Heeft weer effect op mijn webwinkel omzet?

DWQA QuestionsCategorie: AlgemeenHeeft weer effect op mijn webwinkel omzet?
Willem Webshop asked 5 jaar ago
Het valt mij op dat ik de afgelopen week met enorme hitte minder omzet had in mijn webwinkel. Is dat het effect van weer? Of is er wat anders aan de hand?
Marcel Landeweerd Staf answered 5 jaar ago
Weer heeft zeker invloed op je omzet. Mijn ervaring is dat het als volgt werkt. Is het korte tijd mooi weer, dan daalt de omzet gemiddeld. Dit is te verklaren doordat mensen met mooi weer naar buiten gaan en online shoppen minder prioriteit heeft. Houdt het mooie weer langer aan, dan zien we juist weer een kleine stijging. Dat valt te verklaren doordat mensen dan minder zin hebben om offline te shoppen en liever even snel online hun artikelen bestellen. Met dezelfde redenatie kun je voorspellen dat bij slecht weer (regen bijvoorbeeld) de omzet licht zal toenemen, omdat mensen dan liever thuis blijven. Weer heeft dus zeker invloed op je omzet, of dat ook de verklaring is van een kleine daling is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Er zijn ook andere effecten die niet van weer afhankelijk zijn, maar bijvoorbeeld wel van datum. Zo zal in de zomervakantie de omzet ook wat lager zijn en is de decembermaand een topmaand voor zowel winkels als webwinkels. Al deze effecten zijn natuurlijk ook geheel afhankelijk van wat je verkoopt. Zo zullen de airco's beter verkopen in de zomer en skikleding wat minder. Maar een lang verhaal kort, de temperatuur kan zeker invloed hebben op je omzet.