Pilotenbrillen.nl neemt zelf de stuurknuppel in handen

Periodiek interviewen we onze leden om op die manier wat van elkaar te leren. Deze keer interviewen we Tjeerd van PilotenBrillen.nl. Hij startte met de webwinkel, omdat hij geen vergelijkbaar product in Nederland kon vinden. Hij koos ervoor geen externe partijen in te huren, maar om zelf aan de slag te gaan. Lees hier zijn ervaring.

Wanneer is Pilotenbrillen.nl gestart en hoe is de webwinkel ontstaan?
Voordat ik was begonnen met de pilotenbrillen webwinkel was ik al fan van de pilotenbril. Maar het enige punt waar ik de pilotenbril in 2008 kon vinden was bij een tankstation in Drachten. Online winkelen was toen nog niet de normaalste gang van zaken, dus reed ik elke zomer 2 uur heen en weer om daar een setje nieuwe pilotenzonnebrillen aan te schaffen voor de zomer.

Na twee jaar dacht ik; „ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn met dit probleem.” Dit is de reden dat ik ben begonnen om de pilotenbrillen zelf te gaan inkopen en deze door te verkopen op Marktplaats. Al snel bleek dat meer mensen geïnteresseerd waren in de pilotenbrillen. Verder was ik toen al een paar jaar, in mijn vrije tijd, bezig met het zelf maken en het programmeren van websites. Waarna ik had besloten om mijn eerste webwinkel te gaan maken.

En dit was de geboorte van PilotenBrillen.nl, een webwinkel met maar 1 model. In de loop van de jaren is de webwinkel uitgegroeid tot wat het nu is.

Met de trends van tegenwoordig is het een gewild product. Is dat lastig qua concurrentie?
Mijn filosofie is; mond-tot-mond reclame is de beste reclame die er is. Dat krijg je alleen door helder en eerlijk te communiceren met de consument. Daarnaast heb je passie voor je product nodig want anders hou je het niet vol. Dit blijkt nu een goede zet geweest te zijn, want de website Pilotenbrillen.nl bestaat nog steeds.

Van behoefte naar onderneming: "ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn met dit probleem"
Van behoefte naar onderneming: “ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn met dit probleem”

Hoe ging het opzetten van de webwinkel? Wat viel mee en wat viel tegen?
Ik heb de Pilotenbrillen.nl website vanaf een witte pagina zelf opgebouwd. Dit koste heel veel tijd, maar uiteindelijk heb ik hier ook erg veel van geleerd. Deze kennis heb ik weer in andere projecten toe kunnen passen.

Doe je alles zelf binnen de webwinkel of heb je ook dingen uitbesteed?
Alles wat betreft Pilotenbrillen.nl doe ik zoveel mogelijk zelf, zoals het designen, programmeren, inkopen, marketing, SEO. Dit behalve het daadwerkelijk uitzetten van de Google adwords campagne. Dit doet Google natuurlijk voor mij. Het inrichten van zo’n campagne doe ik dan wel weer zelf. Wel vraag ik vaak mensen in mijn omgeving om advies, om op die manier een optimale webwinkel neer te zetten.

Wat ik wel uitbesteed zijn de financiële afhandelingen, zoals het online betalen op Pilotenbrillen.nl. Dit is een belangrijk aspect voor mijn webwinkel en voor de klanten en daarom wil ik dat dit goed geregeld is. Dit heb ik uitbesteed aan een externe partij die online betalingen als core business heeft.

Waarom heeft u gekozen voor WebwinkelKeur als keurmerk?
Wanneer ik de beoordelingen van Pilotenbrillen.nl in mijn eigen beheer zou hebben, dan lijkt het meer op een slager die zijn eigen vlees zou keuren. Daarom ik heb voor een externe partij geko-zen om op deze manier een onafhankelijk oordeel voor mijn toekomstige klanten te kunnen bie-den. Uiteindelijk is mijn keus voor Pilotenbrillen.nl gevallen op WebwinkelKeur omdat zij naar mijn mening echt vanuit de klant denken. Ze willen niet per direct zoveel mogelijk abonnementen verkopen. Wat uiteindelijk zal leiden tot een onbetrouwbaar keurmerk.

Wat zijn je doelen met de webwinkel voor de toekomst?
Wellicht ooit uitgroeien naar een fysieke winkel. Maar dit is voor nu nog toekomstmuziek. Mijn hoofddoelstelling is: heel Nederland voorzien van een echte pilotenbril.

Pilotenbril

Heb je nog tips voor startende webwinkeliers?
Probeer het eerst zelf te doen in plaats van dure mensen aan het werk te zetten, die uiteindelijk iets maken wat jij waarschijnlijk toch een beetje anders had willen zien. Hierdoor begin je vaak klein en als het iets voor je is, wordt het vanzelf groter. Op die manier maak je geen/weinig schulden en kun je je passie blijven uitoefenen.

Ga geen lange termijn abonnementen aan waarvan je de uitkomst niet kan garanderen. Want dit gaat je waarschijnlijk alleen maar geld kosten. Als ze je graag als klant zien, komen ze wel naar jou toe of bieden ze je een flexibel contract aan.