Voordelen van de EU voor de kleine webwinkel

Iedereen heeft inmiddels gezien dat Engeland niet alleen het EK heeft verlaten, maar dat het land ook uit de EU is gestapt. Het woord Brexit was voor mijn gevoel de laatste weken dan ook de meest genoemde term in de media.

Ook in Nederland gingen er stemmen op voor een Nexit. Europa maakt zich helaas niet populair, en we kunnen er niet omheen; er is dan ook wel wat mis. Te bureaucratisch, teveel verspilling van geld en een te veel aan onzinnige regels. Ik schrijf deze blog echter niet om een volledige politieke uiteenzetting te geven over de EU, daarvoor kun je elders terecht. Graag wil ik in dit blog laten zien dat de EU niet enkel een partij is die met onzinnige regels komt, maar ook erg nuttig kan zijn voor de kleine webwinkelier.

Het Verenigd Koninkrijk stap uit de EU
Het Verenigd Koninkrijk stapt uit de EU

Nederland is een klein landje, toch zijn we erg vooruitlopend op het internet. Zo zijn we met WebwinkelKeur ook in Spanje actief en merken we dat in Nederland het online shoppen al enkele stappen verder is dan in het zuiden van Europa. Doordat we op internetgebied voorlopen is de stap naar het buitenland maken dan ook interessant. Naast de taal waren er vroeger veel extra barrières, denk aan buitenlandse belasting aangifte, import heffingen en geheel andere regels per land. Deze barrières zijn nog niet verdwenen, maar het is al wel een stuk eenvoudiger geworden.

Zo zijn sinds 2014 de basis regels voor verkoop op afstand gelijk gemaakt voor elk land binnen de EU. Denk hierbij aan voorschriften rondom retourneren, vermelding van bedrijfsgegevens en ook geschilbemiddeling. De komende jaren gaat dit naar waarschijnlijkheid alleen nog maar verder in de vorm van dezelfde regels voor garantie en eenvoudigere regels voor btw-aangiftes.

Hierdoor wordt het steeds makkelijker om over de grens te verkopen. Omdat we in Nederland toch de nodige ervaring hebben en online voorlopen is dit zeker voor ons als klein landje interessant. In plaats van 16 miljoen potentiële klanten kunnen we als klein landje een veel grotere markt bedienen:

• Duitsland: 80 miljoen inwoners
  • Frankrijk: 63 miljoen inwoners
  • Italië: 62 miljoen inwoners
  • Spanje: 48 miljoen inwoners

Veel webwinkels kiezen dan ook voor een stap naar Duitsland gezien dit logistiek en commercieel een interessante optie is. De EU heeft deze stap een stuk eenvoudiger gemaakt. Zonder Europees lidmaatschap was het zeker voor de kleine ondernemer een grote investering om zich te verdiepen in alle regels per land.

Helaas is het nog steeds zo dat de regels per land deels verschillen. De laatste jaren zijn echter al goede stappen genomen en de verwachting is dat die stappen de komende jaren alleen maar voortgezet zullen worden. Zo voorzie ik dat regels voor BTW-aangifte makkelijker worden, garantie regels eenduidiger worden en Europees bellen en internetten goedkoper gaat worden.

Lidmaatschap van de EU biedt dus voor webwinkeliers zeker voordelen. Helaas zijn die voordelen niet altijd direct tastbaar en gaat de vooruitgang langzaam. Zijn er ook nadelen? Zeker, sommige webwinkeliers klagen over de hoeveelheid regels die vanuit de EU komen. Wellicht is dat deels terecht, maar naar alle waarschijnlijkheid waren deze regels anders vanuit Den Haag gekomen. Het internet staat namelijk niet stil en regels veranderen daarom mee. Het is naar mijn idee daarom juist goed dat we bij een grensoverschrijdend medium als het internet de nieuwe regels samen met onze buurlanden maken.

Het is jammer dan we het verenigd koninkrijk met 64 miljoen potentiële klanten binnenkort gaan verliezen. Laten we hopen dat de EU hier iets van leert en zichzelf verbeterd. Vroeger was alles anders, maar was het echt beter?