De tweedehands films verzegel ik altijd zodat klanten ze niet kunnen kijken en daarna alsnog terug kunnen sturen.
Dat is verder geen probleem maar wel zonde van het gebruikte plastic.
Maar als klanten weten dat ze de game/film sowieso willen hebben en ze geen verzegeling nodig hebben (en dus afzien van herroepen) dan hoef ik hem niet te verzegelen.
Scheelt tijd en is goed voor het milieur. Uiteraard vervalt hiermee niet garantie of iets dergelijks als iets niet naar behoren werkt maar ik vraag dus af of ik klanten mag vragen om er vanaf te zien.
Doordat ze bijvoorbeeld een vinkje moeten zetten bij de order of een code in de winkel moeten zetten. Dus iets wat een bewuste handeling betreft.
Ik ben heel benieuwd :-)
Met vriendelijke groet,
Richard Wensing.
Dag Richard,
Goede vraag! Ik heb het voor je uitgezocht, en hoewel dit misschien gemakkelijk en logisch lijkt, mag het niet. Het doel van de verzegeling bij dit soort producten is dat je zeker weet dat het product uitgeprobeerd is wanneer deze verbroken is. En omdat het uitgeprobeerd is mag het niet meer retour. Als je vooraf dit soort producten uitsluit van retour dan heeft de klant niet de mogelijkheid om het retour te sturen voor het uitgeprobeerd is. En zo’n uitzondering mag niet.
Basis voor de uitzondering is 6:230P BW, en dit artikel zegt dat het enkel mag worden uitgesloten na verbroken verzegeling.
Ik hoop dat je hiermee verder komt. ^Marc
Begrijp ik, aan de andere kant als een klant al geen gebruik wil maken van het herroepingrecht dan meld deze het product niet retour aan. Het gaat om de bescherming van de klanten die wel gebruik willen maken van het herroepingsrecht omdat ze zich bijvoorbeeld bedacht hebben. Voor deze groep is het belangrijk dat dit op deze manier kan, ze kopen ten slotte iets op afstand.
Maar als iemand al van te voren weet: 'Ik ga me niet bedenken' dat hij of zij dan bewust de keuze kan maken om vooraf af te zien van het herroepingsrecht. Waarom zou de wet een klant verbieden om vrijwillig af te zien van zijn of haar herroepingsrecht bij het doen van een bestelling.
Dag Richard,
Ik begrijp je vraag goed en ik snap dat het voor jou als winkelier fijn is om te weten dat een klant vooraf afziet van het herroepingsrecht. Maar als een klant wettelijk gezien het recht heeft om het retour te sturen, dan heeft vooraf vrijwillig er van af zien in mijn ogen geen toegevoegde waarde, behalve dat jij als winkelier weet dat het product niet retour gaat komen. ^Marc