw WebwinkelKeur lidmaatschap waard is.  Anders dan EMOTA is Safe.shop niet Europees, maar internationaal.

Voorbeeld hoe Safe.shop de zekerheden weergeeft die een bepaald keurmerk biedt

Voorbeeld hoe Safe.shop de zekerheden weergeeft die een bepaald keurmerk biedt

Momenteel zijn er wereldwijd 300+ e-commerce keurmerken. Afgezien van een enkeling (waaronder WebwinkelKeur), zijn dit allemaal nationale initiatieven. Sommigen richten zich nadrukkelijk op wettelijke naleving, anderen over financiële betrouwbaarheid, veiligheid, reviews of anti-namaak beleid. Anderen proberen alle of de meeste van deze aspecten te dekken.

Om lokaal vertrouwen te winnen, biedt het zoeken naar een lokaal keurmerk een oplossing. Bedrijven die meerdere markten willen betreden, moeten echter in elk land door afzonderlijke partijen gecertificeerd worden. Middels Safe.shop-lidmaatschap kun je eenvoudig met je WebwinkelKeur lidmaatschap ook internationaal vertrouwen wekken.

Toelichting vanuit Safe.shop

Jorij Abraham, directeur van de Ecommerce Foundation, legt uit:

“We zijn niet van plan om een ​​keurmerk van nul op te bouwen. Er zijn veel nationale retail en e-commerce associaties en keurmerken die een betrouwbaar certificaat uitbrengen. Zij hebben de kennis van de lokale markt en kunnen de lokale webwinkels en retailers veel beter bedienen dan een centrale organisatie. Samenwerken met lokale keurmerkpartners stelt ons dan ook in staat om de kracht van het lokale merk te gebruiken en om samen een globaal trustlogo te bouwen.”

In de komende drie maanden zal Safe.Shop in twaalf landen gelanceerd worden om de nieuwe processen en systemen te optimaliseren. Webwinkels kunnen via hun nationale e-commerce associatie of via www.safe.shop een keurmerk aanvragen. Het doel is om volgend jaar uit te breiden tot 30 landen. Er zijn onderhandelingen gaande met e-commerce organisaties in: Canada, Frankrijk, Mexico, Spanje, Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Wat kost lidmaatschap bij Safe.shop?

Mocht je gebruik willen maken van Safe.shop, dan betaal je wel een omzetafhankelijke contributie aan Safe.shop. Je betaalt geen certificeringskosten. De tarieven per jaar zijn als volgt:

  • < 1 miljoen                 € 99
  • 1 – 5 miljoen              € 499
  • 5 – 10 miljoen            € 999
  • 10 – 30 miljoen         € 2999
  • 30 miljoen >               € 4999

Natuurlijk is aanmelding bij Safe.shop geheel optioneel. Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier op Safe.shop en daar aangeven dat je reeds lid bent van WebwinkelKeur.

Over de auteur
Jelmer van der Linden (Website)

Jelmer heeft meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van marketing. Als reclamemaker heeft Jelmer een voorkeur voor digitale romantiek, bonding in plaats van branding en kwalitatieve content in plaats van keiharde promotie. Jelmer is bij Stichting WebwinkelKeur dan ook verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en strategie.


Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 8,95 per maand?

Lid worden

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *