Skip to content

Blog

Prijsvergelijkingsites: een kans voor uw webwinkel

9398
0
0

In Nederland zijn er diverse sites waar consumenten de prijzen van identieke producten met elkaar kunnen vergelijken. Beslist.nl, Vergelijk.nl en Kieskeurig zijn daar een goed voorbeeld van. Prijsvergelijkingsites helpen de consument in een vroeg stadium van het aankoopproces. Voor webwinkels kunnen prijsvergelijkingssites dus een belangrijk kanaal vormen om tijdig de aandacht van de consument te trekken.

De grootste prijsvergelijkers in Nederland

De voordelen
De voordelen van een prijsvergelijkingsite rijken verder dan uitsluitend het vroegtijdig de aandacht trekken van de consument. Onderstaand de voordelen op een rijtje:

–        Meer bezoekers voor uw webwinkel
Prijsvergelijkingsites krijgen dagelijks bezoek van vele consumenten. Door uw webwinkel te presenteren in vergelijkingen kunt u de bezoekersaantallen van uw webwinkel aanzienlijk laten toenemen.

–        Kwaliteit bezoekers
De bezoekers op prijsvergelijkingsites zijn vaak op zoek naar een specifiek product. Op prijsvergelijkingsites bekijken zij de prijs van het product bij de diverse webwinkels. De bezoeker maakt de keuze voor een webwinkel zeer bewust. De webwinkel ontvangt een bezoeker die de oriëntatiefase voorbij is en waarbij een grote kans is dat deze bezoeker overgaat tot een aankoop.

–        Concurrenten in de gaten houden
Door uw webwinkel te laten opnemen op een prijsvergelijkingsite kunt u zich gemakkelijk meten met uw belangrijkste concurrenten. Op artikelniveau kunt u zien welke webwinkels uw concurrent zijn en welke prijzen zij hanteren. Voor deze mogelijkheid bestaan natuurlijk ook betere alternatieven, maar deze kunnen voor kleinere webwinkels kostbaar zijn.

–        Mening consumenten
Prijsvergelijkingsites laten vaak de bezoekers de kwaliteit van een webwinkel beoordelen. Bezoekers wordt de mogelijkheid gegeven om reviews over de webwinkel te plaatsen en een cijfer voor de kwaliteit van de webwinkel te geven. Belangrijke informatie, want zo weet u op welke vlakken uw webwinkel verbetering kan ondergaan.

Is ieder product interessant voor een prijsvergelijkingsite?
In principe kan bijna ieder tastbaar product op een prijsvergelijkingsite worden opgenomen. Veel prijsvergelijkingsites zijn van origine gestart met artikelen die aan de hand van een serienummer of dergelijke gemakkelijk te vergelijken zijn. Inmiddels toont een prijsvergelijkingsite als beslist.nl een veel groter assortiment en is het bijvoorbeeld mogelijk om ook artikelen van 1 aanbieder op de site te vinden. Zo zijn er binnen de categorie kleding of meubels diverse webwinkel die een uniek product aanbieden. Consumenten kunnen in dat geval soortgelijke artikelen binnen deze categorie vinden.

Hoe komt uw assortiment op een prijsvergelijkingsite?
Prijsvergelijkingsites werken met een productfeed om uw assortiment te kunnen opnemen. Een productfeed is een bestand waarin jouw productinformatie, prijzen, levertijden etc. staan. Deze bestanden kennen een vast formaat zodat een prijsvergelijkingsite de informatie van iedere webwinkel op dezelfde manier krijgt aangeleverd. Vaak is er standaard software beschikbaar om een productfeed te maken. Daarnaast is er voldoende kennis bij de prijsvergelijkingsites om uw vragen over de productfeed te beantwoorden.

Wat zijn de kosten?
Vermelding op een prijsvergelijkingsite kan op diverse manieren en tegen diverse kosten. De diverse prijsvergelijkingsites werken vaak met een Cost Per Click (CPC), maar er zijn ook andere opties. Onderstaand een overzicht.

Cost Per Click (CPC)
De prijsvergelijkingsite brengt in het geval van CPC een bedrag in rekening voor iedere bezoeker die uw webwinkel ontvangt. De CPC die wordt gerekend is verschillend per categorie.

Cost Per Sale (CPS)
In de situatie waar met CPS gewerkt wordt brengt de prijsvergelijkingsite uitsluitend kosten in rekening wanneer de geleverde bezoeker daadwerkelijk een artikel koopt. De kosten bestaan uit een percentage van het aankoopbedrag.

Daarnaast voegen prijsvergelijkingsites steeds vaker een winkelmandje toe aan hun site. Webwinkels kunnen zich hiervoor aanmelden. Het wordt dan mogelijk voor bezoekers van een prijsvergelijkingsite om het product te vergelijken en te kopen. Uiteraard wordt hier ook met CPS gewerkt. Voor bezoekers heeft het gebruik van een winkelwandje voordelen. Zo kunnen zij gemakkelijk met één account bij diverse webwinkels kopen. Daarnaast garanderen prijsvergelijkingsites dat deze webwinkels betrouwbaar zijn. Voor bezoekers dus een extra redenen om een webwinkel te selecteren die zich heeft aangemeld voor een winkelmandje.

Gratis
Er is één prijsvergelijkingsite waar het ook mogelijk is om gratis het assortiment van uw webwinkel op te nemen.  Op beslist.nl kunnen webwinkels gebruik maken van het starters account. Uw artikelen worden dan gratis op deze prijsvergelijkingsite opgenomen. De presentatiemogelijkheden van uw webwinkel zijn echter beperkt.  Wil je serieus aan de slag met prijsvergelijkers dan is een betaald account een must. Deze gratis optie biedt echter wel een mooie mogelijkheid om een prijsvergelijkingsite te ervaren. Meer informatie over de gratis aanmelding is te vinden op cl.beslist.nl.

Conclusie
Prijsvergelijkingsites bieden diverse voordelen voor webwinkels. Het verkrijgen van meer, kwalitatief bezoek steekt er daarbij bovenuit. Uiteraard is aanmelding bij een prijsvergelijkingsite geen garantie voor succes. Het zal afhankelijk zijn van de producten, de prijs en ook de service die uw webwinkel biedt. Heeft u interesse dan raden wij u aan om met één van de prijsvergelijkingsites contact op te nemen. Een goede instap kan het gratis startersaccount van Beslist vormen.

Deze blog is in stand gekomen in samenwerking met Beslist.nl. Als keurmerk raden we u zelf aan een afweging te maken welke prijsvergelijker interessant is. Hierbij dient u te kijken naar de prijs, maar ook naar het assortiment. De doelgroep van deze prijsvergelijkers kan namelijk verschillen. Het gratis account van Beslist is echter een prima optie om eens te ervaren hoe opname in prijsvergelijkers werkt.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *