Mag je klanten vragen om af te zien van het herroepingsrecht?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischMag je klanten vragen om af te zien van het herroepingsrecht?
Richard Wensing asked 2 jaar ago
Beste webwinkelkeur, De titel zegt eigenlijk al genoeg. Ik kan het namelijk niet vinden als ik hier online op zoek en ik hoop dat jullie het weten. Een kleine toelichting naar de reden: Ik verkoop nieuwe en tweedehands games en films.

De tweedehands films verzegel ik altijd zodat klanten ze niet kunnen kijken en daarna alsnog terug kunnen sturen.
Dat is verder geen probleem maar wel zonde van het gebruikte plastic.
Maar als klanten weten dat ze de game/film sowieso willen hebben en ze geen verzegeling nodig hebben (en dus afzien van herroepen) dan hoef ik hem niet te verzegelen.
Scheelt tijd en is goed voor het milieur. Uiteraard vervalt hiermee niet garantie of iets dergelijks als iets niet naar behoren werkt maar ik vraag dus af of ik klanten mag vragen om er vanaf te zien.

Doordat ze bijvoorbeeld een vinkje moeten zetten bij de order of een code in de winkel moeten zetten. Dus iets wat een bewuste handeling betreft.

Ik ben heel benieuwd :-)

Richard Wensing.

Dag Richard,

Goede vraag! Ik heb het voor je uitgezocht, en hoewel dit misschien gemakkelijk en logisch lijkt, mag het niet. Het doel van de verzegeling bij dit soort producten is dat je zeker weet dat het product uitgeprobeerd is wanneer deze verbroken is. En omdat het uitgeprobeerd is mag het niet meer retour. Als je vooraf dit soort producten uitsluit van retour dan heeft de klant niet de mogelijkheid om het retour te sturen voor het uitgeprobeerd is. En zo’n uitzondering mag niet.

Basis voor de uitzondering is 6:230P BW, en dit artikel zegt dat het enkel mag worden uitgesloten na verbroken verzegeling.

Ik hoop dat je hiermee verder komt. ^Marc

Richard answered 2 jaar ago
Erg jammer. Ik weet zeker dan een groot gedeelte van mijn klanten graag het herroepingsrecht opgeeft als zij die keuze zouden krijgen. En ik had gehoopt, dat als je een klant zelf de keuze geeft hij kan kiezen om niet van het herroepingsrecht gebruik te maken.
Marc Staf answered 2 jaar ago

Begrijp ik, aan de andere kant als een klant al geen gebruik wil maken van het herroepingrecht dan meld deze het product niet retour aan. Het gaat om de bescherming van de klanten die wel gebruik willen maken van het herroepingsrecht omdat ze zich bijvoorbeeld bedacht hebben. Voor deze groep is het belangrijk dat dit op deze manier kan, ze kopen ten slotte iets op afstand.

Richard answered 2 jaar ago
Hi Marc, Het lijkt net of je mijn vraag niet begrijpt. Ik heb er helemaal geen moeite mee, dat mensen zicht willen/kunnen bedenken. En dat moet ook altijd kunnen natuurlijk. Daar is de wet voor.
Maar als iemand al van te voren weet: 'Ik ga me niet bedenken' dat hij of zij dan bewust de keuze kan maken om vooraf af te zien van het herroepingsrecht.  Waarom zou de wet een klant verbieden om vrijwillig af te zien van zijn of haar herroepingsrecht bij het doen van een bestelling.

Dag Richard,
Ik begrijp je vraag goed en ik snap dat het voor jou als winkelier fijn is om te weten dat een klant vooraf afziet van het herroepingsrecht. Maar als een klant wettelijk gezien het recht heeft om het retour te sturen, dan heeft vooraf vrijwillig er van af zien in mijn ogen geen toegevoegde waarde, behalve dat jij als winkelier weet dat het product niet retour gaat komen. ^Marc

Richard answered 2 jaar ago
Ja maar dat laatste gaat het dus om. Het ging er niet om of het toegevoegde waarde heeft (in jouw of iemand anders zijn of haar ogen). Het ging erom of je een klant die vraag mag stellen. Voor mij is de toegevoegde waarde: Ik verzegel het spelletje of de game niet en heb iets minder plastic de wereld in geholpen. En dus is het goed voor het milieu. En daarbij scheelt het mij tijd (want ik hoef het spelletje niet apart te verzegelen)
Marc Staf answered 2 jaar ago
Daar heb je helemaal gelijk in, dat maakt het proces wat eenvoudiger en beter voor het milieu. Maar die optie is er helaas wettelijk niet, de verzegeling moet er echt bij wil je het kunnen uitzonderen van retour. Wie weet dat het in de toekomst gaat veranderen.