vraag over garantie

DWQA QuestionsCategorie: Questionsvraag over garantie
Maik Passchier asked 2 jaar ago
Goedemorgen,   onderstaande mail kreeg ik van een klant over een toetsenbord dat zijn bijna 2 jaar geleden heeft aangeschaft: Beste mensen, Zoals eerder al aangegeven, is het product niet goed omdat de spatiebalk niet functioneert naar behoren. Ik heb de toetsenbord normaal gebruikt. Ik vind dat deze problemen nog niet hadden mogen ontstaan bij een toetsenbord van minder dan één jaar en voor deze aanschafprijs. Volgens de wet heb ik recht op een deugdelijk product. Dit betekent dat het product de eigenschappen moet hebben die ik ervan mocht verwachten volgens de koopovereenkomst. Als het product een onverwacht gebrek heeft, is de verkoper verplicht om het product zonder kosten en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen. Doet de verkoper dat niet als de consument hierom vraagt, dan mag de consument het product op kosten van de verkoper door een andere partij laten herstellen. Of de consument mag de koopovereenkomst ontbinden. In dat geval moet de consument het product teruggeven aan de verkoper. De verkoper moet het aankoopbedrag terugbetalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/garantie. Aangezien u aangeeft dat het niet mogelijk is om de toetsenbord te repareren, verwacht ik dat u mij een nieuw product geeft. Ik vraag u vriendelijk om een oplossing binnen twee weken. Biedt u geen gratis reparatie of vervanging binnen deze termijn, dan bent u in gebreke. Ik heb dan het recht om de koopovereenkomst te ontbinden. Ik geef u het product dan terug. En ik verwacht dat u mij het aankoopbedrag zo snel mogelijk terugbetaalt. Ik ontvang graag binnen een week uw reactie per e-mai.   bij het product op de site staat vermeld dat er 1 jaar garantie gegeven wordt op het product.    graag jullie advies hoe hiermee om te gaan
Ismail Akhan Staf answered 2 jaar ago
Beste Maik,   Erg vervelend dat de spatiebalk van het toetsenbord defect is gegaan. Om te bepalen of een defect al dan niet binnen de garantievoorwaarden valt dient er een onderzoek naar het defect te worden uitgevoerd. Dit kan in eerste instantie op afstand met foto en/of filmmateriaal, maar het beste is zelf of de fabrikant naar het defect te laten kijken. Uit het onderzoek valt dan op te maken wat de oorzaak van het probleem is. De wettelijke garantie mag niet worden beperkt, maar wel worden uitgebreid. Indien de ruil van het toetsenbord minder kost dan de tijd en energie om het defect te onderzoeken, raad ik je aan om voor een kosteloze ruil te gaan. Ik wens je succes en een fijne avond toe.