Skip to content

Blog

Verhoog de klanttevredenheid door je klant te bedanken voor de aankoop

klantbeleving webshop video

Verhoog de klanttevredenheid door je klant te bedanken voor de aankoop

498
2
0

Waardering is ontzettend belangrijk in ons dagelijkse leven. Het is de ultieme manier om een goede relatie met iemand op te bouwen en het heeft een belangrijk aandeel in het vinden en voelen van geluk. Dit kan met je gezin zijn, met vrienden, maar ook op de werkvloer. Kan hetzelfde gezegd worden van klantwaardering?

Van ‘tevreden’ naar ‘zeer tevreden’ is een wereld van verschil

Klantwaardering werkt precies hetzelfde als waardering in het algemeen. Het voelt voor de klant fijn om de waardering te horen, omdat ze de bevestiging krijgen dat het vertrouwen dat ze in je hebben getoond wordt erkent. Hiermee verhoog je heel eenvoudig de klanttevredenheid en investeer je in een sterke klantrelatie op lange termijn.

Waardering geeft een positief gevoel en het kan net dat extra zetje geven om een ‘tevreden’ klant om te buigen naar een ‘zeer tevreden’ klant. Dit verschil is ontzettend belangrijk, want ‘zeer tevreden’ klanten zijn veel loyaler aan je bedrijf en enthousiaste promotors.

Uiteindelijk heeft dit een positieve invloed op je resultaat. Het is niet voor niks dat een groot deel van je winst voorkomt uit je bestaande klanten. Nieuwe klanten aanbrengen blijft noodzakelijk, maar brengt tegelijkertijd ook hoge kosten met zich mee.

Vergeet daarom niet om een deel van je budget te reserveren voor je bestaande klanten, want deze investering betaalt zich ruimschoots terug. Ze geven meer uit, komen sneller bij je terug en promoten je graag bij anderen.

Begin met een bedankje

Waar start je met klantwaardering? Simpel, start eens met het bedanken van je klant bij een aankoop. Laat zien dat je het vertrouwen waardeert.

Uiteraard heb je als webwinkel te maken met een afstand. De toonbank waar je normaal gesproken mensen spreekt, is er niet. Tegenwoordig wordt er daarom veel gebruik gemaakt van een bedankkaart. Het is een goed alternatief om de afstand te overbruggen met iets persoonlijks.

Het brengt alleen niet de emotionele connectie die je van persoon-tot-persoon wel kan overbrengen. Mensen zijn gericht op ogen, omdat je hiermee een verbinding kan maken met een ander. Via tekst is dit veel lastiger te bereiken.

Gebruik een video om de afstand te overbruggen

Heb je er daarom wel eens aan gedacht om klanten te bedanken via een video? Hiermee kan je de boodschap minstens zo oprecht maken als dat iemand tegenover je staat. Met een video zien klanten jouw gezicht en kunnen ze de woorden aan een persoon koppelen. Jouw bedrijf wordt hiermee direct een stuk toegankelijker.

Voor velen kan het nog best een drempel zijn om een video op te nemen. Wees gerust, iedereen is ooit op deze manier begonnen. Al snel zal je merken dat het je heel goed af gaat, naarmate je het vaker doet.

Vijf gouden tips voor het opnemen van video’s

Video is in deze tijd niet meer weg te denken. Met deze vijf gouden tips proberen we jullie een beetje op weg te helpen om een goede video op te nemen.

klanttevredenheid webshop videos1. Neem een video op als je alleen bent

Niets is vervelender dan storend achtergrond geluid of een paar ogen die op je gericht staan. Vooral in het begin kan dit voor extra druk zorgen.

2. Bedenk van te voren wat de kern van je verhaal is

Je hoeft teksten absoluut niet uit je hoofd te leren, maar heb wel een aantal punten in je hoofd die je in de video wilt overbrengen. Voordat je begint met praten, haal even drie keer heel goed adem. Je wordt hierdoor een stuk rustiger.

3. Ga het niet continu verbeteren

Neem in maximaal vier takes je video op. Lukt het even niet, ga dan wat anders doen en probeer het tien minuten later nog eens. Je zal zien dat het dan veel beter gaat.

4. Houd de camera op ooghoogte

Mensen vinden het fijn om jou in de ogen aan te kijken, omdat ze hiermee een emotionele connectie met je kunnen maken. Praat daarom in de camera alsof de ontvanger tegenover je staat.

5. Een lach doet wonderen

Met een video laat je iets van jezelf zien. Pep jezelf een beetje op, wees enthousiast en lach. Jouw verhaal zal hierdoor nog veel leuker zijn om naar te kijken!

Het beste van twee werelden

Combineer een video met een bedankkaart voor de ultieme klantbeleving bij jouw bestelling en maak de aankoop hiermee nog persoonlijker. De gebruikelijke ‘bedankt voor je bestelling’ wordt hiermee een stuk specialer.

Dit is het perfecte moment om klanten te verleiden om een actie uit te voeren. Jouw leuke filmpje zorgt voor een positieve mindset en een blije klant is nu eenmaal eerder bereid om dat stapje extra te zetten. Op deze manier kan je het ook inzetten als sterk marketingkanaal die de customer journey verlengd.

Wedden dat jouw klant dit niet snel zal vergeten?

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *