Artikel 10 – Conformiteit en Garantie

DWQA QuestionsCategorie: JuridischArtikel 10 – Conformiteit en Garantie
C. Stokhof asked 1 jaar ago

Geachte heer/mevrouw,

Wij zijn van de week gebeld door een klant met de mededeling dat haar gekochte product stuk was gegaan.

Onze klant heeft op 26 juli 2022 een Serreta (Specifiek Spaans trainingshalster) gekocht voor € 49,95. Het gekochte product is van Indiaanse kwaliteit en daarom ook goedkoop.

Onze klant vertelde dat zij met haar paard op straat liep en deze ergens van schrok waardoor 1 van de ringen van de serreta is afgebroken.

Wij vinden dit erg vervelend en zijn blij dat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd.

Nu is een serreta niet bedoeld voor op straat te lopen, dit is een trainingshalster bedoeld voor ik een rijbak te trainen.

Nu onze vraag aan jullie juridisch afdeling:

In onze Algemene Voorwaarde staat:

Art 10 Conformiteit en Garantie bij punt 4 en 5

1. De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
  2. De garantie geldt niet indien:
  • De consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
  • De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
  • De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.

In hoeverre zijn wij aansprakelijk? Zijn wij aansprakelijk voor het product en moeten wij deze vergoeden aan onze klant?

Graag ontvangen wij van u een reactie op onze vraag.

Met vriendelijk groeten,

C.A.J.Stokhof

Spanish shop Cosaniki

Marc Staf answered 1 jaar ago

Beste C. Stokhof,

Goed dat je hier naar informeert, vervelend dat het product tijdens het gebruik kapot is gegaan. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd.

Staat in de beschrijving van het product dat deze niet geschikt is voor gebruik op straat?

C. Stokhof answered 1 jaar ago

Nee dat niet maar een ieder die een paard heeft weet dat het hier om een trainingshalster gaat.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Ok, dat is natuurlijk een aanname waar je niet zeker van kunt zijn. Ik raad je wel aan om dit expliciet bij de productbeschrijving te zetten.

Maar als de klant het product verkeerd heeft gebruikt en dit had kunnen weten, dan denk ik niet dat je hier aansprakelijk voor bent.