Onze Smaak: van evenementen organiseren naar zoetigheden versturen per post

Veel evenementenbedrijven zijn door de komst van corona helaas gesneuveld. Gelukkig zijn er genoeg ondernemers die de draad op een andere manier weer hebben opgepakt. Joep & Gideon zijn hier een fantastisch voorbeeld van. Met hun bedrijf Onze Smaak hebben ze de smaak te pakken – letterlijk en figuurlijk. Je leest het succesverhaal in dit blog.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om online zoetigheden te gaan verkopen?

We zijn van oorsprong een evenementenbedrijf en patisserie. Nu voel je hem al een beetje aankomen: sinds de eerste persconferentie in 2020 is het evenementendeel volledig weg gevallen. We hebben toen de keuze gemaakt om de schouders eronder te zetten en aan de slag te gaan. Dezelfde avond nog hebben we samen met het team gekeken hoe we deze crisis het hoofd konden bieden.

Hier kwamen twee opties uit. Optie één was afhaalmaaltijden verzorgen voor mensen. Dit bleek al snel een te kleine afzet markt en wat we toen nog niet wisten – maar wel vermoedden – was dat alle horeca bedrijven in de omgeving met een keuken dit gingen doen. De tweede optie was patisserie afgeven bij mensen thuis. Vanuit dat idee hebben we al heel snel de stap gemaakt om dit via de post te gaan doen, omdat we op die manier veel meer mensen konden bereiken.

And so it began..

De chef is aan de slag gegaan met het testen van verschillende patisserie-items. Ze moesten geschikt zijn voor de post en dus tegen een stootje kunnen en ongekoeld verzonden worden. De rest van het team ging aan de slag met het bouwen van de webshop, de marketing, het vinden van geschikte verpakking – noem maar op. Aan het einde van de week was alles rond. De dagen erna stonden in het teken van bellen en mailen, om er maar voor te zorgen dat mensen wisten wat we deden.

De eerste zakelijke klant haalden we de week erna binnen. Sindsdien zijn we niet meer gestopt met rennen en hebben we ons bedrijf uitgebreid naar de gehele Benelux. De stap naar verkoop in Duitsland staat voor volgend jaar op stapel. Bedrijven kunnen nu met veel meer verschillende wensen bij ons terecht, zoals marketing acties met een eigen bedrukte doos, een verjaardagsservice, of met andere uiteenlopende wensen.

We gaan met plezier iedere dag naar het werk en vliegen elk nieuw project met positieve energie aan!

Wat is jullie geheim om tijdens de kerstdagen extra te knallen met jullie webwinkel?

Plannen, plannen en nog eens plannen. We hebben al vroeg in het jaar ons eindejaarassortiment samengesteld, waar we voor ieder wat wils hebben: van klassieke kruidnotenbrownie tot een Sparkling Holiday brownie – waar knetter suiker in verwerkt zit.

Dan is het zaak om zoveel mogelijk mensen te vertellen over wat voor lekkers we hebben. Het internet is daarin onze grote vriend, maar zeker niet de enige manier om onze producten aan de man te brengen. We hebben evenementen in ons bloed zitten en hebben dus graag een goed gesprek met onze klanten. We gaan daarom altijd graag op de – digitale – koffie om te kijken wat voor een lekkere verrassing of actie we kunnen realiseren voor onze klanten.

Welk product verkopen jullie het meest in december?

De Sparking Holiday brownie is op dit moment onze hardloper. Dit is een overheerlijke brownie in een vrolijk winters thema. De combinatie tussen de witte chocolade, karamel en suikerparels –  afgemaakt met een zegel van chocolade – zorgen voor een symfonie aan smaken. De suiker die bovenop ligt is knettersuiker wat een goede dosis aan jeugdsentiment omhoog brengt. Al met al een leuke toevoeging aan de Sweetbox voor het einde van het jaar!

Jullie verkopen zoetigheden. Hoe zorg je ervoor dat deze vers aankomen bij de klant?

Aan de ene kant zorgen we ervoor dat onze Sweetboxen zo gebakken worden dat ze bestand zijn tegen wisselende temperaturen.
Daarnaast verpakken we onze Sweetboxen stevig – en worden ze goed getest om te kijken of ze bestand zijn tegen het vervoer via de post.
En als laatste is de post tegenwoordig zo snel dat bijna al onze Sweetboxen de volgende werkdag al bezorgd worden.

En hoe blijft het mooi in de verpakking? Ik kan mij voorstellen dat wanneer etenswaar een lange weg met de bezorger aflegt, dit niet altijd ongedeerd aankomen bij de klant.

We testen onze verpakking geregeld om er voor te zorgen dat het doet waar het voor bedoeld is. We houden onze ogen en oren altijd open naar nieuwe ontwikkelingen en kansen. Zo hebben we een tijdje terug op de Packing & Innovation beurs gestaan. Hier hebben we veel interessante mensen gesproken met veel kennis en ervaring in het vakgebied. We zorgen voor goede relaties met onze leveranciers en kijken altijd samen of er verbeterpunten zijn.

Hoe kunnen jullie in hemelsnaam van al dat lekkers afblijven? Ik zou de verleiding niet kunnen weerstaan…

Haha, dit was zeker in het begin niet altijd makkelijk! Toen we net begonnen moest natuurlijk alles regelmatig geprobeerd worden. Gelukkig bewegen we veel op het werk, dus af en toe nog een kleine traktatie kan geen kwaad ;-).

Nog een laatste brandende vraag: wat maakt dat jullie voor WebwinkelKeur hebben gekozen?

Wij hebben ons laten adviseren door onze webbouwer. Volgens hem straalt een keurmerk veel vertrouwen uit naar consumenten – en dat is natuurlijk wat we willen. Hij raadde WebwinkelKeur specifiek aan, omdat dit het grootste keurmerk van Nederland is. Hij had er ook al veel positieve berichten over gehoord!

Jouw bijzondere ondernemersverhaal ook op onze website? Neem dan contact met op met lana@webwinkelkeur.nl 🙂