Gebruik niet zomaar foto’s van anderen, je riskeert een schadeclaim…

kopieer niet zomaar foto's

Veel webwinkeliers Googlen naar een mooie foto voor bij hun blog of andere online uiting. Even kopiëren, plakken en je pagina is op een simpele manier grafisch opgeleukt. Tot die onvermijdelijke dag dat er een brief van een advocaat op de deurmat valt van wege inbreuk  op auteursrechten. Afbeeldingen mag je namelijk niet zomaar gebruiken zonder toestemming van de maker.

Riskeer geen schadeclaim!

Bij WebwinkelKeur zijn we natuurlijk goed op de hoogte van de regels. Zo weten we dat vrijwel alle foto’s met een creatieve uiting beschermd zijn door middel van auteursrecht. Wat wel en wat niet creatief is is nog niet zo makkelijk te beoordelen, maar kort door de bocht zijn productfoto’s met enkel het product op een witte achtergrond in de regel niet beschermd. Hetzelfde product mooi gestyled is dat wel. Je leest er meer over op het blog van Charlottes Law.

Hoewel we de regels goed kennen, gaat het bij ons ook wel eens mis. Zo werken we bijvoorbeeld met gastbloggers, één van onze gastbloggers (Belco) had een mooie blog geschreven en voorzien van een afbeelding. Helaas was die afbeelding auteursrechtelijk beschermd waarbij de rechten waren overgedragen aan Getty.

Getty is een beruchte partij. Op hun website staan miljoenen foto’s zonder watermerk. Kortom; de foto’s zijn erg eenvoudig om te kopiëren. Dat gebeurt dan ook aan de lopende band. Wat ook aan de lopende band gebeurt is het versturen van mails over de inbreuk van auteursrecht door de advocaten van Getty met daarin een hoge claim. Menig websitebouwer heeft zo’n brief van Getty gekregen.

In de brief staat een hoog schikkingsbedrag. Hoewel Getty in principe in haar recht staat, krijgen wij toch het gevoel dat deze methode wel erg lucratief is voor Getty. Een watermerk op de afbeeldingen plaatsen was immers heel eenvoudig geweest. De meeste inbreukmakers weten namelijk niet eens dat ze wat fout doen.

Ook een brief gekregen

De eerste stap die we je aanraden na het ontvangen van een brief is om de foto offline te halen. Verwijder de foto niet alleen van je pagina, maar ook echt van de server. Je maakt namelijk inbreuk zolang de foto beschikbaar is door het intypen van de URL in je browser. Denk daarbij ook aan de zogenaamde kleinere versies van de foto (thumbnails) die systemen als WordPress automatisch aanmaken.

Vervolgens is het tijd om te bepalen hoe je gaat reageren. Op het internet vind je diverse checklists met tips, ook Tros Radar was al eens de dupe. Allereerst raden we je zeker aan om te controleren of het genoemde bedrag in de brief juist is. Op de website van Getty kun je uitrekenen welke prijs je “normaal” moet betalen voor een foto. In ons geval was de verkeerde categorie gebruikt in de eerste brief en ook de periode van inbreuk was korter dan genoemd. Het bedrag werd daarmee al een stuk lager.

Zelf raden we aan om na het verzamelen van de juiste kennis samen met Getty tot een schikking te komen. Probeer daarbij vooraf te bepalen welk bedrag je bereid bent om te betalen om van het gezeur af te zijn. Zie ook het blog van Charlottes Law waarbij de eis van 800 euro werd teruggebracht naar 75 euro. Hoewel daar wellicht specifieke omstandigheden waren, laat dit wel zien dat onderhandelen goed mogelijk is.

Een andere toegepaste techniek is compleet negeren. Op het internet zwerven diverse verhalen van bedrijven die de brieven compleet negeerden. Getty is daarbij vasthoudend en je kunt meerdere brieven verwachten met steeds hogere bedragen. Je loopt daarmee wel een risico mocht Getty wel naar de rechter stappen. In veel gevallen gebeurt dat echter niet en gaat het spreekwoord ‘blaffende honden bijten niet’ op. We raden deze methode niet aan, maar principes zijn ook wat waard.

Hoe liep het bij jullie af?

In ons geval zijn we tot een schikking overgegaan. Het geschikte bedrag was in ons geval stukken lager dan de eerste vordering en onze partner Belco was ook nog eens zo sportief om 50% van de kosten op zich te nemen. Hoewel het nog steeds slecht voelt om een partij als Getty op deze manier te belonen voor haar werkwijze.

Het is voor ons een wijze les om ook content van partners goed te screenen voor we tot publicatie over gaan.

Waar haal ik gratis rechten- en commercieelvrije foto’s vandaan?

Omdat voorkomen beter dan genezen is, raden wij je aan om alleen rechtenvrije foto’s te gebruiken. Deze foto’s mag je wel gewoon gratis gebruiken. Websites waar je o.a gratis foto’s vindt:

1. Pixabay
  2. Pexels
  3. PikWizard
  4. FreeImages
  5. Burst (Shopify)
  6. UnSplash

Deze websites bieden foto’s die gratis te gebruiken zijn voor zowel privé als commercieel gebruik. Gebruik je zo’n foto? Noteer dan ergens waar je hem vandaan hebt gehaald, zo kun je in de toekomst bewijzen waar je de foto vandaan hebt gehaald mocht dat toch overhoopt nodig zijn.

Ook al eens een brief gehad?

We zijn benieuwd. Heb jij al eens een brief gehad van Getty of een andere partij? Hoe ben jij daarmee omgegaan? Laat het ons weten door onderstaand te reageren.

Wij hebben de brieven genegeerd 10 jaar geleden. Ik weet niet zeker of we wel een tweede (herinnering) hebben gehad. We hebben wel direct de foto van de server gehaald.

Ik was 3 weken online met de webwinkel, toen de brief van het Rotterdams advocatenkantoor MillerReybrighton kwam. €395,- schadevergoeding en €250,- incassokosten.
Ik heb ze direct gebeld met de mededeling dat het toch wel heel jammer is dat je als advocaten kantoor schijnbaar zo weinig serieus werk hebt dat je je tot dit niveau moeten verlagen om aan de kost te komen. Hoe kan het gebeuren dat je als Nederlander je geld moet verdienen door andere Nederlanders die zich van geen kwaad bewust zijn dit soort brieven te sturen uit naam van een Amerikaans bedrijf, dat het versturen van claims als verdienmodel heeft. Dat ze hiermee schuldig maken aan een verharding va de Nederlandse samenleving. Dat het in Nederland toch echt gebruikelijk is dat als je een fout maakt, dat je daar eerst op wordt gewaarschuwd
Nadat het een halve minuut stil was aan de andere kant mochten de incassokosten er af.

Ik had een paar eenvoudige foto’s van een Russische website gebruikt. Ze sturen niet eens een factuur, want dat hoeft niet volgens hen. Na herhaaldelijk verzoek werd dat zelfs bot geweigerd. Voor schadevergoedingen wordt geen factuur gemaakt.
De tarieven op de website van Getty zijn extreem hoog voor relatief simpele foto’s, die elders een fractie kosten.
Niemand zal die foto’s dan ook bewust huren of kopen. Het business model is dus om veel geld te verdienen aan bedrijven die per ongeluk een plaatje gebruiken waar ze rechten op hebben. Hoe hoger het tarief hoe hoger de schadevergoeding. Ik heb de fotograaf weten te achterhalen en heb gevraagd of de rechten bij Getty lagen. Hij bevestigde dat.

Van ieder door mij gebruikt plaatje heb ik op Chinese en Russische websites minimaal dertig kopieën gevonden. Die krijgen geen brief. Die betalen toch niet.

Heb in het verre verleden ook brieven van Getty gehad. Heb toen direct foto van site gehaald en een tegen aanbod gedaan, die redelijk was taeief Fotolia + klein extra bedrag. Hebben ze nooit meer op gereageerd.

Maak nu al jaren met tevredenheid gebruik van foto’s met toestemming van mijn leveranciers en Pixabay. En als die niet geschikt materiaal hebben af en toe foto, afbeelding of video kopen.