Skip to content

Blog

Trends op het gebied van webshop verpakkingen en hoe kun je jezelf met webshopverpakkingen onderscheiden?

10015
0
0

In dit nieuwe blogartikel bespreek ik de nieuwe trends op het gebied van webshop verpakkingen. Het wordt steeds belangrijker om u als webwinkel te onderscheiden van de concurrent. In deze tijden is een lage prijs en een snelle levering niet meer voldoende. Dit is tegenwoordig vanzelfsprekend geworden! Heeft u er al eens aan gedacht om met webshopverpakkingen het verschil te maken? Ik vertel het u allemaal.

Welke trends zijn er momenteel op het gebied van webshop verpakkingen?

Door de groeiende middenklassen en de aantrekkende consumentenbestedingen neemt de groei van de verpakkingsindustrie toe. Dit biedt voor u als webwinkelier kansen. Binnen de verpakkingsindustrie zijn er een aantal ontwikkelingen gaande die de komende jaren verder vorm zullen krijgen. Het gaat hierbij vooral om veranderingen in de demografie, technologie en circulariteit, die de verpakkingen zullen doen veranderen.

Demografie

De consument verandert en de verpakking verandert mee. Doordat er steeds meer éénpersoons- huishoudens zijn, is de vraag naar kleine verpakkingen gegroeid. De toename van de vergrijzing zorgt er bijvoorbeeld voor dat er meer vraag is naar verpakkingen die gemakkelijk te openen zijn. Hier liggen voor u als webwinkelier kansen.

Neem uw doelgroep eens onder de loep en kijk of u uw verpakkingen hierop kunt aanpassen. Dit komt absoluut de klanttevredenheid ten goede.

Technologie

Vandaag de dag ligt de focus niet langer alleen op de functie van het beschermen. Verpakkingen moeten steeds creatiever, esthetisch aantrekkelijker en vooral persoonlijker worden. Er komen ieder jaar meer producten op de markt bij. Het blijft belangrijk om als product en merk zichtbaar te blijven.

De afgelopen jaren is met nieuwe technologieën geëxperimenteerd voor gepersonaliseerde verpakkingen. Deze nieuwe technologieën spelen hierin een nadrukkelijke rol. Mede door de digitale bedrukking met inkjet-printers is het rendabel geworden om in kleine oplages te drukken.

Dankzij de toepassing van Internet of Things zijn producten en productieprocessen verder te flexibiliseren.

Door de inzet van technologie kunt u klanten meer aan uw merk binden. Met online platforms, apps en augmented reality kunnen merken proberen een ervaring te creëren die verder gaat dan het product. De verpakking kan hierbij ook een rol spelen. Met bijvoorbeeld Quick Response (QR) codes kan een verpakking door middel van een smartphone interactie tussen de consument en het product creëren.

Circulariteit

Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Bedrijven en webwinkels worden hierdoor uitgedaagd om na te denken over een duurzame en circulaire verpakking in plaats van traditionele op olie gebaseerde kunststofverpakkingen. Aangescherpte milieuwetgeving speelt hierbij een rol. Denk bijvoorbeeld aan het verbod op gratis plastic supermarkttassen.

Grote partijen zoals Danone, Unilever en Mars vragen naar duurzame alternatieven. Omdat hun afnemers, de consumenten, steeds vaker vragen naar groene verpakkingen.

Verpakkingen moeten efficiënter en duurzamer, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. Steeds meer e-tailers kiezen bijvoorbeeld voor verpakkingen op maat. De verpakking moet een product goed omsluiten. Dus geen grote verpakkingen voor kleine producten. Minder loze ruimtes resulteert namelijk in minder materiaalgebruik. Dit komt het milieu weer ten goede.

Hoe kunt u zich als webwinkel door middel van webshop verpakkingen onderscheiden?

In eerst instantie denkt u als webwinkel bij transportverpakkingen aan stevige kartonnen dozen of noppenfolie. Maar tegenwoordig zijn transportverpakkingen zoveel meer. De focus ligt niet langer alleen op de functie van beschermen. De attractiestrategie wint terrein. Dus de details van verpakkingen spelen een steeds belangrijke rol waarmee u uw merk of bedrijf kenbaar kunt maken. Hoe kunt u zich als webwinkel onderscheiden doormiddel van een webshopverpakking? Laten we eerst eens kijken hoe de retail dit tegenwoordig doet.

Binnen de retail worden steeds vaker verkoopklare verpakkingen als transportverpakking geleverd. Verkoopklare verpakkingen zijn verpakkingen die direct klaar zijn voor het schap. Opvallen is dus een must! Hierdoor speelt de communicatie en promotie van het merk een steeds belangrijkere rol. De effen kartonnen doos wordt vervangen voor een hoogwaardig bedrukt exemplaar, voorzien van bijvoorbeeld scheurtape. Hiermee kan binnen een handomdraai een soort displaydoos worden gecreëerd.

Naast de verkoopklare verpakkingen voor de retail zien we ook verpakkingen die steeds meer gericht zijn op de consument. Ready-to-sell wordt dan ready-to-go. Transportverpakkingen die bijvoorbeeld voorzien zijn een handvat. Het idee is niet nieuw. Dit komt bijvoorbeeld al voor bij grootverpakkingen toiletpapier. Wat wel nieuw is, is dat het nu direct wordt toegepast op transportverpakkingen.

Door de opkomst van de e-commerce liggen er kansen voor webwinkels. Webwinkels kunnen zich onderscheiden ten opzichte van de concurrent met webshop verpakkingen. De attractiestrategie wint dus ook terrein binnen de e-commerce. Net als in de winkel of supermarkt worden consumenten die producten online bestellen via een webwinkel direct geconfronteerd met de transportverpakking. De verpakking moet de ontvanger op een ‘unboxing experience’ trakteren.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de verzenddozen van Coolblue. De verzenddozen bevatten humor en tips voor extra uitpakpret.

U kunt zich onderscheiden door de verpakkingen te personaliseren met uw logo of huisstijl, grappige teksten op de doos of verpakking aan te brengen, een UV-lak aan te brengen of aandacht te besteden aan de binnenzijde.

In mijn volgende blogartikel zal ik u vertellen hoeveel waarde klanten aan webshopverpakkingen hechten.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *