gebruiks sporen bij retourneren

DWQA QuestionsCategorie: Questionsgebruiks sporen bij retourneren
marleen asked 3 jaar ago
Ik ben benieuwd wie hier nu gelijk heeft. Bij een online webwinkel heb ik een telescoopsteel gekocht, deze werkte niet naar behoren. De winkel heeft klemmetjes opgestuurd zodat hij volgens hen weer gemaakt zou zijn. Ik heb het weer opnieuw geprobeerd te gebruiken maar nog niet tevreden, na lang mailen heeft hij toegezegd dat ik het product mag terugsturen en zolang het niet langdurig gebruikt was zou ik mijn geld terug krijgen ik heb het max 2 keer gebruikt omdat ik het natuurlijk moest testen, en ik heb het nodig voor mijn werk als glazenwasser dus uiteraard kan je dan zien dat het gebruikt is maar niet langdurig. Nu heeft de winkel het product retour ontvangen maar geeft aan dat het langdurig gebruikt is, moet ik nou accepteren dat ik en het product en mijn geld kwijt ben????
Robin answered 3 jaar ago
Dag Marleen,   Bij retourneren is het zo dat het in een acceptabele staat weer terug moet naar de webwinkelier.
Een wasmachine mag je testen om te checken of deze naar je wensen functioneert, dit zal voor een telescoopsteel niet anders zijn.
Echter is er altijd nuance als je speekt over 'gebruik sporen'..

Als een webwinkelier gebruik sporen ervaart die waardeverminderingen zouden veroorzaken dan dient de webwinkelier dit duidelijk te bewijzen. Waar precies ligt de schade/waardevermindering en is de klant verantwoordelijk of spreken we van een natuurlijk bijproduct van het, naar redelijkheid, testen van een product. Dit zijn lastige vragen waar je uiteindelijk met de webwinkelier moet uitkomen OF wanneer mogelijk via geschilbemiddeling (voor onze leden bieden wij dit aan: https://www.webwinkelkeur.nl/kennisbank/consumenten/geschil/)

Ik kan je eigenlijk zonder extra input niet aangeven wie er hier gelijk heeft, en zonder lidmaatschap van de webwinkel kunnen we ook niet bemiddelen. Uiteindelijk is echter de beste koers o er samen met de webwinkelier uit te komen met wat hier boven staat beschreven als beginsel.   Veel succes!