Skip to content

terugbetaling paypal

DWQA QuestionsCategorie: Questionsterugbetaling paypal
Liudmyla asked 2 jaar ago
Ik heb een vraag n.a.v. deze tekst:

Wijze van terugbetalen

Op welke manier je de klant terug moeten betalen? Ook daar is de wet duidelijk over. Je moet dezelfde terugbetaalmethode gebruiken als waar de consument mee betaald heeft. Heeft de consument met Paypal betaald, dan moet je de terugbetaling ook met Paypal doen. Heeft de consument per overboeking betaald, dan moet je het bedrag terugboeken. Alleen wanneer je zelf met de consument een andere terugbetaalmethode overeenkomt, dan is dit ook toegestaan. Wat zijn de rechten van een verkoper als Paypal de terugbetaling aan de koper verricht heeft aan de koper voordat het artikel retour is bij de verkoper? Hierbij heeft de verkoper zijn account al opgezegd maar is zeker bereid om terug te betalen nadat het artikel geretourneerd is. Dient Paypal zorgen dat het artikel retour is want de koop is ook via Paypal gegaan. Wat zijn de plichten van Paypal in dit geval. Dank alvast.   
3 Antwoorden
Ismail Akhan Staf answered 2 jaar ago
Beste Liudmyla,   Bedankt voor jouw vraag. De terugbetaling van een retour moet uiterlijk binnen 14 dagen, nadat het retour is aangemeld, teruggestort zijn op de rekening van de consument. Hiervan mag er ten voordele van de consument worden afgeweken en een kortere termijn voor worden gehanteerd.   De consument is op zich verantwoordelijk voor de retourzending en indien het pakket niet wordt afgeleverd kan bedrag alsnog worden verhaald op de consument.   Hierin is het belangrijk om te kijken wat er tussen de verkoper en Paypal is overeengekomen. Ik raad je daarom aan om de overeenkomst hierin door te nemen en eventueel contact op te nemen met de Paypal   Ik hoop dat je hier verder mee komt en wens je een mooie dag toe.
Liudmyla answered 2 jaar ago
Dag Ismail, Dank voor je snelle antwoord. En als consument het niet doet en wil geen verzendkosten te betalen (in de overeenkomst van Paypal staat dat deze kosten voor de rekening van de koper zijn)?  Dit staat niet specifiek in de overeenkomst vermeld. Wel moet je wachten op geld voordat de koper het artikel heeft ontvangen en goedgekeurd. Maar andersom blijkbaar niet.   Fijne avond.  
Ismail Akhan Staf answered 2 jaar ago
Beste Liudmyla,   Het klopt inderdaad dat consumenten en bedrijven niet gelijk worden behandeld. De wetgever ziet consumenten ook als zwakkere partij en kent hen daardoor meer rechten toe. De retourkosten komen op zich voor rekening van de consument, mits dit duidelijk gecommuniceerd is in het retourbeleid. Het wachten op geld is uiteraard vervelend, maar dit kan worden gezien als een stukje service richting de klant toe.   Ik wens je een mooie dag toe.
Je antwoord