Skip to content

Blog

Pas zelf de beoordelingscriteria aan waarop je wordt beoordeeld.

10290
1
0

Als webwinkelier wil je graag zoveel mogelijk beoordelingen verzamelen van goede kwaliteit. Tot voor kort stonden de beoordelingscriteria waarop je beoordeeld werd standaard ingesteld op levertijd, klantvriendelijkheid, prijs/kwaliteitsverhouding en nazorg en garantie.

Voor de meeste webwinkels was dat prima, maar als je bijvoorbeeld online cursussen verkoopt dan is levertijd niet de beste graadmeter. Vandaar dat wij deze subcriteria nu dynamisch instelbaar hebben gemaakt. Standaard maken we nog steeds gebruik van de genoemde subcriteria, maar stel dat je toch liever op andere subcriteria beoordeeld wilt worden dan kun je vanaf nu zelf kiezen uit een lijst waarop je beoordeeld wilt worden.

Zelf de subcriteria instellen van je beoordeling instellen

Het lijkt een eenvoudige toevoeging, toch komt deze update heel dichtbij bij het kloppend hart, c.q. de bron, van ons systeem. Het is een redelijke grote update welke nodig was om onze klanten meer vrijheid te kunnen geven in het bepalen van hoe een beoordeling er uit komt te zien.

Het instellen voor jouw is eenvoudig, wanneer je met je klantgegevens inlogt op dashboard.webwinkelkeur.nl dan kun je de subcriteria instellen via het tabblad webwinkels -> betreffende webwinkel. Vervolgens krijg je onderstaand scherm te zien.

Bij je webwinkel informatie kun je ook de subcriteria van je beoordeling instellen

Het aanpassen van de subcriteria is vervolgens vrij straight-forward. Uit de lijsten die je te zien krijgt selecteer je de subcriteria waarop je beoordeeld wilt worden. Vergeet vervolgens niet om op de knop ‘aanpassen’ te klikken en de aanpassingen op te slaan.

Mis je nog beoordelingscriteria? Geef die dan gerust aan ons door. We kijken dan of we deze kunnen opnemen in ons systeem.

Geen of minder beoordelingscriteria gebruiken?

Wil je dat jouw klanten je enkel een algemene beoordeling geven en de subcriteria niet gebruiken? Ook dat is mogelijk. Je kunt er voor kiezen 1 of meerdere beoordelingscriteria te deactiveren.

Kwaliteit vs kwantiteit

Bij het verzamelen van een beoordeling moet je de juiste balans vinden tussen kwaliteit en kwantiteit. Hoe meer informatie je vraagt, hoe vollediger de beoordeling (kwaliteit). Echter meer informatie vragen betekend meer werk voor de klant, minder beoordelingen (kwantiteit).

Dit hebben wij slim opgelost. We verzamelen binnen ons systeem allereerst de gegevens die minimaal nodig zijn voor een beoordeling. Zo halen we klantnaam, e-mailadres, ordernummer en andere gegevens automatisch uit jouw webwinkel software. Deze hoeft de klant dan al niet meer in te vullen.

Vervolgens laten we de klant eerst de absoluut noodzakelijk zaken invullen. Bijvoorbeeld een algemene waardering en een korte toelichting. Deze slaan we direct op in onze database. Vervolgens vragen we de consument meer informatie in te vullen, vult hij of zij deze niet in, dan hebben we de beoordeling al opgeslagen. Wordt de informatie wel ingevuld, dan verhogen we de kwaliteit van de beoordeling.

Voorbeeld van een nieuwe subcriteria

Andere systemen slaan de beoordeling niet op als deze niet volledig is ingevuld. Dat is erg jammer, omdat je dan of veel afhakende klanten mist of noodgedwongen al je klanten een beknopte beoordeling moet laten invullen.

Op dit gebied blijven we innoveren. Zo hebben we onlangs ook de one-click-reviews mogelijk geïntroduceerd, waarmee de consument met 1 klik een beoordeling achter kan laten. Na deze klik kan hij deze aanvullen met extra informatie.

Naast het compleet niet invullen van de subcriteria kan de consument er ook voor kiezen 1 of meerdere subcriteria niet in te vullen. Zo kan hij kiezen voor  ‘N.V.T’ (niet van toepassing), bijvoorbeeld in het geval dat de klant geen aanspraak heeft gemaakt op de nazorg/garantie en hier geen beoordeling over kan geven.

We denken hiermee een uniek systeem te hebben dat zowel op kwantiteit als op kwaliteit optimaal scoort.

Conclusie

Wij hopen met deze aanpassing in ons systeem weer een mooie oplossing aan te bieden aan onze klanten. Vragen en/of opmerkingen? Laat vooral een reactie achter op dit blog.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *