DWQA QuestionsCategorie: TechniekGoogle webmaster tools: Er zijn problemen gevonden met de markeringen van je reviewfragment
Marcel Landeweerd Staf asked 4 jaar ago
Sinds deze week krijgen veel webwinkel eigenaren van Google Webmaster Tools een e-mail. Het onderwerp van deze e-mail is meestal "Er zijn problemen gevonden met de markeringen van je reviewfragment". De reden dat je deze e-mail ontvangt is omdat Google Webmaster Tools is uitgebreid met een nieuwe functie die problemen met review snippets detecteert. Je leest hier alles over op het blog van Google; https://webmasters.googleblog.com/2020/02/review-snippets.html Achterhalen wat er precies mis gaat Allereerst is het zaak om te achterhalen wat er bij jou precies mis gaat. Volg daarvoor de volgende stappen: Die vindt je door: 1. Login bij Google Webmaster Tools 2. Klik links op "review snippets" 3. Onder het kopje "details" staan vervolgens de precieze foutcodes Meest voorkomende codes De meest voorkomende codes zijn: 1. Ongeldig objecttype voor veld "itemReviewed" 2. Naam van gereviewed item ontbreekt Op welke urls komt de fout voor? Door op de foutcode te klikken kom je op een pagina overzicht met alle URLs. Daar kun je zien op welke pagina's het mis gaat. De oplossing Je weet nu de foutcode en ook de urls waarop het mis gaat. Daarmee kun je kijken waar de oplossing zit. Kies 1 van de urls van een pagina waar het mis gaat en voer hem in op https://search.google.com/test/rich-results . Wanneer je een melding ziet "Niet alle markeringen komen in aanmerking voor uitgebreide resultaten", dan gaat er nog iets mis met je pagina. Je kunt daar ook op de foutmelding klikken en kijken waar het precies mis gaat. Een vaak voorkomend probleem is dat sommige leden van WebwinkelKeur nog een verouderde code gebruiken. Dit probleem (waarschuwing) kun je o.a. herkennen aan de melding "Schema data-vocabulary.org beëindigd (optioneel)". Je hebt dan in het verleden waarschijnlijk handmatig een WebwinkelKeur code geplaatst. Ik zou je dan aanraden om deze "data-vocabulary code" in zijn geheel te verwijderen en gebruik te maken van de functie "Rich Snippets via sidebar". Hoe je deze activeert lees je op https://www.webwinkelkeur.nl/google-sterren-nu-nog-eenvoudiger-te-activeren/ . In andere gevallen ligt het probleem meestal niet bij de WebwinkelKeur code, maar ligt het probleem bijvoorbeeld bij de product reviews optie van je eigen webwinkel software. Dit is vaak het geval wanneer het probleem primair op product pagina's optreed. In dat geval raad ik je aan contact op te nemen met je webwinkel beheerder of software leverancier.
Hanneke answered 3 jaar ago
Dit is een antwoord van 2 jaar geleden, maar ik heb de Webwinkelkeur code pas een paar maanden geleden geïnstalleerd en krijg evengoed sinds deze week de volgende waarschuwingen: Ontbrekend veld 'description' (optioneel) Ontbrekend veld 'brand' (optioneel) Ontbrekend veld 'author' (optioneel) Waar kan dit dan nog aan liggen?
Marcel Landeweerd Staf answered 3 jaar ago
@Hanneke De waarschuwingen die je krijgt zijn optioneel, dus je moet het zien als aanbevelingen. Het is niet vereist om deze informatie toe te voegen voor een juiste werking. Ik kan niet zien om welke url het precies gaat voor een exact advies. Maar gezien je melding krijgt rondom description, brand en author vermoed ik niet dat dit te maken heeft met de schema.org code die WebwinkelKeur gebruikt. Ik vermoed dat deze informatie komt van je webwinkelsoftware. Het is niet nodig om dit op te lossen, gezien het optionele informatie is. Maar mocht je dit toch willen dan kun het beste een ontwikkelaar eens naar je webshop laten kijken. Deze kan ervoor zorgen dat alle mogelijke Schema.org informatie goed staat ingesteld.
Danny Wilmans answered 2 jaar ago
Ik krijg nu dit te zien sinds 30-4

'offers', 'review' of 'aggregateRating' moet zijn gespecificeerd Hoe kan ik dit oplossen?
Marcel Landeweerd Staf answered 2 jaar ago
@danny
Om welke url gaat het hier? Dan kan ik even kijken wat er precies mis gaat...