Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Bij kortingscode geen recht om retouren te weigeren

Deze week heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het kledingmerk BALR. op de vingers getikt, omdat zij de mist in waren gegaan met het weigeren van retouren. Dit hebben zij gedaan na aanleiding van vele klachten van consumenten in een zeer korte tijd. Wat bleek? Volgens BALR. hadden zij het recht om retouren te weigeren als de consument een bestelling had gedaan in combinatie met een speciale kortingscode.

Online kortingscode

BALR., een merk dat kleding, lifestyle- en reisproducten verkoopt, had een speciale kortingscode gedeeld. Met deze code kon je online via hun webshop 60% korting op je hele bestelling krijgen. De kortingscode was bedoeld voor de medewerkers van BALR. en hun vrienden. De code kwam echter op een openbare website terecht, waardoor de code niet onopgemerkt bleef bij de overige online shoppers.

Geen recht op retouren volgens BALR.

De consumenten die gebruik hadden gemaakt van deze speciale code en hun bestelling wilden retouren, werd hun echter verteld dat dit niet mogelijk was. Volgens BALR. Hadden zij het recht om de retouren te weigeren omdat er gebruik was gemaakt van een eenmalige actie. Waardoor het recht van de 14 dagen bedenktijd en de extra 14 dagen voor het terugzenden niet meer zou gelden.

ACM: niet volgens de wet

De beweegredenen van BALR. kloppen hier niet. De klant heeft, met enkele uitzonderingen, altijd het recht om te retouren. Hierbij geldt dat de klant minstens 14 dagen bedenktijd heeft en daarna nogmaals 14 dagen de tijd heeft om het product daadwerkelijk retour te sturen. De webwinkelier is hierbij verplicht het geld binnen 14 dagen, nadat de klant kenbaar heeft gemaakt te willen herroepen,  terug te storten. Hierbij mogen bijvoorbeeld speciale acties, uitverkoop artikelen of bestellingen die zijn gemaakt in combinatie met (hoge) kortingscodes niet uitgezonderd worden van het herroepingsrecht.

Tags
Over de auteur
Sibel (Website)

Sibel is een echte creatieveling met een passie voor mindful leven. Ze ondersteunt WebwinkelKeur dankzij haar media-, marketing- en communicatiekennis. Naast het werk houdt Sibel van alles wat te maken heeft met Harry Potter en slaat ze gezelligheid niet graag af.


Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 8,95 per maand?

Lid worden

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *