Onderzoek: Effect van SSL op je zoekmachine ranking

Er is de laatste tijd veel over geschreven en gesproken; het effect van een beveiligde SSL verbinding op je zoekmachine ranking. Google kondigde al in 2014 aan dat SSL een ranking factor is. Het effect is volgens eigen zeggen klein, maar meer dan een jaar later zijn er nog maar weinig onderzoeken naar gedaan.

Vandaar dat wij dit effect eens beter willen gaan testen. Dit gaan we doen samen met Xolphin en SEORankmonitor. We geven 5 webwinkels de mogelijkheid om een gratis EV SSL certificaat te ontvangen. In ruil daarvoor vragen we medewerking bij ons onderzoek.

Dit onderzoek ziet er als volgt uit:

1. We doen een nul-meting. Gedurende enkele weken meten we hoe goed jouw webwinkel scoort op bepaalde zoektermen.
  2. We helpen je met de installatie van site-wide SSL, je krijgt dat certificaat gratis van ons.
  3. We meten gedurende een periode het effect van SSL op de zoekmachine notering.
SSL-beveiliging van jouw webwinkel als ranking parameter in Google

Wel hebben we enkele eisen aan webwinkels welke deel willen nemen:

1. Je webwinkel bestaat minstens een jaar.
  2. Tijdens de test doe je geen grote andere wijzigingen aan je webwinkel.
  3. Je maakt gebruik van software waar site-wide SSL mogelijk is (bij voorkeur een Open-source pakket).
  4. Er is enige technische kennis in huis om SSL goed te configureren binnen je webwinkel (we ondersteunen je daarbij).
  5. Het moet mogelijk zijn om een externe SSL-certificaat te hanteren op de webwinkel, bij voorkeur open-source software met eigen hosting.

Interesse om deel te nemen? Neem dan contact met ons op. We maken op basis hiervan zelf een selectie van geschikte kandidaten.