Extra verzendkosten na retour

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsExtra verzendkosten na retour
Lize asked 2 jaar ago
Goedemiddag, Ik heb mijn bestelling bij een webwinkel geretourneerd (op eigen kosten) en nu wil deze webwinkel €18,50 extra in rekening brengen omdat zij de geretourneerde producten terug moeten sturen naar een magazijn in het buitenland. Dit bedrag trekken zij zonder overleg af van het bedrag wat terugbetaald moet worden. Het is een Nederlandse webshop en ik heb de producten ook moeten retourneren naar hun B.V. in Nederland. Mag dit zomaar? De retour gaat mij dus nu €6,75+€18,50=25,25 kosten. In de kleine lettertjes staat onderstaande info: "U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren m.u.v de uitzonderingsvoorwaarden. U heeft na annulering nogmaals 16 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd mits het product niet afkomstig is vanuit een derde warenhuis hier zullen anders de retour kosten gedeeltelijk doorberekend worden en gecrediteerd van het volledige aankoopsom anders zijn enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden."   Tijdens en na het bestellen is echter niet duidelijk of de producten uit een derde warenhuis afkomstig zijn, dit wordt pas achteraf, als je wilt retourneren gemeld.   Alvast bedankt, Lize
Ismail Akhan Staf answered 2 jaar ago
Beste Lize,   Bedankt voor jouw vraag. Het moet een zeer onaangename verrassing voor je zijn geweest om naast de retourkosten naar het Nederlandse adres zelfs de retourkosten naar het buitenlandse adres voor jouw rekening te krijgen. Ik kan slechts aannemen dat er geen informatie is gegeven tijdens de bestelling dat deze voorwaarden ook voor jouw product golden. Waarschijnlijk is er onvoldoende informatie verstrekt waardoor het goed duidelijk voor je was dat er extra kosten voor jouw retour in rekening zou worden gebracht.   Je mag als consument aannemen dat slechts de retourkosten naar het bedrijf waar het van afkomstig is voor jouw rekening zijn. Mocht dit niet duidelijk zijn aangegeven, zijn zelfs die kosten niet voor jouw rekening. In dit geval kun je ervan uitgaan dat slechts € 6,75 in mindering mag worden gebracht.   Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je een mooie dag toe.