Bestelling deels retour - hoe werkt dit bij gebruikmaking van cadeaubon?

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsBestelling deels retour – hoe werkt dit bij gebruikmaking van cadeaubon?
Richard asked 2 jaar ago
Ik heb onlangs twee artikelen artikelen besteld bij Bol.com. Waarde artikel 1 is €187,-, waarde artikel 2 is €180,-. Er staat een tegoed aan cadeaubonnen in mijn account ter waarde van €71,-. Bol.com past deze waarde ongevraagd en automatisch toe op mijn bestelling, het overige saldo betaal ik contant (Ideal). Ik kan niet kiezen op welk van de twee artikelen de cadeaubonnen worden toegepast. Na ontvangst van de artikelen besluit ik er een te houden en een te retourneren. Vervolgens ontvang ik van Bol.com een mail dat de waarde van de cadeaubonnen wordt teruggestort in mijn saldo. Ik ben het hier niet mee eens, aangezien dit mij verplicht nog een aankoop te doen bij deze winkel, terwijl ik er net voor €180,- besteed heb. Klantenservice verwijst naar art. 12 Algemene voorwaarden: "In geval bol.com op basis van artikel 9.2 van de Algemene Verkoopvoorwaarden overgaat tot restitutie van (een deel van) de factuurwaarde, zal in geval naast één of meer Cadeaubon(nen) tevens betaling door middel van acceptgiro of creditcard heeft plaatsgevonden, restitutie zoveel mogelijk plaatsvinden door verhoging van het Cadeaubonsaldo in je account."(...). Naar mijn mening is dit artikel bedoeld om te waarborgen dat klanten hun tegoed niet weer kunnen omzetten in contant geld door bijvoorbeeld een artikel van €40,- te bestellen, te betalen met een cadeaubon en het vervolgens te retourneren om het saldo bijgeschreven te krijgen op de bankrekening. In dit geval heb is er echter sprake geweest van een aankoop die de waarde van de cadeaubonnen overstijgt. Het lijkt mij dan ook redelijk dat de cadeaubon wordt toegepast op het aangeschafte artikel en niet op het geretourneerde artikel. Het aankoopbedrag van het geretourneerde artikel zou dan volledig gerestitueerd moeten worden op mijn bankrekening.  Hoe kijkt Webwinkel Keur hier tegenaan?
Marc Staf answered 2 jaar ago
Dag Richard, Goed dat je deze vraag stelt, ik kan me voorstellen dat je het liever anders zag. Volgens artikel 6:230r lid 2 is de webwinkel verplicht hetzelfde betaalmiddel te gebruiken voor de terugbetaling, tenzij jij uitdrukkelijk hebt ingestemd voor een betaling in een ander betaalmiddel. Meer informatie over terugbetalen na retour vind je hier. In dit artikel staat dat het terugbetalen met een cadeaubon is toegestaan mits er ook met een cadeaubon is betaald. Bol.com mag in dit geval dus een deel van het aankoopbedrag terugbetalen door het saldo op te hogen van je cadeaubon omdat je hiermee ook hebt betaald. De vraag is wel hoe hoog dit deel moet zijn, de volle 71 euro of bijvoorbeeld 35/36 euro. Het is lastig om daar een precies antwoord op te geven.
Richard answered 2 jaar ago
Hallo Marc, Jammer dat de wet hier kennelijk niet helemaal sluitend in is (althans niet over de hoogte van het aandeel). Het zou dan inderdaad logischer overkomen als het cadeaubonsaldo gelijk verdeeld wordt tussen de artikelen. Maar goed, het is zoals het is. Van Bol.com vind ik het geen klantvriendelijke manier van werken, ik ken het ook niet van directe concurrenten als bijvoorbeeld Wehkamp. Daarnaast gaan ze nu nog meer kosten maken, want ik ga ook het tweede artikel retourneren. Dit bestel ik dan opnieuw met gebruikmaking van de cadeaubonnen en uiteraard als los artikel (dus niet in een gecombineerde bestelling). Dat betekent (minimaal) tweemaal extra transportkosten. Dit als tip voor anderen die meerdere zaken bestellen met gebruikmaking van cadeaubonnen. Zakelijk gebruiken wij de bonnen veel als opstekertje tijdens de Coronacrisis, jubilea, decemberattentie enzovoort, maar daar gaan we nu een andere vorm aangeven. Niet uit rancune, maar om onze medewerkers te behoeden. Ik denk dat we over gaan op contant geld in een originele vorm. Dat verjaart ook nog eens niet. Dank je wel voor jouw snelle antwoord in ieder geval en een fijn weekend gewenst.
Marc Staf answered 2 jaar ago
Dag Richard, Begrijpelijk dat je het voortaan anders gaat doen, je wilt niet dat dit nog een keer gebeurd. En goed van je om het op deze manier op te lossen, zo kom jij van het tegoed op je cadeaubon af. Al is het omslachtig. Jij ook een heel fijn weekend!
R answered 6 maanden ago

Ook ik heb hier last van. Laatste keer dat ik iets besteld heb bij bol.com.

2 artikelen besteld. 60 euro totaal, artikel van 40 geretourneerd. Krijg nu 30 euro en 1 cadeaubon terug.

Aangegeven dat ik het artikel laat retourneren en opnieuw ga bestellen met cadeaubon, maar dat maakt ze niet uit. Ook nog eens telefonisch op de hoorn gegooid door medewerkster. Aangegeven dat dit de laatste keer is bij bol.com, maar dat boeit ze niet

Marc Staf answered 6 maanden ago

Dat is vervelend, dat mag namelijk niet. Je kunt de klantenservice van bol.com hier op wijzen. Bol.com is aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg, daar kun je dit ook melden.

Roos answered 5 maanden ago

Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad met Zalando. Dus ik het artikel terugsturen en weer opnieuw besteld met de tegoedbon, het was nu ook nog eens afgeprijsd. Crediteren ze het gerourneerde artikel uit de oude bestelling op mijn nieuwe bestelling. Nu zit ik nog steeds met die tegoedbon en heb ik alsnog de hogere prijs betaald. Beetje vermoeiend. Lekker allemaal weer teruggaan naar de fysieke winkel met de oude vertrouwde service, zo steun je ook nog eens de middenstand.