Optimalisatie Sidebar.js

Het klinkt als een technisch bericht en dat is het wellicht ook. We hebben deze week onze sidebar.js bijgewerkt zodat deze sneller geladen wordt. Dit komt de laadtijd ten goede bij webwinkels welke onze javascript integratie gebruiken.

Alle webwinkels gebruiken nieuwe sidebar

In de oude situatie moesten we nog ondersteuning bieden voor de oude versie van onze sidebar en de nieuwe. De afgelopen week hebben we echter al onze leden overgezet naar de nieuwe versie van onze sidebar. Dit naar tevredenheid van onze leden. De oude ondersteuning kon daarmee dus verdwijnen.

De WebwinkelKeur sidebar
De WebwinkelKeur sidebar

2 requests

Onze sidebar bestaat na de update uit 2 requests, we leggen graag uit waarom dit nodig is. De eerste request haalt sidebar.js is. Dit bestand is voor elke webwinkel hetzelfde. Mocht een bezoeker al eens op een webwinkel zijn geweest van een ander WebwinkelKeur-lid dan zal dit bestand gecached worden.

De tweede request is een JSON verzoek welke de webwinkel specifieke instellingen ophaalt. Dit verzoek is bij elke webwinkel uniek. Voordeel van dit scheiden in 2 requests is dat een groot deel van de code altijd gecached kan worden. Zeker met een stijgend aantal WebwinkelKeur leden levert dit winst op.

Mocht je meer informatie willen over de techniek achter de sidebar, kijk dan op de pagina met informatie over de javascript integratie voor ontwikkelaars.

Sneller

In gewone mensentaal is de sidebar hiermee gewoon sneller geworden en kost deze minder kostbare laadtijd. Dat is fijn voor de bezoeker, maar ook voor Google.

Ik ben sinds gisteren bezig geweest aan iemands (nieuwe) webwinkel omdat een groot deel van de jquery functies in magento 2 opeens niet meer werkte. Wat bleek, sidebar.js laadt (sinds gisteren?) jquery v2.2.4 in welke een conflict heeft met de jquery die door magento 2 ingeladen wordt. Na het verwijderen van de webwinkelkeur widget draait alles weer als een zonnetje.

Zou je even per e-mail contact met ons op kunnen nemen? Deze optimalisatie zou geen effect moeten hebben op Jquery. We kijken samen echter graag eens na waar het probleem kan zitten.