Kelderen de cijfers van je webshop? Dit is waarom!

webshop cijfers kelderen en dit is waarom

Grote kans dat jij als webwinkelier – helaas – bij de groep (online) ondernemers hoort die de afgelopen tijd niet de beste maanden heeft gekend. Een webshop waar jij je hart en ziel in stopt, blijkt al een tijdje niet lekker te gaan. Shit! Wellicht ga je als reactie meer investeren in advertenties, of betwijfel je of je aanbod nog wel aansluit aan de vraag van je klant. Zoek het echter niet teveel bij jezelf; je bent namelijk niet de enige! Meerdere webshops hebben hier last van en dit is waarom.

Opgeheven coronamaatregelen

Afgelopen twee jaar hebben we enkele lockdowns en vele coronamaatregelen gekend. Een keerzijde van alle maatregelen was dat de groei online juist positief toenam. Men kon immers buiten de deur niet meer zoveel besteden en wat doe je dan? Juist ja; online je slag slaan! We zien bij een deel van de klanten dat de maatregelen hun webshop echt een boost heeft gegeven. Alleen alles wat stijgt, zal ook weer dalen – nietwaar? Begin dit jaar werden vrijwel alle coronamaatregelen opgeheven. Je kon weer je slag slaan in fysieke winkels, uiteten in je favoriete restaurant, op vakantie met je gezin, noem maar op. Iets waar heel Nederland weer naar verlangde, alleen had dit voor de e-commerce een minder goed effect.

Consumentengedrag is veranderd

Nu hoor ik je denken: “Logisch dat het consumentengedrag is veranderd, ze kunnen immers weer fysiek shoppen, op vakantie gaan en nog veel meer sinds de versoepelingen.” – dat klopt! Alleen is er iets meer aan de hand. Zo blijkt dat consumenten meer geld zijn gaan uitgeven aan diensten en minder aan goederen, ten opzichte van vorig jaar. Tevens is het consumentenvertrouwen steeds lager geworden. Het consumentenvertrouwen heeft onder andere invloed op de koopbereidheid van de consument. Deze is, volgens Centraal Bureau voor de Statistiek (2022), historisch laag. Ten slotte blijkt uit het Consumenten ConjunctuurOnderzoek dat steeds meer mensen vinden dat de prijzen sterk stijgen. Eén plus één maakt twee; de cijfers van je webshop kelderen.

consumentenvertrouwen
Duidelijke daling van het consumentenvertrouwen (CBS,2022)

Hoge inflatie

De consumenten vinden dus dat de prijzen sterk zijn gestegen in het afgelopen jaar. Dûh. Dat is ook niet zo gek, want ieder jaar wordt ons geld steeds minder waard door de prijsinflaties. Inkoop wordt steeds duurder, waardoor prijzen zullen meestijgen. En laten die nou percentueel meer stijgen dan de lonen!

Na goed, ieder jaar hebben we weer mee te maken dat ons geld minder waard wordt. Wat maakt dit jaar dan zo speciaal? In maart 2022 hebben we de hoogste inflatie sinds april 1976 gekend. Dat is maar liefst 46 jaar geleden! Goederen en diensten waren in maart 2022 namelijk 9,7% duurder dan het jaar daarvoor. Dat betekent dat we niet alleen fors meer betalen voor een dozijn eieren, maar ook meer neerleggen voor bijvoorbeeld energie. Dan is het echt niet zo gek dat je webshop cijfers wat kelderen.

inflatie tot maart 2022 in Nederland
Inflatie tot maart 2022 in Nederland (CBS, 2022)

Laagseizoen

De zomerperiode is voor veel bedrijven hun laagseizoen. De vakanties komen eraan, gezinnen gaan op pad en bewaren liever het geld voor hun vakantiebestemmingen. Hier zitten uiteraard wel nuances aan. Webshops voor bijvoorbeeld bagages, strandspullen, zomerkleding et cetera zullen het waarschijnlijk juist beter doen. Mijn tip is om deze ‘rustigere’ periode te gebruiken om je webshop zelf te optimaliseren. Kunnen je (product)teksten beter? Zijn je foto’s wel duidelijk én leuk genoeg? Navigeert je webshop naadloos? Zelf zou ik nu niet als een bezetene meer gaan inzetten in advertenties. Zoals je leest, sta je er niet alleen voor en heeft het meer adverteren niet altijd even veel zin.

Dat gaat waarschijnlijk vanaf 1 januari nog veel duurder worden. Wij vragen nu 3,99 verzendkosten, wat natuurlijk al niet genoeg is om iets te verzenden en gratis verzending vanaf 40,-. Waarschijnlijk moeten we dat echt gaan verhogen vanaf 1 januari.