is een pruik een hygiëne artikel, (i.v.m. herroepingsrecht)

DWQA QuestionsCategorie: Questionsis een pruik een hygiëne artikel, (i.v.m. herroepingsrecht)
pruikgekocht asked 3 jaar ago
Pruik online besteld en ontvangen. Pruik zit in een plastic zak, deze is dichtgemaakt met een zegel. Ik kan dus wel de pruik zien (doorzichtig plastic), maar op de zegel staat dat als ik deze verbreek, de pruik wegens hygiënische redenen niet meer mag retourneren. Is dit wettelijk gezien juist? Ik begrijp dat ik de pruik niet mag dragen, maar ik kan hem ongeopend ook niet passen. Of is het passen van een pruik een hygiënische reden om hem niet meer retour te nemen? Dan zou ik de pruik dus moeten beoordelen terwijl deze in de plastic zak zit. Ik kan op internet een hoop vinden over hygiënische artikelen die verzegeld zijn en na het verbreken uitgesloten zijn van retour, maar of een pruik wettelijk hieronder valt kan ik nergens vinden.
caleni Staf answered 3 jaar ago
Beste, Bedankt voor jouw vraag. De regeling rondom hygiëneproducten is zeer duidelijk op bepaalde vlakken, maar niet over welke artikelen hieronder vallen. Wanneer een webshop denkt dat een artikel onder deze uitzondering valt dan moet dit goed gecommuniceerd worden voordat je de verpakking opent. Omdat dit volgens jou wel gebeurd is, is deze uitzondering hier wel van kracht. Er is uiteraard een mogelijkheid dat jij het niet eens bent met de constatering dat dit daadwerkelijk een hygiëneproduct is, maar omdat hier dus niets over vast staat in de wet moet gekeken worden naar wat redelijk is en of je voldoende geïnformeerd bent. Zoals ik het beoordeel is aan beide criteria voldaan.  Kortom, in dit geval kunnen we spreken van een mogelijk hygiëneproduct waarbij de regels gevolgd zijn. Ik hoop jouw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.   Groet, Asoka
. answered 3 jaar ago
Goedemorgen Asoka,   Dankjewel voor het snelle antwoord, helder!   vriendelijke groet