Skip to content

vraag over garantie

DWQA QuestionsCategorie: Juridischvraag over garantie
MeubelAsia asked 7 maanden ago
Beste,
Kunnen jullie mij misschien een advies geven. Ik heb een klant welke aangeeft dat hij 8 maanden geleden na 4 maanden na aankoop bij ons een klein mankement ontdekte en de tafel krom was. Hij kon even niet achterhalen bij welk bedrijf hij deze had gekocht en heeft toen bij een ander bedrijf adviesgevraagd en is verder niet op zoek gegaan naar ons waar hij de tafel had gekocht. Verder heeft hij de hele winter de tafel onbeschermd buiten laten staan en heeft ons verder niets laten weten. Nu 3 weken voordat de garantie afloopt heeft hij ons ineens gevonden en is de tafel dusdanig beschadigd doordat hij de hele winter onbeschermd buiten heeft gestaan. Daar kunnen wij sowieso geen garantie op geven, wel op het dat hij krom was.
Wij willen deze mensen best iets te gemoed komen, omdat wij het heel vervelend vinden dat de tafel krom bleek te zijn, maar vinden wel dat hij dat wel eerder had moeten melden, zodat wij toen nog een tafel in redelijke staat konden terug konden nemen of omruilen en dan deze tafel bijv. eventueel met een korting iemand anders blij mee konden maken. Nu kunnen wij er niets meer mee en wil de klant 80% van het aankoopbedrag terug. Heeft hij daar recht op, want ik lees bij de consumentenbond dat een klant binnen een halfjaar een productiefout dient te melden, zodat wij het op kunnen lossen. Wij hebben nu maar 1 keus.
Hoor graag wat een redelijke oplossing is in dit geval. Wij hadden zelf een vergoeding van 25% van het aankoopbedrag voorgesteld.
Mvg Edivon Vranken
MeubelAsia

1 Antwoorden
Lana Staf answered 7 maanden ago
Beste Edivon, bedankt voor je bericht. Goed dat je hierover advies vraagt! De klant heeft inderdaad recht op garantie. Er bestaat niet iets als een wettelijke garantietermijn. Een artikel heeft een bepaalde levensduur en dat bepaald de garantietermijn. Echter geldt dit alleen als hij de producten heeft gebruikt zoals hij zou moeten. Wanneer hij de tafel in de regen heeft gezet zonder deze af te dekken kun je je afvragen of de klant heeft voldaan aan zijn plichten. Heb je op je website staan dat de tafel niet zonder afdekking buiten mag staan? Zo ja, dan kun je de klant daar op wijzen. Hij is dan niet met artikel omgegaan zoals hij zou moeten en dit kan ervoor zorgen dat zijn garantie vervalt. Er zijn dus een aantal aspecten die invloed hebben op wat je de klant kunt aanbieden. ^Lana

Je antwoord