Online verkopen van snoep: hoe zit het met retouren?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischOnline verkopen van snoep: hoe zit het met retouren?
Alex Walgreen asked 1 jaar ago

Beste mensen,

Momenteel ben ik bezig een webwinkel op te zetten in snoep. Klanten kunnen online snoep bestellen die vervolgens geleverd wordt in een verpakking.

Het gaat hier expliciet om losse snoepjes, zeg maar net als bij de Jamin snoepscheppen, dus van alles wat door elkaar in één verpakking.

Ik vraag me af hoe het precies zit met retouren. Kunt u daar wat over zeggen?

1. Een klant besteld voorverpakte snoep, bijvoorbeeld een zak Chokotoff, net als die je in de supermarkt kunt kopen. De klant mag de bestelling retourneren. Het lijkt mij dat de verpakking bij retour gesloten moet blijven; immers, een reeds geopende verpakking is natuurlijk niet meer als zodanig te verkopen. Klopt het dat ik het retour moet aannemen indien gesloten en mag weigeren indien geopend?

2. Een klant besteld 50 gram Haribo kersen, 50 gram boerderijdrop, 25 gram zwart/witjes en 125 gram Chokotoff. Dit gaat allemaal in één verpakking (zak/blik/doos) en wordt voor de klant naar wens 'geschept'. De klant besluit te retourneren. Moet ik dit retour accepteren of mag ik dit weigeren?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Kim Staf answered 1 jaar ago

Goedemorgen Alex,

Goed dat je hiernaar vraagt. :)

Op het moment dat er een voorverpakte zak met snoepgoed verkocht wordt, mag dit geretourneerd worden. Mits deze niet geopend is. Schep snoep waarvan de klant kan aangeven wat hij of zij zelf graag wil ontvangen, en dat per gram doorgegeven kan worden, mag niet geretourneerd worden. Dit mag je dus weigeren. Zorg er goed voor dat je dit goed aangeeft in je algemene voorwaarden en op je retour pagina.

Hopelijk kom je hier verder mee. Voor nu wens ik je nog een fijne dag toe!

^^ Kim