Kom je beoordelen bij DigiDispuut?

Digidispuut

Het kan natuurlijk voorkomen dat er een geschil ontstaat tussen een consument en een webshop. Het is dan belangrijk om het geschil voor beide partijen op een correcte wijze af te handelen en de juiste oplossing aan te bieden. Bij WebwinkelKeur staan onze experts klaar om te helpen, maar in sommige gevallen komt het voor dat wij er niet uit komen. Wat doen we dan? We verwijzen onze leden door naar DigiDispuut waarbij onafhankelijke juristen de geschillen beoordelen.

Wat is DigiDispuut?

Het is een geschillencommissie bestaande uit onafhankelijke juristen, buiten WebwinkelKeur om. Ze zijn een redmiddel voor moeilijke geschillen. Wanneer een klant bij ons komt met een geschil met een van onze aangesloten leden, dan gaan we bemiddelen om te zoeken naar een gezamenlijke oplossing. Dat gebeurt in overleg en is vrijwillig. Maar als we er echt niet uitkomen, dan kan de klant zijn geschil doorzetten naar DigiDispuut.

Wat kan je verwachten als lid van de commissie?

De geschillen die we behandelen gaan altijd over een koop op afstand tussen een consument en een webshop. Veelvoorkomende onderwerpen zijn herroeping, garantie, en de vraag of een product aan de overeenkomst beantwoordt. De zaken gaan om een waarde tussen € 25 en € 25.000, waarbij een gemiddeld geschil gaat over een waarde rond de € 900. Als lid van de geschillencommissie wordt zoveel mogelijk werk al voor je gedaan, zodat je je alleen bezig hoeft te houden met de juridische kern van de zaak.

Word jij de nieuwe DigiDispuut beoordelaar?

Bij DigiDispuut staan ze altijd open voor nieuwe enthousiaste beoordelaars. Als beordelaar wordt er veel neventaken uit je handen genomen. Als jurist ben je meestal bezig om het standpunt van een partij helder over te brengen en jouw cliënt doeltreffend te vertegenwoordigen. Je bent bezig om iemand anders te overtuigen, of dat nu je wederpartij is of een rechter, die de knoop moet doorhakken en uiteindelijk de beslissing maakt. Menig jurist droomt er van om zelf eens op die stoel te zitten. Als lid van de geschillencommissie ben je ook bevoegd om een uitspraak te doen in de geschillen die je worden voorgelegd. De huidige beoordelaars ervaren vaak dat ze één of twee uur bezig zijn met het behandelen van een zaak. Daarvoor wordt meestal ongeveer een week uitgetrokken. Het aantal zaken dat je als beoordelaar behandeld wordt in overleg bepaald. Wil je liever één zaak per week doen? Dan is dat mogelijk. Wil je er liever twee of drie per maand? Ook dat is in overleg mogelijk.

Wat maakt DigiDispuut interessant voor jou als jurist?

Als jurist bij DigiDispuut wordt de informatieronde al voor je gedaan. Wanneer je een zaak krijgt, zijn de eis en het verweer van de partijen al verzameld. Op basis daarvan kun je overgaan tot een uitspraak. Zo hoef je geen vooronderzoek te doen en verspil je geen kostbare tijd aan het verzamelen van de benodigde informatie. Mocht je toch meer informatie nodig hebben om tot een eerlijke uitspraak te komen? Dan kun je vragen om een tweede informatieronde een online hoorzitting uitvoeren of een van de partijen verzoeken om hun standpunt te onderbouwen aan de hand van een deskundigenoordeel.

Naast de informatieronde wordt ook het klantcontact voor je gedaan. Je hoeft geen vragen te stellen aan de partijen (tenzij je daar voor kiest), je hoeft partijen niet te woord te staan over je uitspraak en je hoeft niet in te staan voor nakoming van de uitspraak. Hierdoor blijf je niet alleen zo onpartijdig mogelijk, je houd je dan ook alleen bezig met het juridische werk.

Een belangrijk aspect is natuurlijk financieel. Als jurist ontvang je uiteraard een vergoeding voor iedere uitspraak die je doet, dit is ongeacht het resultaat van een zaak. Zo hoef je als beordelaar alleen maar je juridische kennis en vaardigheden in te zetten om de openstaande geschillen te beoordelen en een uitspraak hierover te doen.

Interesse? Stuur een mail naar info@digidispuut.nl!