Te weinig pakketbezorgers tijdens de drukste tijd van het jaar

Zoals reeds in eerder vermeld blogbericht, zijn november en december de drukste maanden binnen de e-Commerce. Het zijn de maanden met de feestdagen als sinterklaas en kerst, waar men volop cadeaus voor familie en vrienden online bestelt. Al deze pakketten zullen bij hun eindbestemming bezorgd moeten worden. Door de grote aantallen aan online bestellingen binnen een korte periode, kunnen de pakketdiensten de drukte niet aan.

Volgens Jelle van der Werd van het uitzendbureau Randstad zijn er momenteel maar liefst 4000 vacatures voor pakketbezorger. Pakketdiensten als PostNL, DHL en Coolblue kampen met het probleem dat ze de komende maanden te weinig postbezorgers in dienst hebben om alle pakketten te kunnen bezorgen. De huidige bezorgers kunnen de druk niet aan. Steden als Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zijn het drukst tijdens deze maanden.

Oorzaken

De oorzaak van de vele pakketten en een te kort aan bezorgers is niet alleen te danken aan de pakketjes die gerelateerd zijn aan de feestdagen. Naast dat natuurlijk de e-Commerce een exponentiële groei heeft gekend, waardoor steeds vaker en meer online producten worden gekocht, is een baan als pakketbezorger niet bepaald ideaal te noemen. Zo bieden logistieke bedrijven meestal uitzendcontracten aan met lage loonschalen. Het is al jarenlang bekend dat de salarissen van de pakketbezorgers te laag zijn. Hierdoor is het niet bijster aantrekkelijk om op een vacature als pakketbezorger te reageren.

Maatregelen

De pakketdiensten willen niet met de gebakken peren zitten, waardoor ze voor de komende maanden maatregelen willen treffen. Zo geeft DHL aan dat zij 500 bezorgers willen binnenhalen met behulp van een wervingscampagne. Het online witgoedbedrijf Coolblue geeft aan op zoek te zijn naar 1000 bezorgers. Ten slotte probeert PostNL de te kort aan bezorgers aan te vullen door uitzendkrachten in te zetten en parttime medewerkers meer uren te laten draaien.

Aanbevelingen

Ook als webwinkel kun je maatregelen treffen. Hierbij is communicatie de sleutel. Zo kun je aangepaste levertijden hanteren op de website en de consument vooraf mededelen dat door de feestmaanden de bezorging gemiddeld wat langer kan duren. Communiceer dit wel helder! Uitspraken als: “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!” kunnen tijdens deze maanden beter vermeden worden. Zo voorkom je teleurstellingen en weet de klant wat hij kan verwachten.

Tenslotte is het aanbieden van afhaalpunten ook een uitstekende oplossing. Dit wordt tevens streng aangeraden door de huidige pakketbezorgers. De pakketdiensten die deze punten aanbieden zijn: PostNL, DHL, UPS en DPD. Deze punten zijn bijvoorbeeld te vinden bij postkantoren als Primera, maar ook supermarkten als de Albert Heijn en de Jumbo. Voor meer informatie over het kunnen aanbieden van deze punten, verwijzen we je graag door naar de website van de betreffende pakketdienst.

Wat ik hier zie is een bewuste verschuiving van de leverings-verantwoordelijkheid van PostnL naar haar bezorgers, maar ook naar de webwinkeliers.

Over de afgelopen 3 maanden werd een hoog percentage van de pakketten pas na twee dagen bezorgd. Onderzoek wees uit dat, hoewel wij de pakketten op tijd inleveren dwz voor 18.00u, PostNL het op haar trackingsite doet voorkomen alsof het pakket een dag later werd ingeleverd. Daarmee winnen ze een eerste vertraging door de schuld op de webwinkelier af te schuiven.

PostNL doet dit om haar slechte performance te maskeren. Immers niet ingeleverd is niet hun probleem. Zodoende weten zij aan het eind van het haar toch weer een hoog service-nivo te schrijven; terwijl daar dus niets van klopt.

PostNL is voor ons van haar voetstuk afgevallen en bevindt zich nu op het nivo van andere verzenders.

De oplossing zit niet in nog meer slecht betaalde tijdelijk banen invullen De aangedragen oplossingen zijn misschien voor de piekmaanden een mogelijkheid maar de oplossing moet veel breder gereguleerd worden tussen de webshophouders belangenorganisaties, keurmerken en de overheid.
De idiote wedloop in gratis verzenden en gratis retour moet worden gestopt.

Transport is niet gratis en gaat dus uiteindelijk zoals nu wordt bewezen niet alleen ten kosten van de marges maar vooral ten koste van de uitvoerende en de servicekwaliteit.
Nu worden de verzend en retourkosten verstopt in het artikelbedrag en de marge. De grote webshops proberen de vervoerders onder druk te zetten met lagere tarieven. Die lagere tarieven worden weer gebruikt om de artikelprijzen nog lager te prijzen voor de consument en zo andere webshop de loef af te steken. Lijkt goed voor de consument en vooral voor de omzet maar zoals nu weer wordt bewezen slecht voor de kwaliteit en aanbod van leveringen.

Het moet verplicht worden dat de verzendkosten aan de klant zichtbaar, open en transparant wordt gefactureerd.
De verzendkosten moet in EU verband maar I.I.G. in Nederland voor elke vervoerder worden vastgesteld op een minimum gefactureerd bedrag.
Dat minimum bedrag vastgesteld door de belanghebbende organisaties moet voldoende zijn om de bezorgers een normaal salaris per pakket te garanderen.

De grote webshops spelen nu de transporteurs tegen elkaar uit waardoor ze zulke lage tarieven moeten rekenen om te overleven en die financiële druk komt weer op het bordje van de bezorgers die meestal als ZZP werkt. Het is dan slikken en pikken of helemaal geen werk.
Dit probleem los je niet op met alleen maar tijdelijk contract bezorgers en wat kunst en vliegwerk in de December maand.

Wij bevinden ook veel problemen met postnl, wij zijn al een behoorlijke schade opgelopen door hun zijn 4 postzakken kwijt schade loopt op tot 2000 euro.

Postnl is zo ingedekt dat je zelf verandwoordelijk bent.
Inderdaad wat stefan zegt wij merken het ook dat het niet meer de volgende dag geleverd kan worden maar komt nu 2 a 3 dagen later pas aan.
ik vind het schandalig dat zo grote organisatie en officieel van de staat daar geen grip op kan krijgen.

Wij zijn gelukkig overgestapt naar DPD als onze pakket bezorger

Ik verstuur niet met Post NL maar met DHL en tot op heden ben ik best tevreden. Er gaat natuurlijk wel eens iets mis maar grootste deel wordt op tijd geleverd. Zelfs met Black Friday. Nu maar hopen dat het met de Kerstperiode ook goed gaat. Ik krijg veel orders voor Kerstpakketten al voor vroege levering. Dat is wel fijn. De eerste zijn bij mij de deur al uit!