Resultaat met social media

Social Media is een toverwoord als het om internet marketing gaat. Iedereen zegt dat je het moet gebruiken voor de marketing van je webwinkel, echter maar weinigen halen optimaal rendement. In deze blog wil ik kort ingaan op social media en je vooral bewust maken van mijn visie. Social Media is namelijk geen push kanaal waar je jouw marketing boodschap naar de klant kan duwen, maar een communicatiekanaal waarin je de dialoog kunt opzoeken met jouw doelgroep.

Hoe het niet moet
Voor we gaan naar hoe het (naar mijn idee) wel moet, wil ik ook even behandelen hoe veel startende webwinkeliers verkeerd om gaan met social media. Zelf ben ik de beheerder van een Facebook groep gericht op webwinkels. Deze groep is bedoeld voor discussie. Toch komen er vaak webwinkeliers voorbij die hun aanbieding en/of hun webwinkel schaamteloos promoten. Wat daar mis mee is? Allereerst is de groep er niet voor bedoeld, maar nog belangrijker vanuit de webwinkelier gezien; de doelgroep is niet aanwezig op deze plek en het is niet de manier om je doelgroep te bereiken. Het is als zand verkopen in de woestijn! In de blog de basis van gratis webwinkel marketing had ik het al over de basis van goede marketing, namelijk het bereiken van je doelgroep. Schreeuw dus niet overal je aanbieding of boodschap, maar zoek je doelgroep op!

Ga op Social Media de dialoog aan en push niet alleen je aanbieding

De juiste plek + manier
Social Media is de uitgelezen kans om een band te krijgen met jouw klant. Het is namelijk een communicatie kanaal. Je krijgt geen band met iemand die alleen zijn aanbieding schreeuwt, je krijgt een band met iemand wanneer deze de dialoog aan gaat. Hiervoor is social media dan ook uitermate geschikt. Beantwoord vragen, ga de discussie aan en laat daaruit blijken waar jij voor staat. Niet door direct jouw aanbieding te plaatsen of te verwijzen naar jouw webwinkel, maar door mensen te helpen en goodwill te kweken. Zijn ze vervolgens op zoek naar jouw product dan zullen ze vanzelf bij je aankloppen. Het is iets wat tijd vergt en je zult er niet morgen rijk mee worden, maar het werkt beter dan producten te promoten aan mensen die niet op zoek zijn naar jouw product. De klant die na verloop van tijd bij jou komt is dan ook niet alleen op zoek naar de laagste prijs (in tegenstelling tot die klant die af komt op jouw aanbieding), maar je hebt direct de gunfactor mee en een vaste klant wanneer je tegemoet komt aan zijn verwachtingen.

De les
In deze blog dus geen stap voor stap uitleg hoe je resultaat haalt met social media, maar een manier van denken die wanneer je die goed toepast veel succesvoller is. Er is geen standaard formule voor social media succes! Je zult zelf moeten zoeken naar een manier om jouw klanten te bereiken. Belangrijk is dan echter dat je de basis van social media snapt. Die basis bestaat uit relaties, menselijke relaties! Die relaties zijn niet eenzijdig, maar moeten van twee kanten komen. Verbind je dus met je potentiële klant en zorg zo voor loyaliteit en goodwill. Veel succes!