Waar moet een webwinkel aan voldoen?

DWQA QuestionsCategorie: JuridischWaar moet een webwinkel aan voldoen?
Willem Webshop asked 5 jaar ago
Ik wil een webwinkel starten, maar met welke regels moet ik allemaal rekening houden? Met andere woorden, waar moet mijn webwinkel aan voldoen?
Marcel Landeweerd Staf answered 5 jaar ago

Er zijn allerlei regels voor webwinkels (en websites), bij WebwinkelKeur controleren we je webwinkel op de belangrijkste regels. Vaak worden daar ook de meeste fouten op gemaakt.

Alles in een kort antwoord uitleggen is bijna niet te doen, toch geef ik je graag een samenvatting:

- Contactinformatie vermelden
Je bent verplicht als verkoper om contactinformatie als vestigingsadres, e-mail, kvk nummer, btw nummer en ook vaak je telefoonnummer duidelijk te vermelden.

- Retourinformatie
In de meeste gevallen ben je verplicht om retouren te accepteren. Je dient hierover de consument ook op een juiste en duidelijke manier te informeren.

- Verzendkosten
Je moet vermelden welke verzendkosten gelden.

- Productinformatie en prijzen
De productinformatie moet duidelijk zijn net als de prijzen.

- Klachten
Je moet aangeven hoe je met klachten omgaat en op welke manier mensen klachten kunnen melden.

- Algemene voorwaarden
Het is geen verplichting, maar vrijwel elke webwinkel hanteert toch algemene voorwaarden. Deze moeten aan wettelijke eisen voldoen.

- Privacy informatie
Je moet vermelden hoe je om gaat met de privacy van je bezoeker, zo moet je vermelden met welke partijen je samenwerkt en informatie deelt. Ook mag je niet zomaar cookies plaatsen.

- Achteraf betalen
Officieel mag je in Nederland maximaal 50% van het aankoopbedrag vooraf vragen. Je moet dus een achteraf betaalmethode aanbieden. Bijvoorbeeld rembours of Afterpay/Klarna/Etc.

- Geen aparte regels voor buitenlandse klanten
Je mag levering naar bepaalde landen weigeren, wat echter niet mag is andere regels/prijzen laten gelden voor andere (EU) landen. Je mag dus niet discrimineren op basis van land.

Dit is een korte samenvatting van belangrijke regels, op onze website en op onze blog vind je over de subonderwerpen extra informatie.

Op de volgende pagina vind je uitgebreidere informatie hoe je kunt voldoen aan deze regels: